Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
Jag har haft lös kontakterna till bägge boxarna och de såg inte märkvärdigt ärgade ut, och det är inte blött inne i kupén heller. Ska ut med en multimeter och se om jag hittar något fel, just nu orkar jag bara inte.

Har kollat rotorn (som är ny dessutom, Volvo original. Dyr var den också) och den snurrar som den ska. Sista försöket i helgen, sedan fixar jag fram nya styrenheter, får bli en av varje eftersom felet är något oklart :)
av Gubbräser
Kloge skrev:Visa denna videon för bilen
för att visa vem det är som bestämmer
Har talat om för den vad som kommer att hända. Känns lite bittert, var väl minst 15-20 år kvar i kärran, knappt inkörd är den ju. Nu ska jag ut och kolla luften i reservhjulet och prova starta igen!
av Gubbräser
andy78 skrev:Inte för att jag tror att det hjälper men har du provat att bogsera igång den?
Det har jag gjort, men hände inte mycket :(
Användarvisningsbild
av Kloge
Vilket är systemrelät? Det finns två reläer som kan spöka. Bränslerelät vid säkringarna och ett relä till spridarna i motorrummet.

Kontrollera också vevaxelgivaren
av ulfs
Gubbräser skrev:Kroniskt allergisk mot startgas

Tog in "Radioavstörningsreläet" i stugan och öppnade det, inga kallödningar men lite damm hade väl samlats där under 20 år, tog lös hallgivaren och med hjälp av mejsel kunde man höra att det tickade till i spridarna, så då är det felet avskrivet.

Tog lös stiften igen, och nu var de blöta?? Fattar inget längre. Alla 4 funkar då i alla fall utanför motorn... Rätt så fräscha tändkablar, bytte för något år sedan, och det stämmer väl inte hellre in på hela situationen då biljäveln bara slutade starta på en gång, aldrig tvekat en enda gång under de 30k som vi ägt den. Gick inte illa före stoppet, relativt nyss godkänd av BP och de brukar ju synas på avgasvärden om något fel är trasigt så att säga.

Nu lovar den då, gick till och med ett par sekunder men motorljudet påminde väl om en trecylindrig japanare som går på ett stift... Helt plötsligt stämmer inget från igår, tror jag ska kasta ut Murphy ur baksätet till att börja med! Kamremmen ligger rätt, tänkte först att det var det som felades eftersom det är dags för byte snart (lite drygt 8k på den), men den har inte kuggat. Kamdrevet snurrar inte på kammen, då det är inte det heller...

Kanske man skulle ringa på dendär C5;an?? Eller kanske en Dacia?
Du ska ju inte spreja startgasen i halsen 8) Skämt åsido, borde inte startgas vara ett bra sätt att få reda om den tänder som den ska, efter att du torkat stiften?
av Gubbräser
Nu går skrället igen!!

Fråga mig inte vad felet var, har själv ingen aning. Svängde förbi en bensinmack på väg hem, och plockade med mig 4 nya NGK och hoppade inte biljäveln igång direkt!!

Till saken hör att jag senast i torsdags skruvade i fyra nya stift, sådana snygga vita med blå 'Volvo' logga på. Totalt har jag nog avverkat fyra (4!) uppsättningar stift av detta märke, och på de tre senaste har jag kollat elektronavståndet innan jag skruvade i dem. De sista skruvade jag som sagt in i torsdags i samband med att jag bytte tändspole och tändkablar, har inte gjort något efter detta, det märkliga är att alla stift jag bytt ut har get kraftig och fin gnista utanför motorn i alla fall.

Tror inte jag köper stift på Volvo igen..
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]