PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

har börjat köra nu. funderar på ett fenomen? när jag startar varm motor, får startmotorn kämpa mer än när kall, motorn verkar gå tungt runt. och tänder efter 2-3 sega varv. vad händer? nått expanderar av värmen? en upplevelse att köra med råttbo i baksätet och hö på taket. upptäckte att jag inte har bromsar bak, bara fram hmm kunde ju lufta alla hjulcylindrar
Duettvraket skrev:har börjat köra nu. funderar på ett fenomen? när jag startar varm motor, får startmotorn kämpa mer än när kall, motorn verkar gå tungt runt.
Förmodligen är det ett fenomen som kallas att startmotorn "fältar". Det är att bussningarna till ankaret (det som snurrar runt) är slitna så ankaret "går emot" fältlinningarna (det som står still) i startmotorn. Det som kan göras åt detta är en renovering av startmotorn, d.v.s fullständig nerplockning, rengöring. Nya bussningar och smörja upp invändigt. Detta är inget "kvalificerat" jobb, men kräver lite kunnande. Köp en beg. startmotor på skroten, det är samma på alla B18, B20, B21, B23, och jag tror det passar från B230 också. Så kan du "roa dig" med denna startmotor nästa vinter

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]