Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knalle B
nu är det kört !
Startspärren har gått in å det är lögnt i h--ete att få igång bilen. Varit strömlös hela natten, bytt startnyckel osv osv. Drar den till Volvo idag så får vi se vad domen blir....
Rapport följer !
Antennring i t-låset bytt !
Avlastningsrelä till ECU:n monterad !
Nytt batteri !
2 burkar Valium på gång !
.
.
.
.
av Knalle B
Nu håller de på och kollar upp min V40.....
Var förbi hos Volvo i morse och snackade med mecken som håller på med den....
"lite konstigt det här, sa han...enligt serieummren så sitter det en ECU till en GDI motor i din bil...."

Forts. följer....
Ny ECU kom i fredags, pratade med mecken idag och tydligen så går det inte att byta bara ECU:n på 00:or !
Felmeddelandet från datorn var att "nycklarna var redan programmmerade", vilket resulterar att en uppsättning nya nycklar också måste till....
Dessa kommer under dagen...
fortsättning följer:
av Knalle B
Rapport från Volvoverkstaden....
Någonting gick fel vid upprogrammeringen av CEM:en (den blå lilla elektronik boxen...) - inte ECU:n som jag skrivit tidigare ! Så det var bara för Volvoverkstaden att beställa en ny+nya nycklar, så får vi se hur det går i morgon......
mer Valium....
:lol:
av Knalle B
ny CEM kom i torsdags, mecken programmerade upp en nyckel och nu började det hända saker...... Bilen startade till i alla fall men stannade, nu skyllde datorn på att det var fel i motorstyrenheten (sitter under värmepaketet), ny sådan beställdes och i fredags så snurrade hela härligheten igen ! Har inte fått någon faktura ännu.......
Volvomeckens förklaring var följande: för det första så var CEM felaktig...kom från en GDI´s motor.......motorstyrenheten´s serienummer stämmde inte alls mot vad det skall vara tillsammans med CEM:en.....! Ser ut att vara utbytta bägge 2 och någon har haft tur och fått detta fungera ihop....!
Har bilen varit stulen ?
osv...
Jag tror jag slutar rapportera här !
Kommentarer någon ?
av Knalle B
Bilen är nu klar och jag har varit och hämtat den. Slutresultatet var att de var tvungen att byta både Immobilisern och motorstyrenheten. Enligt verkstan så var Immobilisern till en GDI-motor och styrenheten kunde ej kommunicera med denna.....
Köpte bilen i februari och har vid ett flertal tillfällen haft problem med att startspärren gått in/ eller blinkat till ! men då har det räckt med att ta av batteripolen för att få igång den igen....
"du har haft tur att den gått överhuvud taget sa mecken" !! "
Till detta kom lite omladdning av mjukvaror, nya nycklar osv osv så allt slutade på den netta lilla summan av 16400 :-

Go Natt !
av varri
Huuu 16400... fan va tråkigt att behöva lägga ut så mycket pengar :(
Det är ju ganska mycket pengar, så om man ville lagt dom på bilen gjort något mycket roligare för..

Men å andra sidan, skönt att löste sig!
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]