Tycker personligen att även de nya stolarna i nästföljande generation är bra ergonomiskt, dock inte bättre. Har som du kan se bilar ur båda generationerna just nu så kan jämföra direkt. Har inte kört den nya på någon riktig långresa ännu men hade inga problem när jag körde hem den från Kristianstad (där jag köpte den) till Uppsala där jag bor.
Det gjordes mycket riktigt en ansiktslyftning 2005 men har inget minne av att jag sett något om att även stolarna då förändrades, annat än möjligen rent kosmetiskt (hur de enskilda läder- eller tygstyckena är skurna och hopfogade). Men det är ju bara att kolla in några exemplar och titta/prova själv.
Annars är det väl mycket som talar för att välja en bil byggd efter ansiktslyftningen. Den här generationen blev i likhet med andra bättre efter hand och de flesta barnsjukdomar är borta fr.o.m. årsmodell 2005. Tunnelkonsolen (som enligt min uppfattning var osedvanligt ful och opraktisk från början) får då också en annan och bättre utformning. Annars är dock även 2004 rätt bra och mycket är fixat redan från 2002 eller 2003. Längre tillbaka än 2002 skulle jag dock normalt inte gå om det inte finns särskilda skäl (särskilt bra exemplar eller pris).
EDIT: Ser nu att Volvo faktiskt nämner "nya framstolar" som något som kom med "faceliften" 2005. Citatet nedan är saxat från Volvos information om äldre bilmodeller, V70 i årsmodellerna 2003-2005:
http://360.haubits.net/Volvo_Broschyrer/V7020032005.pdf
Generellt 2005:
Serviceintervallen ändrad till
3000 mil (bensinmotorer).
Stor facelift exteriört och interiört.
Exteriört: Ny front med större
grill, nya strålkastare med högtrycksspolning,
ny spoiler med
nya dimljus, nya bakljus i klarglas,
Volvoemblemet flyttat till mitten
på bakluckan, färganpassade
stötfångare, nya torkarblad
”Fatblade”, färganpassade lister,
krominlägg i stötfångare
(Business++).
Interiört: Ny mittkonsol och ny
tunnelkonsol, Spaceball växelspak
som tillval, nya framstolar.
Färddator, DSTC, stereo och
EBA ingår som standardutrustn.
Tillval: PACOS, passagerarkrockkudde
med nyckelavstängning,
WRG vattenavvisande glas,
parkeringshjälp, FOUR-C aktivt
chassi.
Ny utrustningsnivå, Business++
Nämnas bör att "fatblade" är felstavat. "Flatblade" skall det vara. Vidare fanns parkeringshjälp bak som tillval redan tidigare. Nytt från 2005 var möjlighet att få parkeringshjälp även fram.
Fler broschyrer rörande äldre Volvomodeller går att hitta via länken nedan för dem som är intresserade. Själv har jag dem alla sedan länge:
http://360.haubits.net/index.php?dir=Vo ... schyrer%2F