Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är spekulant på V70 / XC70 av årsmodellerna runt 2005, fanns det flera olika varianter av stolar att välja på?

Tyvärr har jag en del problem med ryggen så sittkomforten är jätteviktig för mig, är det någon skillnad på de elektriska stolarna och de manuella, bortsett från den uppenbara detaljerna i manövreringen?

Jag har hört att XC-modellen har rejälare stolar, stämmer det?
Det fanns "sportstolar" (mer markerade sidostöd) och "komfortstolar" (mindre markerade sidostöd). Är osäker på hur det var med just XC annat än att XC har lite andra sömmar. Det är även möjligt att det bara fanns "komfortstolar" till XC men det är jag osäker på.

Det är ingen skillnad på elstolar och manuella bortsett från manövreringen. Är rätt säker på att båda manövreringssätten fanns för båda stolsvarianterna.

Vad beträffar din rygg sitter du sannolikt ungefär lika bra i sport- som komfortstolar. Skillnaden är mer en fråga om kroppsform (möjligen kan sportstolar bli lite obekvämt om man är alltför rund om magen och baken) samt tycke och smak. Själv föredrar jag sportstolarna eftersom de ger bättre sidostöd (jag är lång och smal). Det är dessbättre också vad jag har i min V70 T5 -02.

Allmänt gäller att Volvos stolar anses vara bland de allra bästa på marknaden ergonomiskt. Justerbart svankstöd är standard vilket förstås kan ha betydelse för just ryggen.

Ytterligare ett plus är att stolarna har vinklingsbar, inte bara höj- och sänkbar, sittdyna. Trodde tills nyligen att det länge varit standard på flertalet bilar, i alla fall i den här storleks- och prisklassen, eftersom varenda Volvo jag ägt, från 145 och framåt, haft detta. Men jag lärde mig när jag köpte min V70 T5 -02 för åtta år sedan att så enkelt var det inte. Bland annat var det inte standard på Passat, som jag då tittade på, vilket ställde till problem. Jag behöver vinkla sittdynan kraftigt uppåt där fram för att själv sitta bra och samtidigt ge vettigt med plats åt en passagerare bakom och det gick helt enkelt inte på vilken Passatstol som helst.

Se bara till att välja en bil med konstantfarthållare (eller låt eftermontera det om det inte finns; tror det går att eftermontera). Då kan du röra på högerbenet och byta position när du kör längre sträckor vilket gör en hel del för sittkomforten, särskilt om man tenderar att få värk här eller där om man tvingas sitta länge i exakt samma position.
Tack för ett utförligt svar!

Jag hade rejäla problem med ryggen för några år sedan, då pendlade jag med en Toyota Yaris, 3h om dagen, det gick i ungefär en vecka innan bilbytet blev akut. Då köpte jag en Mercedes och den var väldigt bekväm, men efter att ha provsuttit en bekants XC70 undrar jag om inte den var bättre....

Tyvärr blev jag besviken när jag provsatt en nyare XC70, en -10, den hade i mitt tycke inte lika sköna stolar som den äldre modellen, och efter att ha letat runt lite på forumet är jag inte helt ensam om den uppfattningen.

Läste också att det gjordes en uppdatering runt 2005, och att även stolarna förändrades i den vevan, kan det stämma eller hade denna generation ungefär samma stolar genom hela produktionen?
Tycker personligen att även de nya stolarna i nästföljande generation är bra ergonomiskt, dock inte bättre. Har som du kan se bilar ur båda generationerna just nu så kan jämföra direkt. Har inte kört den nya på någon riktig långresa ännu men hade inga problem när jag körde hem den från Kristianstad (där jag köpte den) till Uppsala där jag bor.

Det gjordes mycket riktigt en ansiktslyftning 2005 men har inget minne av att jag sett något om att även stolarna då förändrades, annat än möjligen rent kosmetiskt (hur de enskilda läder- eller tygstyckena är skurna och hopfogade). Men det är ju bara att kolla in några exemplar och titta/prova själv.

Annars är det väl mycket som talar för att välja en bil byggd efter ansiktslyftningen. Den här generationen blev i likhet med andra bättre efter hand och de flesta barnsjukdomar är borta fr.o.m. årsmodell 2005. Tunnelkonsolen (som enligt min uppfattning var osedvanligt ful och opraktisk från början) får då också en annan och bättre utformning. Annars är dock även 2004 rätt bra och mycket är fixat redan från 2002 eller 2003. Längre tillbaka än 2002 skulle jag dock normalt inte gå om det inte finns särskilda skäl (särskilt bra exemplar eller pris).

EDIT: Ser nu att Volvo faktiskt nämner "nya framstolar" som något som kom med "faceliften" 2005. Citatet nedan är saxat från Volvos information om äldre bilmodeller, V70 i årsmodellerna 2003-2005:

http://360.haubits.net/Volvo_Broschyrer/V7020032005.pdf

Generellt 2005:
Serviceintervallen ändrad till
3000 mil (bensinmotorer).
Stor facelift exteriört och interiört.
Exteriört: Ny front med större
grill, nya strålkastare med högtrycksspolning,
ny spoiler med
nya dimljus, nya bakljus i klarglas,
Volvoemblemet flyttat till mitten
på bakluckan, färganpassade
stötfångare, nya torkarblad
”Fatblade”, färganpassade lister,
krominlägg i stötfångare
(Business++).
Interiört: Ny mittkonsol och ny
tunnelkonsol, Spaceball växelspak
som tillval, nya framstolar.
Färddator, DSTC, stereo och
EBA ingår som standardutrustn.
Tillval: PACOS, passagerarkrockkudde
med nyckelavstängning,
WRG vattenavvisande glas,
parkeringshjälp, FOUR-C aktivt
chassi.
Ny utrustningsnivå, Business++

Nämnas bör att "fatblade" är felstavat. "Flatblade" skall det vara. Vidare fanns parkeringshjälp bak som tillval redan tidigare. Nytt från 2005 var möjlighet att få parkeringshjälp även fram.

Fler broschyrer rörande äldre Volvomodeller går att hitta via länken nedan för dem som är intresserade. Själv har jag dem alla sedan länge:

http://360.haubits.net/index.php?dir=Vo ... schyrer%2F
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Tack igen, för ett utförligt svar!

Är den något högre XC70 mjukare i fjädringen?

Jag provsatt en Lexus LS430 President i hopp om att den skulle vara helt underbar, men trots att dynan gick att justera i längd blev den aldrig helt bekväm tyvärr.
Har inte kört någon jämförbar XC så har inga personliga erfarenheter att rapportera när det gäller skillnader i fjädring. Men det är åtminstone tänkbart att XCn har lite längre fjädringsväg och därför kan upplevas som något mjukare. Själv föredrar jag V70ns lägre sättning eftersom jag inte har något behov av XCns högre markfrigång och "skogsmullestuk" och jag kan i vart fall säga att jag på intet sätt upplever V70ns standardfjädring som alltför hård.
Gör som jag, skaffa en XC70 med optimerat chassi så får du en bil som har bättre fjädrar, hårdare dämpare och styvare k-hämmare.
undanmanövrar i 80 går utan problem, likaså köra över farthinder i samma fart.
Det är en markant skillnad i väghållning även mot vanliga V70, vilken upplevs som att den lever sitt egna liv på vägen.
Med optimerat chassi är bilen stadigare på vägen, likt en sportbil.
Man kan gradera väghållning/chassistyvhet i mjukast till hårdast så här:
XC70 standard
V70 standard
V70/V50/C70 sportchassi
XC70 optimerat chassi, dvs stenhård i jämförelse med standardchassi.
V70 optimerat chassi
DaddyTapir skrev:Jag är spekulant på V70 / XC70 av årsmodellerna runt 2005, fanns det flera olika varianter av stolar att välja på?

Tyvärr har jag en del problem med ryggen så sittkomforten är jätteviktig för mig, är det någon skillnad på de elektriska stolarna och de manuella, bortsett från den uppenbara detaljerna i manövreringen?

Jag har hört att XC-modellen har rejälare stolar, stämmer det?
Känner igen mig i dina problem, hade en V70 och efter en timme i bilen fick jag nästan behöva hjälp att kliva ur bilen.
Jag bestämde att jag behöver en bil där mansitter lite högre och provkörde alla möjliga SUV modeller som jag kom åt.
Valet blev XC70 -02 med elektriska framstolar ,den hade jag åtta år och helt utan bilrelaterade rygg bekymmer.
Nästa bil blev XC 90 med lika fin sittkomfort men också lite större dörröppning som underlättar mig att kliva in och ut.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]