MartinS skrev:Förvisso en några år gammal artikel, men jag vet inte om så mycket har ändrat sig?
Så med två bilder tagna ur luften tycker du att man kan bevisa att olja är rent och litium är hemskt?
Testa att bild googla på BP-oil, eller varför inte oljesand:
https://www.google.se/search?biw=1313&b ... yT6uTXB6K8
Sen innehåller den där artikeln kraftiga faktafel. T.ex innehåller Teslas 85kWh-batteri ca 20kg litium. Det innebär ca 50 000 bilar per ton lithium. 50 000 000 bilar skulle innebära 1000 ton lithium.
I artikeln överdriver dom den summan 40 000%...
Sen är det ju så att all gruvdrift, oavsett det som ska utvinnas, ofta betyder stor inverkan på den lokala miljö där den utvinns. Där får man hoppas att det ställs högre krav på hur man bryter ämnena än vad det görs idag i många gruvor. Det här är dock inget problem som till största del handlar om just litium, utan ett problem som gäller den mesta gruvnäringen i delar av världen där man inte har speciellt bra miljölagar eller konsekenstänkande regeringar/företag.
Lucif3r skrev:Jag håller helt med om att skatten borde vara baserad på körsträcka/år. Det känns ju till viss del orättvist att t ex jag som kör knappa 1000mil/år ska betala lika mycket skatt på infrastrukturen som någon som kör 5 gånger så mycket.
Känns ju såklart extra surt när "mina" vägskattepengar läggs på trams i stockholm(som jag aldrig ens varit i haha), medans "mina" vägar är rena rama ko stigar :roll:
Skulle ju vara en idé om skattepengarna gick till den kommun eller län skattebetalaren faktiskt bor i, så pengarna faktiskt gjorde nytta för alla som betalar skatten, och inte bara storstädsbor...
Det är ju såklart något som aldrig kommer hända, men det vore bra skönt med lite underhållna "små"vägar häromkring.... Vissa vägar är så dåliga att det knappt gör att köra 20km/h utan bryta sönder varenda led på bilen :lol:
Den stora delen av förslagen skatt är mot nya bilar, alltså inte din bil som står i garaget. Det är för att vagnparken ska bytas ut. Det funkar inte med enbart bränsleskatt.
När det gäller skatters fördelning så är det så att man fördelar skapligt mycket från storstäderna till mindre orter. Den så kallade robin hood-skatten som vissa Stockholmare gnäller lite på, för att sen åka hem i Sveriges mest subventionerade kollektivtrafik... :)
Skulle vi bara få skatteintäkterna från närområdet skulle många mindre orter gå under rätt fort (ännu fortare.. hm..).
Att styra nyköpen är det som fungerar... och det gör man precis som tidigare här sagt med t.ex bra förmånsvärden (Då fångar man tjänstebilskunderna) och bra morot/premier samt en bra ekonomisk kalkyl för närmsta åren. (Folk är kortsiktiga).