Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:.... Vissa vägar är så dåliga att det knappt gör att köra 20km/h utan bryta sönder varenda led på bilen :lol:
Gör som "norrmännen, svetsa fjädringen så blir det inga "leder".... :roll: :lol:
MartinS skrev:Förvisso en några år gammal artikel, men jag vet inte om så mycket har ändrat sig?
Så med två bilder tagna ur luften tycker du att man kan bevisa att olja är rent och litium är hemskt?
Testa att bild googla på BP-oil, eller varför inte oljesand: https://www.google.se/search?biw=1313&b ... yT6uTXB6K8

Sen innehåller den där artikeln kraftiga faktafel. T.ex innehåller Teslas 85kWh-batteri ca 20kg litium. Det innebär ca 50 000 bilar per ton lithium. 50 000 000 bilar skulle innebära 1000 ton lithium.
I artikeln överdriver dom den summan 40 000%...

Sen är det ju så att all gruvdrift, oavsett det som ska utvinnas, ofta betyder stor inverkan på den lokala miljö där den utvinns. Där får man hoppas att det ställs högre krav på hur man bryter ämnena än vad det görs idag i många gruvor. Det här är dock inget problem som till största del handlar om just litium, utan ett problem som gäller den mesta gruvnäringen i delar av världen där man inte har speciellt bra miljölagar eller konsekenstänkande regeringar/företag.
Lucif3r skrev:Jag håller helt med om att skatten borde vara baserad på körsträcka/år. Det känns ju till viss del orättvist att t ex jag som kör knappa 1000mil/år ska betala lika mycket skatt på infrastrukturen som någon som kör 5 gånger så mycket.

Känns ju såklart extra surt när "mina" vägskattepengar läggs på trams i stockholm(som jag aldrig ens varit i haha), medans "mina" vägar är rena rama ko stigar :roll:
Skulle ju vara en idé om skattepengarna gick till den kommun eller län skattebetalaren faktiskt bor i, så pengarna faktiskt gjorde nytta för alla som betalar skatten, och inte bara storstädsbor...
Det är ju såklart något som aldrig kommer hända, men det vore bra skönt med lite underhållna "små"vägar häromkring.... Vissa vägar är så dåliga att det knappt gör att köra 20km/h utan bryta sönder varenda led på bilen :lol:
Den stora delen av förslagen skatt är mot nya bilar, alltså inte din bil som står i garaget. Det är för att vagnparken ska bytas ut. Det funkar inte med enbart bränsleskatt.
När det gäller skatters fördelning så är det så att man fördelar skapligt mycket från storstäderna till mindre orter. Den så kallade robin hood-skatten som vissa Stockholmare gnäller lite på, för att sen åka hem i Sveriges mest subventionerade kollektivtrafik... :)
Skulle vi bara få skatteintäkterna från närområdet skulle många mindre orter gå under rätt fort (ännu fortare.. hm..).

Att styra nyköpen är det som fungerar... och det gör man precis som tidigare här sagt med t.ex bra förmånsvärden (Då fångar man tjänstebilskunderna) och bra morot/premier samt en bra ekonomisk kalkyl för närmsta åren. (Folk är kortsiktiga).
joel80 skrev: Skulle vi bara få skatteintäkterna från närområdet skulle många mindre orter gå under rätt fort (ännu fortare.. hm..).
Det där var väl nedlåtande, större delen av all el skapas i Norr, där man inte får ta del av något av alla skattekronor som skapas
Hur vore det om en del skatteintäkterna för el hamnade i de mindre orterna där elen produceras, där enskilda markägares mark står under vatten för man skapat en vattenkraftsdamm, där ersättningen för detta är några kronor, som dessutom tar slut efter en tid
Så Robin Hood skatten är för låg, fördela ännu mera av storstädernas skatter till Norrland där stora delar av all energi skapas
andersuw skrev:Jag tror uppriktigt sagt att ingen fått Nobelpriset enbart på grund av konstaterandet att incitament (ibland) fungerar......
Nej. Såklart. Men för inte så många år sedan höll vinnaren av Sveriges Riksbanks pris i ekonomi till Alfred Nobels minne (eller vad det nu egentligen heter, "nobelpriset i ekonomi") ett tacktal, där han poängterade att han under sitt arbete och i sin forskning konstaterat att "incitament fungerar". Dvs, människor och organisationer reagerar på drivkrafter. Ekonomiska styrmedel är typiska sådana drivkrafter. Så länge som det är en vansinning obalans i kostnader mellan olika aktiviteter kommer vi att få se abborrar skickas till Kina eller Polen för att rensas och sedan tillbaka till Sverige för paketering och försäljning. Det är för billigt med transporter i förhållande till att hyra in fiskrensare. Typ.

Jag är personligen motståndare till att göra komplicerade och svårförstådda lösningar på problem som kan beskrivas på ett enkelt sätt. Fossila bränslen är skadliga, så höj priset. Enkelt. Det sägs funka vad gäller etanol (dricksprit, menar jag i detta sammanhang). Eller har nån missat den demonstrationen av "ekonomiska styrmedel"?

Nu verkar det ju vara mer komplext än vad jag kan begripa, detta med fordons- och bränsleskatt och jag tycker det verkar som att man från myndigheter ofta gillar lite komplexa lösningar eftersom man då har anledning att visa på sin egen höga bildningsnivå (och sin stora betydelse för samhället), så vi lär väl få se det framlagda utredningsförslaget ta form i något utförande. Det kanske blir bra, vem vet...
joel80 skrev: Att styra nyköpen är det som fungerar... och det gör man precis som tidigare här sagt med t.ex bra förmånsvärden (Då fångar man tjänstebilskunderna) och bra morot/premier samt en bra ekonomisk kalkyl för närmsta åren. (Folk är kortsiktiga).
Varför ska den med förmånsbil ha något som helst morot?
Varför har vi ett system där den som har möjlighet att ha en förmånsbil kommer billigare undan med sin miljöbelastning?
Varför betalar inte en förare med förmånsbil trängselskatt själv?
Tror du inte att biltrafiken i Stockholm skulle minska om det inte längre vore så jävlig förmånligt att ha en förmånsbil?
Momentum... Jag håller helt med om att skogstillgångarna och elproduktionen i norr är nog så bra argument för att det inte ska gnällas det minsta lilla från storstadshåll om att man satsar pengar på glesbygd. Jag la ingen värdering i det jag skrev och menade inget nedlåtande.

Sen funkar det så att företags/tjänstebilsmarknaden funkar som alla andra där man kollar kostnader kontra nytt. Om det blir vettigare att köpa en miljövänlig bil än en som släpper ut mycket kommer fler köpa en miljövänlig bil.

Det här förslaget är dock positict på det viset att själva premien är bättre för privatpersoner som köper ny miljövänlig bil.

Nej jag tror inte biltrafiken skulle minska nämnvärt... Men eventuellt skulle bilparken förnyas saktare och vi skulle få större mängd lite äldre bilar på vägen.
Om vi alla i tråden tittar på detta, så kanske det blir lite perspektiv på lite avgaser från en dieselbil och hurvida det ska skattas si eller så som avgör
Precis som jag sagt tidigare, det är helheten som avgör vår framtid
Det var värre än jag trodde, och man blir lessen på mänskligheten

Men kanske lite extra skatt på vissa bilar i Sverige kommer att rädda oss alla?

http://www.svtplay.se/video/8128523/fra ... ad-fraktad
Det här förslaget från finansdepartementet är inget nytt fenomen och som någon redan ovan skrivit så var det exakt samma sak som man gjorde med gas och etanol. Men när för många börjar ta del av subventionerna så läggs skatteplaneringen om och då kommer litium batterier vara rena miljöboven och vi bör då gå över till ***** så fortsätter hjulet snurra. Etanol var ett mycket bra alternativ, vi hade inte behövt köpa spriten från andra sidan jordklotet...men där är ju Billigt. "Etanolmotorn" dvs "trimmad" bensinmotor fick inte ens leva upp till sin fulla potential, här fanns det mycket att vidareutveckla, men dieseln var tydligen bättre.
Fordonskatten / Vägtrafikskatten som den så hette en gång i tiden är enbart ett styrmedel idag, jag håller med de ovanstående om att årsskatten borde ses över då den enbart grundar sig på Co2. Jag säger detta även fast jag kör flera tusen mil om året.

Om man räknar årsskatten per mil blir det 4kr/mil om jag kör 500mil och 1kr/mil om jag kör 2000mil.
En årskatt baserad på 2000kr och att bilen drar 1l/mil.
Är det rimligt att bilen som stått still och släppt ut mindre ska betala mer per mil?
Eftersom koldioxidskatten i fordonsskatten just baserar sig på g/km vilket också skrivas om till kg/mil.

På pumpen har man dock betalat mycket mer;
Riktpris 13kr/l
Skatt ca 60%
Vilket ger ca 7,8kr/l i skatt inkl moms

på 500mil ~ 3900kr i skatt på bränsle
på 2000mil ~ 15600kr i skatt på bränsle

Det är dyrt att köra bil :)

/// Waiz
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7