Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
andy78 skrev:Tänder den till på startgas så kan man misstänka att det är bränslerelaterat, om inte så kan man relatera till tändningen.
Det är också viktigt att startgasen kommer in i insuget. Sprutar man i luftfiltret kan mycket gas gå förlorad (dunstar snabbt). Lossa den klena vakuumslangen vid BTR-en och spruta i den i stället, då sprutar du direkt in i insugningsröret.
av Gubbräser
Lånade en hemmabyggd felkodsläsare (den äldre varianten försedd med en OBD2 kontakt) men den visar inga fel vare sig i bränsle eller tändsystem. Kollade bromssystemet och då fick jag en felkod på en trasig ABS-givare (känt fel sedan tidigare) så den verkar funka i alla fall. Haft tre mekaniker som kikat på den, ingen av dem kan med säkerhet säga vad det kan vara - har fått bud på bränslepump, tändmodul, tändkablar, spole osv. Har bytt delar eftersom på deras inrådan, men den är fortfarande stendöd. Har till och med lånat fyra schyssta spridare och provat, men icket en liten puff! Börjar fundera om man skulle starta traktorgrävaren och begrava liket...
av andy78
lennarte skrev:
andy78 skrev:Tänder den till på startgas så kan man misstänka att det är bränslerelaterat, om inte så kan man relatera till tändningen.
Det är också viktigt att startgasen kommer in i insuget. Sprutar man i luftfiltret kan mycket gas gå förlorad (dunstar snabbt). Lossa den klena vakuumslangen vid BTR-en och spruta i den i stället, då sprutar du direkt in i insugningsröret.
Fast då faller hela proceduren med att det ska in via packningarna om det är läkage där.
av Gubbräser
andy78 skrev:
lennarte skrev:
Fast då faller hela proceduren med att det ska in via packningarna om det är läkage där.
Bytte insugspackning i vintras, och även om det skulle läcka lite där så skulle den väl starta i alla fall, nu är den klappdöd!
av NilsO
Men du har ju fått förslag på felsökning, varför inte prova det?

Först kollar man om den går på startgas. För att det ska vara meningsfullt sätter man bränsletillförseln ur spel först, genom att ta ur säkring 11 (bränslepumpen).

Tänder den på startgas fungerar tändsystemet, och vevaxelgivare etc. Och motorn är mekaniskt ok. Då har felet med bränslesystemet att göra.
av Gubbräser
NilsO skrev:Men du har ju fått förslag på felsökning, varför inte prova det?

Först kollar man om den går på startgas. För att det ska vara meningsfullt sätter man bränsletillförseln ur spel först, genom att ta ur säkring 11 (bränslepumpen).

Tänder den på startgas fungerar tändsystemet, och vevaxelgivare etc. Och motorn är mekaniskt ok. Då har felet med bränslesystemet att göra.
Och var framgår det att jag INTE gjort allt detta?
av NilsO
Ja, det framgår ju ingenstans att du provat om den tänder på startgas. Då kunde du ju skrivit det, eftersom flera frågat. Lycka till!
Användarvisningsbild
av lennarte
andy78 skrev:
lennarte skrev:
Läcksökning med startgas är nog inget man ska göra om motorn inte startar. Jag menade att om man ska försöka strarta motorn på startgas så måste startgasen komma in i insuget. Det gör det lättast om man sprutar det direkt in i insuget
av Gubbräser
Alla fyra stift tänder i alla fall utanför motorn, sitter de inne i rovan så har jag liten koll på vad de sysslar med. Startgas funkar inte alls, lika stendöd som tidigare.

Stiften blir fuktiga och luktar helt klart bensin när man skruvar ur dem. Har mig veterligen inte tankat vatten, och i ren desperation så tömde jag ur det nästan nya bränslefiltret och innehållet i detta var rent, luktade prima bensin och brann som fan. Har klurat i två veckor på detta, men den vill helt enkelt inte starta. Någon gång då och då så tänder den till.

Har bytt ut:

Rotor, fördelarlock, tändkablar, 3 omgångar stift, nytt batteri, tändspole, effektsteg (eller vad den där prylen på innerskärmen nu heter), bränslepump, filter, använt tre olika systemrelän, spännt fläktremmen och visslat i handskfacket men inget hjälper. Har snart fördubblat bilens värde i nya prylar, eftersom man bor mitt i ingenstans så får man handla originalprylar hos Volvo-nasaren. Har trippelkollat kamremmen och för säkerhets skull även bytt ut den mot en ny, komptestat med godkänt resultat (har snart knallat 50k så det var väl inte på topp, men inte direkt ojämnt, cirka 10 på alla burkar uppmätt med en billig historia från varuhuskedjan med den blå loggan.

Lånade en hemmabyggd felkodsläsare men den enda felkoden den kunde trolla fram var en ABS-givare som var kass, vilket jag redan visste. Är numera flintis på riktigt och dessutom flera tusen fattigare.

Summa summarum: Motorn har gnista, får bensin men startar inte. Kom väldigt plötsligt i samband med ett sk. 'Kärringstopp' .
av andy78
Måste spåna lite.
Är det hydraliska ventillyftare på denna motorn?
Är växellådan automat eller manuell?
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]