- sön 01 maj 2016, 18:40
#1072417
Tanken bakom idén är kanhända god, dvs premiera icke-CO2-skapande drivsystem. Men bonus-malussystemet finns ju redan i och med att bränslet är så hårt beskattat. Det slår ju med 100% precision mot de fordon som förbrukar mest (fossilt) bränsle. De som går på el slipper bränsleskatten... En bil som bara står förstör inte miljön. Personligen tycker jag att man ska påverka konsumtionen, dvs det ska i princip kosta mer att tanka, men den fasta fordonsskatten borde lämnas orörd eller helt tas bort. Då finns ju ett tydligare incitament att köra mindre, vilket väl är vad man egentligen syftar till? Dessutom borde det ju bli rätt lätt att administrera, utan en massa konstiga regler och skattefaktorer som baseras på fiktiva utsläppsdata. Detta kan säkert ses som en typisk fjollträskåsikt, men jag får väl ta det. Man kan ju tänka sig regionala skillnader i bränsleskatten eller liknande, det kan inte vara mer krångligt än det som beskrevs i utredningen.