Svarar för överskådlighetens skull på flera inlägg i en och samma post.
Lågviskösa oljor som 0W-20 i framtida Volvomotorer: Framtiden är redan här. Min V70 D4 -15 med VEA-motor skall köras på 0W-20. Oljan skall dessutom följa en särskild av Volvo utarbetad standard kallad VCC-RBS0-2AE. Endast en tillverkare, Castrol, saluför i dagsläget rätt olja, som kostar 237 kr litern hos min Volvo ÅF. :roll:
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 9GCVKN.pdf
Eftersom jag knappast kan räkna med att hitta denna olja på närmsta mack och eftersom motorn saknar oljesticka och den digitala oljenivåmätaren egentligen bara har två lägen (oljenivån OK eller inte) kör jag för närvarande omkring med en literflaska i skuffen för den händelse bilen plötsligt säger att den vill ha oljepåfyllning. :roll:
Moderna motorer är byggda för att vara mer effektiva vilket i sin tur innebär att de går svalare: Visst är moderna motorer mer effektiva men det innebär inte nödvändigtvis att de går svalare. För det första avgörs kylvätsketemperatur och oljetemperatur av kylsystemet, inte av hur mycket bränsle som förbränns. För det andra tar man, som VolvoB20 påpekar, ut allt större effekter ur samma cylindervolym, vilket förstås innebär större temperaturpåkänningar på samma mängd metall/olja. Enligt VIDA skall den snåla VEA-dieseln i min "nya" bil ha en normal kylvätsketemperatur på 90-95 grader. Oljan kan förväntas vara något varmare, säg 100 grader. Såvitt jag vet är dessa temperaturer i paritet med dem som gäller för äldre motorer.
EGR används för att sänka temperaturen i förbränningsrummet vilket i sin tur bidrar till lägre NOX-utsläpp: Sant. Men temperaturen i förbränningsrummet när den är som högst (i början av explosionstakten) är inte samma sak som oljetemperaturen. Dessutom har dieslar såvitt jag vet högre maxtemperatur i förbränningsrummet även med EGR än en ordinär bensinare utan att för den skull generellt kräva oljor med högre övre viskositetsklassning.
ACEA-klassning och SAE-klassning: Uppenbarligen är det inte så enkelt som att en motor skall ha en viss viskositetsklassning (SAE-klassning) under vissa yttre temperaturförhållanden oberoende av ACEA-klassningen. Exempelvis kan min V70 T5 -02 enligt ägarmanualen köras på såväl 5W-40 som 0W-30 vid samma maximala utomhustemperatur (plus 40 grader). Men om 0W-30 används (vilket självfallet är bättre när det är kallt) måste oljan vara A3-klassad medan det duger med A1-klassning om man kör 5W-40. Kör man istället med A1-klassad 5W-30 bör inte den maximala utomhustemperaturen överstiga 30 grader.