Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Trodde oljan gick ohyggligt mycket hårdare i nya motorer. Man plockar ju ut 120 - 150 hk/liter i downsizade motorer nuförtiden. En Dodge Viper tar väl bara ut typ 85 hk/l, där måste ju oljan ha rena semestern.

Kolla T6, där piskar man ju 160 hk/l, det är ju nästan som på sportmotorcycklarna, De borde ju extrema temperaturer, cylindertryck och lagertryck.

Eller när man vrider ur bortåt 500 Nm i en liten 4:a
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:Är nyare motorer verkligen designade för att i normalfall gå med lägre temperatur på oljan än nyare? Har du några källor där man kan läsa mer om detta?
Dom är inte byggda för att gå svalare, utan för att vara mer effektiva, som indirekt gör att det är mindre slösad energi(=värme), vilket leder till en överlag svalare motor.
Detta kan man prova om man har tillgång till en nyare och en äldre bil, kör dom lika långt med samma körstil och känn efter vilken av motorerna som osar mest värme :P

Hade några källor på det förut, men dom är borta sedan länge, och jag är för lat att leta reda på nya. :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Waizguy skrev:Har man inte EGR-system för att just Sänka temperaturen och minska på bla NOx?

/// Waiz
EGR-systemen återleder ju en viss mängd avgaser till insugsröret för att brännas om på nytt och därmed sänker man som du säger NOx halten och även förbränningstemperaturen sjunker om jag minns helt rätt.
av andersuw
Svarar för överskådlighetens skull på flera inlägg i en och samma post.

Lågviskösa oljor som 0W-20 i framtida Volvomotorer: Framtiden är redan här. Min V70 D4 -15 med VEA-motor skall köras på 0W-20. Oljan skall dessutom följa en särskild av Volvo utarbetad standard kallad VCC-RBS0-2AE. Endast en tillverkare, Castrol, saluför i dagsläget rätt olja, som kostar 237 kr litern hos min Volvo ÅF. :roll:

http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 9GCVKN.pdf

Eftersom jag knappast kan räkna med att hitta denna olja på närmsta mack och eftersom motorn saknar oljesticka och den digitala oljenivåmätaren egentligen bara har två lägen (oljenivån OK eller inte) kör jag för närvarande omkring med en literflaska i skuffen för den händelse bilen plötsligt säger att den vill ha oljepåfyllning. :roll:

Moderna motorer är byggda för att vara mer effektiva vilket i sin tur innebär att de går svalare: Visst är moderna motorer mer effektiva men det innebär inte nödvändigtvis att de går svalare. För det första avgörs kylvätsketemperatur och oljetemperatur av kylsystemet, inte av hur mycket bränsle som förbränns. För det andra tar man, som VolvoB20 påpekar, ut allt större effekter ur samma cylindervolym, vilket förstås innebär större temperaturpåkänningar på samma mängd metall/olja. Enligt VIDA skall den snåla VEA-dieseln i min "nya" bil ha en normal kylvätsketemperatur på 90-95 grader. Oljan kan förväntas vara något varmare, säg 100 grader. Såvitt jag vet är dessa temperaturer i paritet med dem som gäller för äldre motorer.

EGR används för att sänka temperaturen i förbränningsrummet vilket i sin tur bidrar till lägre NOX-utsläpp: Sant. Men temperaturen i förbränningsrummet när den är som högst (i början av explosionstakten) är inte samma sak som oljetemperaturen. Dessutom har dieslar såvitt jag vet högre maxtemperatur i förbränningsrummet även med EGR än en ordinär bensinare utan att för den skull generellt kräva oljor med högre övre viskositetsklassning.

ACEA-klassning och SAE-klassning: Uppenbarligen är det inte så enkelt som att en motor skall ha en viss viskositetsklassning (SAE-klassning) under vissa yttre temperaturförhållanden oberoende av ACEA-klassningen. Exempelvis kan min V70 T5 -02 enligt ägarmanualen köras på såväl 5W-40 som 0W-30 vid samma maximala utomhustemperatur (plus 40 grader). Men om 0W-30 används (vilket självfallet är bättre när det är kallt) måste oljan vara A3-klassad medan det duger med A1-klassning om man kör 5W-40. Kör man istället med A1-klassad 5W-30 bör inte den maximala utomhustemperaturen överstiga 30 grader.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var lättare förr. När jag började på bilverkstad körde man SAE 30 på sommaren och SAE 20 på vintern. Sedan kom det hem ett fat (det fanns i princip bara fat "på den tiden") med 20W-30 olja. Det var tider det
av LarsBd
andersuw skrev:För det andra tar man, som VolvoB20 påpekar, ut allt större effekter ur samma cylindervolym, vilket förstås innebär större temperaturpåkänningar på samma mängd metall/olja.
Men hur många % av driftstiden tar man ut dessa höga litereffekter och under hur lång tid per gång? De allra flesta gångerna sker det under så kort tid (ett fåtal sekunder) att varken olje eller kylvattentemperatur hinner påverkas annat än marginellt. Gissningsvis använder man max 100hk under mer än 99,5% av körtiden om man är en normalbilist.
av andersuw
LarsBd skrev:
andersuw skrev:För det andra tar man, som VolvoB20 påpekar, ut allt större effekter ur samma cylindervolym, vilket förstås innebär större temperaturpåkänningar på samma mängd metall/olja.
Men hur många % av driftstiden tar man ut dessa höga litereffekter och under hur lång tid per gång? De allra flesta gångerna sker det under så kort tid (ett fåtal sekunder) att varken olje eller kylvattentemperatur hinner påverkas annat än marginellt. Gissningsvis använder man max 100hk under mer än 99,5% av körtiden om man är en normalbilist.
Visst. Men olja, motor och kylsystem måste ändå rimligen vara specade för att klara kontinuerlig fullgaskörning. Jag körde en gång upp till St Gotthardspasset med min 855 T5 och tryckte delvis för skojs skull, delvis för att passera ett och annat trögt fordon, gasen i botten på varje raka i den utomordentligt regelbundna serpentinväg som finns på sydsidan. Det gick ändå så kraftigt uppåt att man inte behövde bromsa i hårnålarna. Motorn var nog skapligt varm efter det så fick stå på tomgång och kallna lite på toppen medan vi kollade in utsikten. ;-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
det krävs ynka 30 hk för att köra en normalstor personbil i 100 km/h.
Sen är det också som så att om kan kör en mager blandning, dvs överskott av luft och underskott av bränsle, så ökar temperaturen enormt i motorn, medan många tror att det är tvärt om.
Värt att notera är att det finns 2-taktare på 200 hk som varvar 6000-7200 rpm och som endast smörs av 1% olja i bensinen, så att 4T-motoroljor inte skulle klara höga effektuttag är inte sant.
En modern motor har sekventiella direktinsprutningar så att det sker flera mindre förbränningar, vilket sänker temperaturen, allt för att undvika NOx
av andersuw
milktrucker skrev:Sen är det också som så att om kan kör en mager blandning, dvs överskott av luft och underskott av bränsle, så ökar temperaturen enormt i motorn, medan många tror att det är tvärt om.
De som tror tvärtom tror rätt i det perspektiv som här är det intressanta. Den temperatstegring som sker när man kör med luftöverskott är ytterst kortvarig (en liten del av explosionstakten) och innebär inte att motorn alstrar mer värme totalt sett. Bränner man mer bränsle, såsom vid fullt pådrag med fetare blandning, alstras mer värme och kylsystemet får jobba hårdare för att hålla temperaturen i schack.
milktrucker skrev:En modern motor har sekventiella direktinsprutningar så att det sker flera mindre förbränningar, vilket sänker temperaturen, allt för att undvika NOx
Vissa har det och andra har det inte. Praktiskt taget alla moderna dieslar har det men Volvos bensinmotorer, inklusive de nya VEA-motorerna, har det inte annat än under den allra första varmkörningen (i max 30 sekunder efter att motorn startats) trots att de är direktinsprutade. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8#p1055838
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]