Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zhakkee
Hej! Har en 855 T-5R som det byttes kammar (GLT) och nya lyftare igår på.
Däremot så låter dom nästan mer än dom som satt i innan, sliter dom in sig med tiden eller har jag något att oroa mig för?
Finns det något sätt att tysta ner dom igen?

Såhär låter dom: [youtube]w2jcCODc1zQ[/youtube]

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tjockare olja tystar ner dom. Dränkte du kammarna och allt under kåpan i olja innan du smällde ihopp allt? För du har ju inget oljetryck direkt uppe vid kammarna utan det är mer eller mindre stänksmörjning där och det kan ta ett tag för oljan att stänka överallt och börja smörja.
av Zhakkee
DayDreamer skrev:Tjockare olja tystar ner dom. Dränkte du kammarna och allt under kåpan i olja innan du smällde ihopp allt? För du har ju inget oljetryck direkt uppe vid kammarna utan det är mer eller mindre stänksmörjning där och det kan ta ett tag för oljan att stänka överallt och börja smörja.
Oljan byttes samtidigt som lyftarna & kammarna, den oljan som är i nu är Castrol magnatec 5w40 helsyntet.
Lyftarna var inoljade i sina "kapslar" när jag köpte dom så jag antog att dessa inte behövde oljas in.

Kommer ljudet troligtvis försvinna med tiden alltså? :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok oljan är iaf rätt på viskositeten. Vet inte men jag antar att dom lär tystna med tiden iaf om det har ed oljan att göra.
av Zhakkee
Hilmer skrev:Hur länge har du haft motorn igång sedan bytet?
Det kan ticka rätt länge när dom är tomma på olja.
Bilen har gått ca 3 timmar efter bytet, filmen jag länkade är när bilen är i arbetstemp.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Zhakkee skrev:
Bilen har gått ca 3 timmar efter bytet, filmen jag länkade är när bilen är i arbetstemp.
Ok, då borde dom ha tystnat tycker man!?
av Zhakkee
Hilmer skrev:
Zhakkee skrev:
Ok, då borde dom ha tystnat tycker man!?

Jo de tycker jag också, känns inte jättekul o riva allt igen o byta.. :(
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har du kört på denna olja tidigare i den motorn? Om inte så hade jag nog testat med en annan olja innan jag hade rivit allt igen, det finns skillnader!
Kör själv på Agrol Spectra 5w40, går tyst och fint jämfört med andra oljor jag testat.
av Zhakkee
Hilmer skrev:Har du kört på denna olja tidigare i den motorn? Om inte så hade jag nog testat med en annan olja innan jag hade rivit allt igen, det finns skillnader!
Kör själv på Agrol Spectra 5w40, går tyst och fint jämfört med andra oljor jag testat.
Nej det är första gången jag provar denna olja,
Körde på någon Champion 5w40 tidigare och det funkade,
Trodde castrol va ett av de bättre märkena på marknaden men kanske hade fel..
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]