NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1071032
Sierra94 skrev:Den sitter på baksidan mot torpedväggen. Ta bort plasten under så ser du den om du kikar upp på baksidan av motorn.
Vi kör en liten uppdatering bara för att. :)

Fick upp "motorservice erfordras" uppför brantbacken hemma (6 graders lutning) och bestämde mig för att ta tag i saken. Plockade bort spjällhuset då jag hade indikationer på ett litet oljeläckage vid "vakuumklockan" mot insuget. Mycket riktigt satt det spjället fast och två av dreven på "styrstaven/vakuumstaven" var bortnötta.

Ringde volvo i tron att man kunde komma undan biligt genom att renovera. Dom kunde ju såklart inte sälja reservdelar utan ville sälja på mig ett nytt hus för 2600. Slutade med att vi svarvade och fräste ett nytt drev i metall som tycks fungera. Nu återstår det bara att se om jag får lite mer tryck i det låga registret.

Hur ser det ut med vakuumslangar på turbon? Jag hittar inget schema för vakuumslangar på en v50 2.0d.
#1071042
Skicka ett pm till mig med din mailadress. Har vaakumschemat från Vida som en wordfil på datorn.
#1073733
Sierra94 skrev:Skicka ett pm till mig med din mailadress. Har vaakumschemat från Vida som en wordfil på datorn.

Jag ber om ursäkt för att jag kapar din tråd på det här sättet. :oops:

Jag kollade vakuumslangarna och alla satt där dom skulle. Dom kändes mjuka och färska och jag hitta inga tecken på sprickbildning.

Då problemet kvarstår, dock intermittenta, så kan jag tänka mig tre förklaringar.

1. "Vakuumcentret" skapar dåligt eller inget vakuum. (Borde inte andra system bli påverkade?)
2. På turbon så sitter det en "givare/sensor" (trekantig infästning). Är det möjligt att den spökar och läser fel i tryck?
3. Turbon börjar bli trött.

Får felkoder: Lågt laddtryck och "faulty signal".

Jag har tyvärr inget vida/dice hemma utan endast en enklare modell kodläsare där man kan spara enklare data och se olika parametrar.
#1073785
Ingen fara.

1. Att vakuumkällan/bromsvakuumpumpen är "dålig" är långsökt, det finns flera mer troliga förklaringar. Läckage på vakuumslangarna, kass turbo-ventil, att VNT-klockan inte funkar som den ska, eller att VNT-vingarna sitter fast.

2. Det är vakuumklockan som du ser och det finns en positionsgivare i den också. Ju mer vakuumklockan drar ut stången som styr VNT-vingarna, ju större (mer vinklerät) blir vinkeln mellan avgaser och turbohjul => spool up - position. Edit: Det vet i fasen vad ECM använder positionssensorn till. Enligt VIDA skall det finnas en felkod som sätts om "VNT-pinnen" inte följer börvärdet? Om värdet också används "aktivt" vid styrningen av turbo-tryck är mer tveksamt. MAP mäts iallafall vid inloppet/y-förgreningen framför motorn.

3. Svårt att säga.. Antingen så öppnar du på avgassidan och känner ev. spel på turbohjulet, eller också på kompressorsidan, men det är j-t ont om plats..

Jag hade börjat med att kolla vakuum-linjen mellan turbo-ventil och VNT-klockan. Om du har något som du kan sätta vakuum med (ex. "mini-vac" eller annat) så flyttar du över vakuum-slangen (från turbo-ventilen) till denna och drar vakuum. VNT-klockan skall nu reagera och vrida VNT-vingarna och turbotrycket ökar. Det är inte mycket "ladd"-tryck som ges vid tomgång, eller om du varvar lätt. Min motor började väsa lite om man drog VNT-vingarna fullt ut..

Om du inte ser något onormalt så fortsätter du och testar att övriga vakuumslangar kan hålla vakuum, använd lite uppfinningsrikedom, ev. måste du ta bort Y-huset för att komma åt slangarna nere vid generatorn.

Får du inte napp här, testar du långskottet att byta plats på en av turboventilerna (Pierburg-mannicken). Finns två lika dana nere vid generatorn (som styr vänster och höger "Y"-inloppsspjäll).

Får du inte napp här heller så kanske det är dags att fysiskt kolla turbohjulet.
#1073816
Perra_367 skrev:
Jag hade börjat med att kolla vakuum-linjen mellan turbo-ventil och VNT-klockan. Om du har något som du kan sätta vakuum med (ex. "mini-vac" eller annat) så flyttar du över vakuum-slangen (från turbo-ventilen) till denna och drar vakuum. VNT-klockan skall nu reagera och vrida VNT-vingarna och turbotrycket ökar. Det är inte mycket "ladd"-tryck som ges vid tomgång, eller om du varvar lätt. Min motor började väsa lite om man drog VNT-vingarna fullt ut..
Jag ska bara dubbelkolla att jag fattar rätt. Som nybliven lekman har jag fortfarande lite svårt med alla termer och namn.

Vnt-klockan är den på turbon, den med givaren och under på sidan en vakuumslang?
Turbo-ventilen bör då vara den röda som sitter vid luftburken?
#1073817
Stämmer. Turbo-"regler"-ventilen är den röda vid luftburken, den "portionerar ut" vakuum till vakuumklockan på turbon (baserat på bör- och är-värde-laddtryck) som i sin tur då drar i VNT-mekanismen som ställer om vinkeln mellan avgaser och turbo.
#1073835
Perra_367 skrev:Stämmer. Turbo-"regler"-ventilen är den röda vid luftburken, den "portionerar ut" vakuum till vakuumklockan på turbon (baserat på bör- och är-värde-laddtryck) som i sin tur då drar i VNT-mekanismen som ställer om vinkeln mellan avgaser och turbo.
Jag har kollat runt på alla möjliga butiker och hittar bara http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022139/.

Den kanske duger som ett biligare alternativ?
#1073859
Den borde funka. Tycker att man borde kunna få tag på billigare via Ebay, men det tar ju lite längre tid att få hem den. Själv använder jag en moddad oljebytarpump (jula, 650213) där jag skruvat in en manometer så jag vet undertrycket (dock hade jag föredragit en sådan mini-vac.. ). Som adapter och "propp" använder jag en liten stump cykelvajerhölje med lite tejp runt sig.

Ett basic-alternativ är att du kopplar förbi reglerventilen och använder bilens eget vakuumsystem direkt mot VNT-klockan, men då har du inte lika bra koll.. Jag hade föredragit att styra VNT-klockan så att man har lite koll på den.
#1076668
Kort uppdatering sedan senast om tokjobbet på tokbilen..

Gjorde frekvensanalyser av vibrationsdata och ljuddata och hittade sammanfallande frekvenstoppar (1x, 2x, 3x, 4x, 5x och 6x) där den ursprungliga frekvensen verkade vara hjulfrekvens. Eftersom jag vet att min hjul inte är källan (symptomen visar sig oberoende av hjulpar, nya eller gamla däck, ombalansering med mera) så blev alltså slutsatsen att det återigen pekade mot växellådan (diffen) som felkälla eftersom detta är det enda som snurrar med hjulens frekvens. Teorin var att ett litet lagerglapp i diffens upphängning kan få den att "slå" vänster/höger upp/ner vid motors pulsationer men ej framåt/bakåt vilket stämde med vibrationsdatan. Jag beställde en beggad växellåda och bytte denna på uppfarten hemma. Vid första provkörningen så kändes det som att vibrationerna var borta, men tyvärr de finns där fortfarande. Alltså kan växellådan uteslutas.

Jag har nu återigen börjat tänka på turbon som möjlig källa. När jag hade loss insuget och klämde in fingrarna till kompressorhjulet så tyckte jag att hjulet gick lite trögt. Den snurrade med mina fingrar, men slutade snurra så fort jag släppte (fri-snurrade inte ex. halvt varv extra efter att jag släppt alltså). Jag blev alltså lite osäker på om turbon var som den skall vara, men eftersom den klarar att ge fullt laddtryck så beslöt jag mig för att den var OK. De symptom som jag tar fasta på är nu.

* Darrningar, grövre ljud vid acceleration med varm motor. Kan uppstå ändå nere från 1200 varv upp till 1900 varv.
* När jag körde till fjällen och det var snor-kallt i vintras så gick motorn sämre och sämre (hårdare), ju kallare det blev (ner mot minus 20). Efter ett tag var jag tvungen att växla ner till 4:an för att få motorn att gå bättre (landsväg 70-100km/h).
* Darrningar/hugg i ratt/stol vid motorvägskörning. Går inte att se i laddtryck eller övrig data (laddtrycket-atm. kan här ligga runt 110kPa)
* Går lite "hårdare/grövre" än normalt när den är kall/tomgångskörning.

Vad jag tänker på är alltså om VNT-mekanismen skapar för högt mottryck för att hålla laddtrycket? Dvs. turbon går lite trögare än normalt, VNT-vingarna kompenserar detta, men att det samtidigt ger högre (för högt) mottryck för avgaserna?

Vad jag inte får igenom huvet är om/hur kall inluft påverkar volymflödena över kompressor/turbohjul och på något sätt kan ge en förklaring till att min motor gick sämre vid kall inluft? Kan det vara så att vid kallare inluft så går det åt mer och mer energi för att komprimera inluften, medans turbohjulet fortfarande får ungefär samma energi från avgaserna och alltså får ställa VNT-vingarna brantare och brantare ju kallare det blir?

Även ni som har fingrat på era turbohju? Känner ni igen att den gick lite trögt (inte snurrade fritt några varv vid "fingersnurrning")?
#1076673
Oljan som är i turbons lagring får axeln att gå trögt. Snurrar den fritt efter man släppt axeln så är spelet snarare för stort i lagringen. Eller så har oljefilmen tunnats ur. Skillnad på om turbon är kall eller varm mm.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]