Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är inte så många år sedan man kunde säga om Vaz att man levererade råvaror i ena änden av stan (själva staden var i princip en bilfabrik) och hämtade ut bilar i den andra. De klassiska modellerna gjordes i princip helt in-house, Nivan tillverkas fortfarande. Det säger dock ingenting om kvaliteten, vill jag påstå! Vissa grejer har de helt enkelt inte kläm på i Togliatti och produktutvecklingen är inte deras starka sida.

Kanske drömbilen skulle vara ett hopplock av system från tillverkare som kvalificerat sig som duktiga inom resp område?
Säga vad man vill om Vaz Niva, men visst hänger dom med i utvecklingen. Dom har fått både bränsleinsprutning och servobromsar, har jag hört.... :roll:
Servostyrning är tillval
Yaniz skrev:Det finns (för) mycket i en V70 som luktar Ford. Orkar inte gå in på detaljer, men kvalitetsmässigt är V70 ingen höjdare, med undantag för "riktiga" Volvomotorer. Men visst, det är min personliga preferens.
Hur mycket som "luktar Ford" och hur mycket som är dålig kvalitet är ju inte riktigt samma sak i mina ögon. Eller menar du att Ford alltid gör dåliga grejer?

När det gäller min egen V70 D4 -15 aut. undrar jag för övrigt hur mycket Fordgrejer (eller i vart fall saker inköpta i samarbete med Ford) som egentligen sitter i den. Drivlinan är definitivt inte Fords (Volvos motor, Aisins växellåda). Jag skulle tippa på att det främst handlar om en del chassikomponenter samt en del elektronik där man nog kan tänkas stöta på en och annan FoMoCo-etikett. För några större iögonenfallande likheter mellan en V70 och någon Fordmodell, t.ex. Mondeo kombi, ser man väl knappast.
lennarte skrev:För några år sedan var jag (och frugan) hos Ford och provkörde en Kuga. Det som var Ford på den det var dieselmotorn. Årsmodellen efter såldes som Volvo XC60, med Volvomotor. Bensinversonen av Kugan vi provkörde skulle visst ha en Volvomotor. Årsmodellen efter hade även Kugan Volvos dieselmotor. Dom sista "påståenden" vet jag inte säkert, det är hörsägen.
Nope, Kuga bygger inte på EUCD som XC60 gör, utan Kugga bygger på samma plattform som Focus. Den fanns med 5cyl Volvo bensin, men mig veterligen ingen diesel från Volvo.
BennyL skrev: Nope, Kuga bygger inte på EUCD som XC60 gör, utan Kugga bygger på samma plattform som Focus. Den fanns med 5cyl Volvo bensin, men mig veterligen ingen diesel från Volvo.
Helt fel kan jag inte haft. Jag borde skrivit att det var en -10 års model
http://www.allehanda.se/motor/ford-focu ... -gemensamt
Fins det verkligen någon vettig människa som funderar på vart och vilekn veckodag deras fordon är tillverkade och vem som tillverkat startmotorn.....?

U>ngefär som de som absolut måste ha en "skövde" tillverkad motor, el inte kan åka annat än 5cyl osv osv osv, det ä rbara att vänja er om ni inte ska åka amazon resten av livet.
lennarte skrev:
BennyL skrev: Nope, Kuga bygger inte på EUCD som XC60 gör, utan Kugga bygger på samma plattform som Focus. Den fanns med 5cyl Volvo bensin, men mig veterligen ingen diesel från Volvo.
Helt fel kan jag inte haft. Jag borde skrivit att det var en -10 års model
http://www.allehanda.se/motor/ford-focu ... -gemensamt
...fast ändå inte :wink:
C1 och EUCD är inte samma, men EUCD bygger på en del gemensamt från C1. :D
Derank skrev:Fins det verkligen någon vettig människa som funderar på vart och vilekn veckodag deras fordon är tillverkade och vem som tillverkat startmotorn.....?
U>ngefär som de som absolut måste ha en "skövde" tillverkad motor, el inte kan åka annat än 5cyl osv osv osv, det ä rbara att vänja er om ni inte ska åka amazon resten av livet.
Det fanns i alla fall "förr i tiden" något som kallades "måndagsexemplar", d.v.s bilar som krånglade extra mycket. Om dom verkligen var tillverkade på en måndag finns det nog ingen statistik på. Men det fanns på -60 och (i alla fall i början på)-70-talet en ganska stor mängd bilar tillverkade i England. Dom hade ofta ett elsystem tillverkat av Joseph Lucas "mannen som uppfann mörkret". D.v.s när man behövde det som mest blev allt svart, grundare av Lucas Electric Ltd. Så bilar med + jordat elsystem tillverkat av Lucas stod inte högt i kurs alltid. Sedan vet jag inte om det vekligen var det som gjorde att engelska bilar "dog ut"... :roll:
Derank skrev:Fins det verkligen någon vettig människa som funderar på vart och vilekn veckodag deras fordon är tillverkade och vem som tillverkat startmotorn.....?

Det är ingen hemlighet att Volvos kvalitét försämrades efter partnerskapet med Ford, så vad det är för fabrikat på respektive del i en bilmodell är nog inte helt oväsentligt eller tror du det sitter delar av samma fabrikat/kvalitet i en Fiat och en Toyota?
Kanske inte där, men Daewoo och Chevrolet är väl samma bil med olika stämpel, samma med Opel och Vauxhall. Sedan har du en bil som har exakt samma chassi och motor men karosserna skiljer lite, Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1.
3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]