Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
lennarte skrev:man kan inte använda en A5/B5 olja i en motor som inte är byggd för det, däremot kan man anväd en A3/B3 olja i en motor som är byggd för A5/B5 men man förlorar några % i bränsleförbrukning.
Det var just detta jag ville få bekräftat!
Användarvisningsbild
av MathiasS
Märkliga vanföreställningar i denna tråd.

Det som är SKRÄP är när folk inte läser anvisningen ordentligt och kör 3000 mil på samma olja oavsett hur många år det tar och hur man använder sin bil. DÅ får man problem.

Det går att köpa Castrol A5/B5 för under hundra kr litern, så vad är egentligen motivet till att använda något annat? Den som kör 1000-2000mil per år byter en gång om året, punkt slut.

Inte dyrt, motorn får oljan den är byggd för, inget kommer klegga ihop....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Bilarna ska verka vara billiga i underhåll...

Man tycker ju att folk borde veta bättre än så nu för tiden... Bilar är väl bland den dyraste ägodel man har i underhållskostnader :roll: Har alltid varit och kommer säkert alltid vara. Sen hjälper det ju såklart inte att servicekostnaderna verkar skjuta i höjd ju nyare bilen är, så länge man inte utför jobbet själv.
Bara månadstankningen ligger väl i topp 3-4 i räkningshögen för många personer. :lol:
av Schmoyoho
Är det longlife-oljan i sig ni menar är dålig, eller anvisningen att det går att köra 3000 mil på en och samma olja? Jag körde cirka 1200 mil på min förra olja innan jag bytte och räknar med att jag bara kommer ha hunnit 700 mil på den nya oljan jag bytte till innan jag ska serva bilen. Oljan jag fick när jag frågade på volvo var Mobil1 0W-30 "Fuel economy".

Men som sagt, är det longlife-oljan i sig som är dålig eller intervallerna?
av rid54
Eftersom det inte verkar vara helt vetenskapligt klarlagt allting när det gäller oljor etc, så dristar jag mig till att säga, att personligen tror jag inte det är nåt fel på longlife-olja, men jag tror att man är för optimistisk med intervallerna. Ett år oavsett körsträcka och 1000 - 1500 mil oavsett tid skulle jag nog tillämpa på mina fordon.
Användarvisningsbild
av lennarte
Schmoyoho skrev:Men som sagt, är det longlife-oljan i sig som är dålig eller intervallerna?
Nää, oljan i sig är det inget fel på. Inte intervallen heller, det är du och jag och vi som inte kör enligt rekommenderat. Vi kör för lite var gång, Vi kör alldeles för korta sträckor när vi kör, vi kör i stadstrafik alldeles för ofta och vi har vinter i detta landet.
Skämt o sido, men jag tror att det ligger en hel del i detta. Longlifeoljan är inte tillkommen för kundens bästa utan att kunna visa ett lågt pris på leasingkontraktet, sedan att nästa ägare får problem det är ju inga problem varken för Volvo eller säljaren av bilen. Den är ju redan betald via leasingen. Problemet är ju när "vanliga" bilägare köper en ny bil och faller utanför den "ramen" som Volvo byggt bilen för och servar den enligt "gällade normer". Det jag menar är att "vi vanliga" bilägare inte behöver denna svindyra olja när vi ändå måste byta olja 2 till 3 ggr oftare än vad Volvo rekommenderar i (deras sätt att se det) gynnsammaste fall. Sedan är oljan lite väl "tunn" men det är för minsta möjliga friktion och lägsta möjliga bränsleförbrukning.
Eftersom Volvo inte rekommenderar att man t.ex kör med husvagn eller på vintern med Longlifeolja så måste dom ju ha en annan olja också. Eller det är bara intervallen som ändras till kortare då???
av Yaniz
lennarte skrev: Det jag menar är att "vi vanliga" bilägare inte behöver denna svindyra olja när vi ändå måste byta olja 2 till 3 ggr oftare än vad Volvo rekommenderar i (deras sätt att se det) gynnsammaste fall.
Eftersom Volvo inte rekommenderar att man t.ex kör med husvagn eller på vintern med Longlifeolja så måste dom ju ha en annan olja också. Eller det är bara intervallen som ändras till kortare då???
Exakt! Det måste väl finnas annat godkännande som är bättre lämpat för oss som byter oftare (1 år/1500 mil) än longlifeintervall. Skulle tro att ACEA A3/B4 med visko 0W-30 eller 0W-40 eller t o m 5W-40 skulle fungera alldeles utmärkt. Finns en diskussion om detta i länken nedan:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... dbad7347be
av rid54
ACEA-klassningen är väl inte stenhårt sammankopplad med viskositeten, egentligen? Om man har behov av en 0W-30 olja så kan den säkert finnas både som A1, A3, A5... Eller? Moderna motorer tillverkas tydligen för att kunna använda tunnflytande oljor och detta har med bränsleekonomi att göra. Å andra sidan är ju skillnaden mellan 0W-30 och 5W-30 begränsad till viskositeten i kyla (W-tecknet), men skillnaden mellan A3 och A5 tycks ju vara delvis andra saker.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
viskositeten säger ju bara hur tjock-/tunnflytande oljan är vid olika temperaturer. Första säger hur tjock den är kall, och andra säger hur tunn den är varm.
Gamla varma motorer bör ha -40, nyare motorer som inte är lika varma bör ha -30. 0W, 5W eller 10W beror på hur bilen står förvarad och sånt. Står den oskyddad ute under kalla vintrar med många kallstarter så är nog 0W att överväga. Står den i garage där tempen är som lägst typ 0C så är 5W rätt lämpligt. Är det ännu varmare så funkar 10W.

Att kallstarta vid -30c med t ex 10W är inte så nyttigt, då oljan kommer vara mer tjockflytande än sirap, medans 0W kommer vara betydligt mer tunnflytande.
Samma gäller t e x -30 och -40. -40 i en motor som har kallare drift temperatur(dom flesta nyare) får skapligt mycket mer friktion då oljan aldrig blir tillräckligt varm för att ta nytta av -40, vilket då i första hand leder till högre bränsleförbrukning(oh no!! ...).
En äldre varm motor med -30 blir det tvärt om för, oljan blir så tunn att den inte smörjer lika bra som -40. Att ha -40 i en -30 motor, eller -30 i en -40 motor är ingen katastrof dock, det är så pass små skillnader att det skulle ta många många år och mil utan oljebyte innan det skulle ha en negativ inverkan. kall-viskon är desto viktigare dock, då man vill ha smörjning så fort som möjligt vid kall starter. Kamaxlar osv mår inte bra av att vänta på oljan :roll:

Själv kör jag 5W-40 året runt, då jag dels har turbo(så lite tunnare kall olja hjälper till att ge turbon smörjning fortare) och dels har bilen i varmgarage. Hade jag haft bilen i kallgarage eller ute så hade jag helt klart gått ner på 0W-40 på vintern.

Tyvärr vet jag dock inte dom exakta siffrorna för tjock-/tunnflytande vid specifika temperaturer.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]