SA4AQS skrev:Är stiften sotiga och blöta blir det ingen bra gnista, så ta och bränn rent dom med en brännare om du har en.
Gjort. Även bytt till helt nya stift. Ingen skillnad.
andy78 skrev:Hur mycket soppa är det i tanken?
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Något under full.
Vid startförsök så går den igång, går taskigt några sekunder och är därefter stendöd. Tar man ur stiften och byter eller rengör dem så kan man upprepa proceduren med samma resultat. Kan lova lite mellan varven även utan rengöring. Stiften blir fuktiga, men inte överdrivet blöta.
Kommit fram lite mera fakta om hur felet uppstod också. Bilen hade startat som vanligt, men gått lite illa. Efter lite gaspådrag så hade gången blivit normal, och hon hade därefter backat cirka 10 meter och då hade den stannat. Där står den än idag. Börjar undra om den får tillräckligt med bränsletryck, men eftersom stiften fuktar tyder det på att det kommer in i cylindrarna i alla fall. Gamla batteriet gav upp efter 2-3 djupa urladdningar så ett bättre beg införskaffades, sista startförsöket användes kablar från en Mitsubishi L200, borde vara tillräckligt med CCA för en gammal B230 tycker jag..
Bytt relä till pumpen, skiftat mellan tre stycken - det som satt i bilen samt ett som jag vet fungerar och ett som fanns i reserv, alla tre drar bägge spolarna så det felet kan man nog utesluta. Börjar ge upp på riktigt nu.