Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
Vevat slut på ström i batteriet så nu står det på laddning. Den tänder nu, går illa och endast om man pumpgasar. Verkar inte få för lite bränsle i alla fall, för stiften är svarta och fuktiga. Har gett upp för dagen, nu får den stå och skämmas med huven öppen ett tag. Återkommer om jag hittar något fel som är trasigt
av Gubbräser
SA4AQS skrev:Är stiften sotiga och blöta blir det ingen bra gnista, så ta och bränn rent dom med en brännare om du har en.
Gjort. Även bytt till helt nya stift. Ingen skillnad.
andy78 skrev:Hur mycket soppa är det i tanken?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Något under full.

Vid startförsök så går den igång, går taskigt några sekunder och är därefter stendöd. Tar man ur stiften och byter eller rengör dem så kan man upprepa proceduren med samma resultat. Kan lova lite mellan varven även utan rengöring. Stiften blir fuktiga, men inte överdrivet blöta.

Kommit fram lite mera fakta om hur felet uppstod också. Bilen hade startat som vanligt, men gått lite illa. Efter lite gaspådrag så hade gången blivit normal, och hon hade därefter backat cirka 10 meter och då hade den stannat. Där står den än idag. Börjar undra om den får tillräckligt med bränsletryck, men eftersom stiften fuktar tyder det på att det kommer in i cylindrarna i alla fall. Gamla batteriet gav upp efter 2-3 djupa urladdningar så ett bättre beg införskaffades, sista startförsöket användes kablar från en Mitsubishi L200, borde vara tillräckligt med CCA för en gammal B230 tycker jag..

Bytt relä till pumpen, skiftat mellan tre stycken - det som satt i bilen samt ett som jag vet fungerar och ett som fanns i reserv, alla tre drar bägge spolarna så det felet kan man nog utesluta. Börjar ge upp på riktigt nu.
av andy78
Du har konstaterat att den får bensin, men får den tillräckligt med bensin?
Kolla om den tänder till på startgas.
av Gubbräser
andy78 skrev:Du har konstaterat att den får bensin, men får den tillräckligt med bensin?
Kolla om den tänder till på startgas.
Får väl krypa till korset och ge den lite opelgodis...
Användarvisningsbild
av lennarte
Gubbräser skrev:1996 = OBD2, men tack i alla fall. Får nog låna en apparat av någon och kolla.
Man kan kolla koderna med en multimeter i OBD uttaget eller ta en begagnad "diagnostik box" från en tidigare modell och sätta på en OBD "hane". Finns beskrivet under FAQ,
Från årsmodellen -96 kom ett nytt system, kallat: OBD2.
Dessa modeller har inget diagnosuttag under huven, utan ett 16-pols uttag mellan framstolarna.

Jag har "ännu" obekräftade instruktioner om hur man läser felkoder ur detta system med hjälp av en multimeter och en kabelstump.
*Tändning av.
*Anslut multimetern (inställd på DC-volt) mellan 3 och 5 = Bränslesystemet, (uttag 1 och 5 = tändsystemet).
*Vrid på tändningen till läge 2 (varningslampor i instrumentet tänds).
*kortslut mellan 3 och 5, en gång (en sekund).
*Nu börjar mätaren visa spännings-spikar. Typ: spik,spik, spik,spik,spik, spik,spik. Vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att kortsluta en gång (en sekund) mellan 3 och 5. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.
Användarvisningsbild
av erikn
Gubbräser skrev:1996 = OBD2, men tack i alla fall. Får nog låna en apparat av någon och kolla.
Ja, det sitter ett OBD-uttag, bara för att det var krav på det. Annan teknik? Nä.

Ta en gammal felkodsdosa och koppla ihop med en OBD-kontakt, eller kör multimeter-metoden. Det är samma blink-funktion som med gamla dosorna fast glorifierat med ett nytt uttag.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p209465

Kanske ska tillägga att detta gäller om man har Bosch.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]