- sön 24 apr 2016, 18:01
Klicka på "jag" inställningar Tapatalk signatur, så löser du det problemet
Moderator: Moderatorer
XC90_Executive skrev:Alltså jag säger ju inte att alla demobilar är sönderkörda. Men jag tror att det är större risk att en demobil är hårdare körd än andra bilar. Mest för att många har dålig respekt för andras grejer.För egen del kör jag ännu försiktigare än normalt när jag provkör en bil jag inte är bekant med eftersom jag vet att jag ännu inte har full koll på bilen. Men det är förstås tänkbart att en del andra gör annorlunda. Min poäng är snarast att hur det genomsnittligt ser ut är något som varken du eller jag känner till med någon större säkerhet.
Rådlös skrev:Den som kör sönder något i en hyrbil kan ju inte smyga sig undan. Hyrfirman vet ju vad han heter och var han bor. Och är det någon allvarlig skada så ser dom inte mellan fingrarna och rubricerar det som "Allmänt slitage".Visst är det så. Jag vet inte riktigt vad som gäller om det istället handlar om en demobil som används för provkörningar av en bilfirma. Men jag misstänker att man även i det fallet hålls ansvarig för skador upp till självrisken för försäkringen.
perhall skrev:Det är klart att en hyrbil är sämre än en företagbil. Jag hade en Hertz-bil uttagen maj 2015 häromveckan, ca 4 000 mil. Den hade ett tiotal större karosskador så halva bilen måste lackas om innan den säljs.Hur det är med sådant där kan uppenbarligen variera avsevärt från en bil till en annan.
andersuw skrev:En demobil går annorlunda eftersom de flesta får tag i en demobil som ofta är kall och sen ska det gasas, dvs. att bilen kanske inte är helt varmt. Man ska tvunget prova farten i bilen, säljaren kör den mellan butiken och jobbet 1 km bort osv. Skador är väl en sak, men onormalt slitage på drivlinan är inget som märks efter en provkörning. Görs det sedan 300 likadana provkörningar med samma bil kanske det märks på något sätt.. Men demobilarna servas väl innan dom säljsRådlös skrev:Den som kör sönder något i en hyrbil kan ju inte smyga sig undan. Hyrfirman vet ju vad han heter och var han bor. Och är det någon allvarlig skada så ser dom inte mellan fingrarna och rubricerar det som "Allmänt slitage".Visst är det så. Jag vet inte riktigt vad som gäller om det istället handlar om en demobil som används för provkörningar av en bilfirma. Men jag misstänker att man även i det fallet hålls ansvarig för skador upp till självrisken för försäkringen.
Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]