Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Alltså jag säger ju inte att alla demobilar är sönderkörda. Men jag tror att det är större risk att en demobil är hårdare körd än andra bilar. Mest för att många har dålig respekt för andras grejer.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Alltså jag säger ju inte att alla demobilar är sönderkörda. Men jag tror att det är större risk att en demobil är hårdare körd än andra bilar. Mest för att många har dålig respekt för andras grejer.
För egen del kör jag ännu försiktigare än normalt när jag provkör en bil jag inte är bekant med eftersom jag vet att jag ännu inte har full koll på bilen. Men det är förstås tänkbart att en del andra gör annorlunda. Min poäng är snarast att hur det genomsnittligt ser ut är något som varken du eller jag känner till med någon större säkerhet.
av Rådlös
Den som kör sönder något i en hyrbil kan ju inte smyga sig undan. Hyrfirman vet ju vad han heter och var han bor. Och är det någon allvarlig skada så ser dom inte mellan fingrarna och rubricerar det som "Allmänt slitage".
Jag hade en hyrbil en gång som jag skulle lämna tillbaka. Före mig i kön var en man som hade varit fumlig med en cigarett och bränt ett handflatestort hål i passagerarsätet på den hyrbilen han hade haft. Hyresfirmans expedit uppträdde spänt återhållet i försök att vara kundvänlig och servicemainded. Men inombords såg man hur han höll på att koka över av ilska.
av andersuw
Rådlös skrev:Den som kör sönder något i en hyrbil kan ju inte smyga sig undan. Hyrfirman vet ju vad han heter och var han bor. Och är det någon allvarlig skada så ser dom inte mellan fingrarna och rubricerar det som "Allmänt slitage".
Visst är det så. Jag vet inte riktigt vad som gäller om det istället handlar om en demobil som används för provkörningar av en bilfirma. Men jag misstänker att man även i det fallet hålls ansvarig för skador upp till självrisken för försäkringen.
av perhall
Det är klart att en hyrbil är sämre än en företagbil. Jag hade en Hertz-bil uttagen maj 2015 häromveckan, ca 4 000 mil. Den hade ett tiotal större karosskador så halva bilen måste lackas om innan den säljs.

Är ju självklart att en bil slits mer om den körs av 100 olika än av 1-3 olika förare på ett år.

Mekaniskt tror jag dock att grejerna håller och inte så ofta det buskörs med hyrbilar numera men visst är det bättre med en vanlig tjänste- eller privatbil.

Men såna finns ju inte ett år gamla nästan. Så ettåringar är nästan alltid f d hyrbilar eller f d demobilar
PH
av andersuw
perhall skrev:Det är klart att en hyrbil är sämre än en företagbil. Jag hade en Hertz-bil uttagen maj 2015 häromveckan, ca 4 000 mil. Den hade ett tiotal större karosskador så halva bilen måste lackas om innan den säljs.
Hur det är med sådant där kan uppenbarligen variera avsevärt från en bil till en annan.

Körde häromveckan en knappt ett år gammal Hertz-bil (V70 D3 -16) med ca 2000 mil på mätaren. De enda skador som fanns registrerade på hyreskontrakt var två repor, en på vardera stötfångaren. Hade jag inte vetat om dem hade jag knappast sett dem.

Den demobil jag själv köpte i höstas, knappt ett år gammal och med 370 mil på mätaren var inne på vårrengöring förra veckan. Tjejen som tvättade gjorde mig uppmärksam på att hon hittat en, men bara en, liten lackskada: En ca två cm lång och ett par millimeter bred repa på bakre stötfångaren som bättrats med lackstift. Fast jag nu vet exakt var den finns ser jag den inte om jag inte sätter mig på huk så att jag kan detaljinspektera stötfångaren.
av mattish
andersuw skrev:
Rådlös skrev:Den som kör sönder något i en hyrbil kan ju inte smyga sig undan. Hyrfirman vet ju vad han heter och var han bor. Och är det någon allvarlig skada så ser dom inte mellan fingrarna och rubricerar det som "Allmänt slitage".
Visst är det så. Jag vet inte riktigt vad som gäller om det istället handlar om en demobil som används för provkörningar av en bilfirma. Men jag misstänker att man även i det fallet hålls ansvarig för skador upp till självrisken för försäkringen.
En demobil går annorlunda eftersom de flesta får tag i en demobil som ofta är kall och sen ska det gasas, dvs. att bilen kanske inte är helt varmt. Man ska tvunget prova farten i bilen, säljaren kör den mellan butiken och jobbet 1 km bort osv. Skador är väl en sak, men onormalt slitage på drivlinan är inget som märks efter en provkörning. Görs det sedan 300 likadana provkörningar med samma bil kanske det märks på något sätt.. Men demobilarna servas väl innan dom säljs

Du behöver ju inte försöka försvara dig själv för att du köpt en demobil, det verkar som du gör det iaf? Bara ett konstaterande att du valde att göra det.

Jag själv har inget problem med att köpa en demobil eller en hyrbil. Klarar inte bilen av 1000 mil som demo så är det ingen kvalite på bilen.

Till TS: Jag har själv köpt en hyrbil en gång. Där stod inget om att det var en hyrbil, men eftersom jag frågade försäljaren vad det var för tidigare ägare sa han att det var en tidigare hyrbil. En hyrbil är ju som vilken bil att sälja för handlaren som helst. En demobil vill dom ju framhäva eftersom det är dom som säljer sin "egen" bil.
av perhall
En fuling är att det är "redovisningschefens tjänstebil". Bara det att det är den kl. 18-08. 8-18 är det en provkörningsbil...

Det kan å andra sidan inte va lätt att hitta en ettåring som fått normal omvårdnad. Ettåringar på KVD är ofta "saknar lastnät, ej servad, två slitna däck" och privatpersoner som byter efter ett år har väl tröttnat...
PH
av Lövet
Jag har bott bredvid en återförsäljare tidigare. Aldrig att jag skulle köpa en demobil. Även om inte alla förare kör illa så såg man varje dag folk dra full gas ut från parkeringen med kall bil. Olika förare varje dag och gratis soppa är inte positiva saker för körstilen direkt. Visst, de tål det säkert men det är inte nyttigt för motorerna. Sedan kan man diskutera om skadorna kommer vid 5.000, 10.000 mil eller 30.0000 mil.

Hyrbilar skulle jag inte oroa mig för. Samma förare längre perioder, egen betald soppa, höga självrisker vid skador skapar ett mycket mer försiktigt beteende. Brukar vara rejält maskintvättade men det går ju att polera upp.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]