Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack för tipsen. Skulle visa min bror hur den beter sig då han är bilmeck och gillar att renovera gamla bilar.
Självklart så går den perekt när man ska visa. Mkt surt.
Ska kolla av felkoderna när det blir bättre väder och slutar snöa här i sthlm...jävla april väder.
Räknat ut att den drar ca. 1.2 liter milen blandad körning, är det normalt? Ska även laga bensin mätaren eftersom Volvo uppenbarligen inte gjorde det när dom byggde dessa bilar.
har nu varit ute och läst felkoder och det fanns inga, startade bilen och som vanligt efter ca 1-2 sekunder av hyfsat normal tomgång så rasar rpmen ned till ca 200 innan den dör.
läste av koderna igen efter den dött men den hittade inget nytt.
nu är jag inte helt säker på att jag har LH jetronics 2.4 men jag antar det iallafall. hur vet jag det?
såg att det fanns fler test och det sista gav uttslag. kallstartsventilen verkar inte fungera. verkar logiskt eftersom att ju kallare det är ute ju sämre går den vid kallstarter.
idag och inatt har det varit kallt och den har verkligen gått som en påseskit vid kallstart och man har fått gasa för att den ska hålla sig vid liv de första 5-10 sekunderna.
har ju haft varma dagar ett tag och då går den bra om den stått i solen hela dagen.
får återkomma när jag bytt ventilen och förhoppningsvis så kommer den fungera korrekt då.
Läst på lite och tydligen är det många som får dåligt test utslag på kallstarts ventilen.
Efter råd på jobbet så testade jag redline sl-1 och det hjälpte faktiskt. Tomgången är mycket bättre och den dör inte längre. Den ligger på kanske 700-800 rpm tills man gasar och den blir normal och går som den ska.
Ska kanske idag rengöra spjälhuset litegrann och se om det kan hjälpa lite till.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]