- mån 18 apr 2016, 14:27
Hej! Jag har haft problem med min V40 2.0T -03 (B4204T3) under ett par månaders tid. Felet är inte permanent men det dyker upp under de flesta körningar. Bilen har gått 9900 mil och kamremmen byttes förra året. Jag upplever att bilen går något bättre när den är kall.
Symptom (har inte alla samtidigt, kan komma och gå, men ibland är det flera problem samtidigt):
Tacksam för teorier på vad jag bör testa näst? Själv tänkte jag börja med att byta luftmängdsmätaren, men jag väntar på att det ska dyka upp en i lämpligt skick på skroten...
Symptom (har inte alla samtidigt, kan komma och gå, men ibland är det flera problem samtidigt):
- Tomgången är ojämn, står och pendlar mellan 400 och 1500 RPM. Motorn dör ibland när den droppar varvtalet för lågt.
- Motorn dör vid frikoppling under inbromsning. Går oftast igång igen genom att släppa upp kopplingen med växel i.
- Ryckig gång från 1500 RPM och uppåt. Rycker och bluddrar.
- När motorn kommer upp i 3000 RPM så förlorar den ibland all kraft och efter detta går den mycket dåligt,
tills man stänger av motorn och startar igen. - Motorn dör på motorvägen med (och utan) farthållaren aktiv.
- Motorlampan lyser oftast. Kan slockna ibland efter omstart, men återkommer längre in i körningen.
- Främre lambdasensorn utbytt
- Kamaxelgivaren utbytt
- Tomgångsmotorn rengjord
- ECM-0C Manifold airpressure sensor (MAP) - Signal too low
- ECM-13 MAF Sensor signal - Signal too low
- ECM-16 Front heated oxygen sensor (HO2S) - Signal too low
- ECM-25 Long-term fuel trim - Lean
- ECM-A1 Engine coolant temperature (ECT) sensor - Faulty signal
Tacksam för teorier på vad jag bör testa näst? Själv tänkte jag börja med att byta luftmängdsmätaren, men jag väntar på att det ska dyka upp en i lämpligt skick på skroten...
Senast redigerad av 1 MaxEO, redigerad totalt 0 gånger.