Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har haft problem med min V40 2.0T -03 (B4204T3) under ett par månaders tid. Felet är inte permanent men det dyker upp under de flesta körningar. Bilen har gått 9900 mil och kamremmen byttes förra året. Jag upplever att bilen går något bättre när den är kall.

Symptom (har inte alla samtidigt, kan komma och gå, men ibland är det flera problem samtidigt):
  • Tomgången är ojämn, står och pendlar mellan 400 och 1500 RPM. Motorn dör ibland när den droppar varvtalet för lågt.
  • Motorn dör vid frikoppling under inbromsning. Går oftast igång igen genom att släppa upp kopplingen med växel i.
  • Ryckig gång från 1500 RPM och uppåt. Rycker och bluddrar.
  • När motorn kommer upp i 3000 RPM så förlorar den ibland all kraft och efter detta går den mycket dåligt,
    tills man stänger av motorn och startar igen.
  • Motorn dör på motorvägen med (och utan) farthållaren aktiv.
  • Motorlampan lyser oftast. Kan slockna ibland efter omstart, men återkommer längre in i körningen.
Saker som är testade hittills:
  • Främre lambdasensorn utbytt
  • Kamaxelgivaren utbytt
  • Tomgångsmotorn rengjord
Felkoder från Vida:
  • ECM-0C Manifold airpressure sensor (MAP) - Signal too low
  • ECM-13 MAF Sensor signal - Signal too low
  • ECM-16 Front heated oxygen sensor (HO2S) - Signal too low
  • ECM-25 Long-term fuel trim - Lean
  • ECM-A1 Engine coolant temperature (ECT) sensor - Faulty signal
Dessa kan ju dock ha genererats av varandra efter hand då jag inte kunnat läsa felkoderna på ett tag. Jag ska nollställa idag, och sen ska jag läsa av så fort motorlampan tänds igen.

Tacksam för teorier på vad jag bör testa näst? Själv tänkte jag börja med att byta luftmängdsmätaren, men jag väntar på att det ska dyka upp en i lämpligt skick på skroten...
Senast redigerad av 1 MaxEO, redigerad totalt 0 gånger.
Hej! Jag har haft problem med min V40 2.0T -03 (B4204T3) under ett par månaders tid. Felet är inte permanent men det dyker upp under de flesta körningar. Bilen har gått 9900 mil och kamremmen byttes förra året. Jag upplever att bilen går något bättre när den är kall.

Symptom (har inte alla samtidigt, kan komma och gå, men ibland är det flera problem samtidigt):
  • Tomgången är ojämn, står och pendlar mellan 400 och 1500 RPM. Motorn dör ibland när den droppar varvtalet för lågt.
  • Motorn dör vid frikoppling under inbromsning. Går oftast igång igen genom att släppa upp kopplingen med växel i.
  • Ryckig gång från 1500 RPM och uppåt. Rycker och bluddrar.
  • När motorn kommer upp i 3000 RPM så förlorar den ibland all kraft och efter detta går den mycket dåligt,
    tills man stänger av motorn och startar igen.
  • Motorn dör på motorvägen med (och utan) farthållaren aktiv.
  • Motorlampan lyser oftast. Kan slockna ibland efter omstart, men återkommer längre in i körningen.
Saker som är testade hittills:
  • Främre lambdasensorn utbytt
  • Kamaxelgivaren utbytt
  • Tomgångsmotorn rengjord
Felkoder från Vida:
  • ECM-0C Manifold airpressure sensor (MAP) - Signal too low
  • ECM-13 MAF Sensor signal - Signal too low
  • ECM-16 Front heated oxygen sensor (HO2S) - Signal too low
  • ECM-25 Long-term fuel trim - Lean
  • ECM-A1 Engine coolant temperature (ECT) sensor - Faulty signal
Dessa kan ju dock ha genererats av varandra efter hand då jag inte kunnat läsa felkoderna på ett tag. Jag ska nollställa idag, och sen ska jag läsa av så fort motorlampan tänds igen.

Tacksam för teorier på vad jag bör testa näst? Själv tänkte jag börja med att byta luftmängdsmätaren, men jag väntar på att det ska dyka upp en i lämpligt skick på skroten...[/quote]

Denna fråga har varit uppe tidigare, förslog då TPS:en, gas spjälls sensor/givaren, sök här på forumet..... :-)-)
Gasspjällssensor/Givare
Bilagor
Gasspjällsgivare_1b.jpg
Gaslägessensor
Gasspjällsgivare_1b.jpg (24.3 KiB) Visad 8207 gånger
andersbe skrev:Denna fråga har varit uppe tidigare, förslog då TPS:en, gas spjälls sensor/givaren, sök här på forumet..... :-)-)
Gasspjällssensor/Givare
Jag tackar för din input, jag har läst den tråden och om problemet med gasspjällssensorn, men det verkade handla om tidigare modeller. På min modell skulle detta vara åtgärdat (kan ju givetvis gå sönder ändå, hehe).

Vad jag däremot gjort är att jag åkte förbi skroten och skruvade loss två MAP-sensorer i tisdags. Det sitter två stycken, en precis vid intercoolern och en på insuget mellan 3:e och 4:e cylinder. Jag bytte först den vid IC:n (för att det var enklast). Gjorde ingen som helst skillnad, bilen gick fortfarande väldigt dåligt. Provade sen att byta ut den andra sensorn (den satt inte alls så krångligt som jag trodde) och nu verkar bilen gå fint igen! Ta i trä.
MaxEO skrev:
andersbe skrev:Denna fråga har varit uppe tidigare, förslog då TPS:en, gas spjälls sensor/givaren, sök här på forumet..... :-)-)
Gasspjällssensor/Givare
Jag tackar för din input, jag har läst den tråden och om problemet med gasspjällssensorn, men det verkade handla om tidigare modeller. På min modell skulle detta vara åtgärdat (kan ju givetvis gå sönder ändå, hehe).

Vad jag däremot gjort är att jag åkte förbi skroten och skruvade loss två MAP-sensorer i tisdags. Det sitter två stycken, en precis vid intercoolern och en på insuget mellan 3:e och 4:e cylinder. Jag bytte först den vid IC:n (för att det var enklast). Gjorde ingen som helst skillnad, bilen gick fortfarande väldigt dåligt. Provade sen att byta ut den andra sensorn (den satt inte alls så krångligt som jag trodde) och nu verkar bilen gå fint igen! Ta i trä.
Alltid lär man sig något nytt mellan årsmodellerna, 2st MAP.
Bra att du lämnar info. om ditt arbete som alla har nytta av..... :D
Att bilen rycker och dör tyder på något fel med bränsleblandningen, tjufluft brukar orsaka detta och ge pendlade tomgång.
dock har du en kod om att den gr snålt.
Jag skulle även kolla denna.

ECM-A1 Engine coolant temperature (ECT) sensor - Faulty signal
Vilket troligtvis är kylvätskegivaren till motorstyrningen, om den är trasig så ger den fel blandning.
Den kostar inte så mycket och är lätt at byta.
Som sagt radera och se vilka koder som återkommer direkt.
Byt inte luftmassemätare som första steg, om du inte är säker på att den är defekt.
Om det är lmm som är defekt så ska bilen fungera med den urkopplad då den går på fasta värden, uppstår samma problem så är det troligtvis något annat.
Att bilen går snålt tyder ju på luftläcka någonstans på insugsystemet kolla över alla slangar och testa att spraya med startgas inte säkert att bilen reagerar på startgasen min gör inte det även om jag sprayar den direkt in i motorn.
DayDreamer skrev:Att bilen går snålt tyder ju på luftläcka någonstans på insugsystemet kolla över alla slangar och testa att spraya med startgas inte säkert att bilen reagerar på startgasen min gör inte det även om jag sprayar den direkt in i motorn.
Tydligen har han fixat felet o varför ska man andvända en metod som ej funkar,i wonder ?
Skrev att det inte är säkert att bilen reagerar det där beror lite från bil till bil/motor till motor senare bilar verkar helt enkelt reglera bort gasen och sen beror det givetvis på hur stor luftläcka man har. Har man ingen luftläcka och sprayar med startgas så som jag gjorde så det enda som hände var att bilen kvävde sig dvs den fick för lite luft men då sprayade jag direkt in i luftfilterboxen.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]