PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1069286
ja nu har jag startat min b20 som inte gått på 20 år. Är ovan med motorer men lär mig by doing. kul att den gick igång och inte konstigt att det är nått fel på gammla grejer utan underhåll: Det ryker avgaser med ganska bra tryck ur oljepåfyllningslocket...och så skall det väl inte vara. Jag gissar topplockspackning som behöver bytas eller kan det vara nått allvarligare? Känns som det blir ett tryck i motorn på fel sätt, startar lätt och inga läckage. Säkert vet ni redan vad det är för fel...tacksam för hjälp
#1069307
Gör ett kompressionsprov, så får du se om det finns nåt läckage i någon av cylindrarna. Om det inte är alarmerande siffror för kompet, måste du titta på vevhusventilationen (om den har sluten vevhusvent).

Tryck i vevhuset kan komma från topplockspackningen eller från någon läckande kolv (dåliga kolvringar tex).
#1069375
Duetten har "som ny" B18 motor men många är ju bytta till B20. B18 har det gamla systemet med ett rör från blocket och ner under motorn strax framför strömfördelaren. Det sitter en "liten burk" på röret som innehåller typ stålull som kan "beka ihop". Ta loss röret och lägg i blöt i dieselolja. På fyllningslocket i ventilkåpan är ett luftfilter där frisk luft ska sugas in, så det är nog rengöring som gäller där också. En motor som stått still så länge har nog inga bra kompressionsvärden förrän du kört några mil, så räkna med att "vevhuskompression" kan vara en längre tid framöver. Byt olja och filter någon extra gång nu i början (använd billig mineralolja) och använd gärna "invändig motortvätt" vid nästa byte (som inte bör dröja alltför länge)
http://wynns.se/showroom/oil-system-cleaner/
Har använt denna med framgång efter att frugans Passat "kokksade igen" (vanligt fel på motorer som körs på syntetisk Long Life oljor). Ska hällas i motorn innan oljebyte och allt ska tappas ut efter 15 min. på tomgång. Oljan i motorn blev markant mycket "svartare" efter dom 15 minuterna, kollade på stickan före och efter dom 15 minuterna
#1069552
jag har ingen slang oljefälla-förgasare (weber). Kan det vara det? Det är så mycket att lära på en gång...är det viktigt för funktionen? ok...inluft från oljelocket och utluft ur oljefällan som skall till förgasaren för att sugas in igen eller? detta är alltså ett slutet vevhusventilations sysyem jag har. kan man ta bort oljefällan från blocket för rengöring? hur sitter den fast? i nuläget är avgastrycket eller vad det är starkare ur oljelocket än ur oljefällan när jag höll händerna för båda
#1069598
Det slutna systemet på B18/B20 har en nippel i insugningsröret med ett kalibrerat hål. På nippeln sitter en slang (typ halvtum eller nåt) som går till motorn (oljepåfyllningslocket eller flamfällan, kommer inte riktigt ihåg) och sedan en slang från motorn (oljelocket eller flamfällan....) till luftrenaren, innanför luftfiltret. Det är originalvarianten. Med en Weber har man nog fått modda detta en del och då är det inte lätt att veta hur det ser ut... Dock är det meningen att undertrycket i insugningsröret ska suga ut gaserna ur vevhuset när motorn gå med låg belastning. Luft som sugs in in motorn ska komma genom luftfiltret. Har man högt vevhustryck går det gas ut både till insugsröret och till luftfiltret och sedan genom motorn och ut genom avgasröret.
#1069602
Duettvraket skrev:ok...inluft från oljelocket och utluft ur oljefällan som skall till förgasaren för att sugas in igen eller
På en B18 motor är det inte så. Där är det ett rör ut i luften. -67 - -68 års modell med Stromberg förgasare har "slutet" system. Då ska oljelocket vara med en slang till grenröret och oljefällan ska kopplas till luftfiltret. Lägg in ett eller ett par foto så vi ser hur det ser ut så är det lättare. Du skrev Weber, i så fall är motorn ändrad och det kan vara vad som helst för grejer på den. Men att det är vevhuskompression i en 50 år gammal motor som stått still i 20 år, det är nog fullständigt normalt. I alla fall tills motorn har rullat några hundratal mil. Här är en bild på hur det ser ut på en B18 Amazon med sluten ventilation, det är samma som på B20 motorn
https://www.google.se/search?q=volvo+14 ... DgUKmQM%3A
Så här ska det se ut i en orörd Duett
https://www.google.se/search?q=volvo+du ... 4jtuhcM%3A
Oljefällan och röret ut syns under ettans tändkabel
#1069802
lennarte skrev: -67 - -68 års modell med Stromberg förgasare har "slutet" system.
Ingen B18A har sluten vevhusventilation, B18B däremot har det sedan början av 60-talet. Ditt bilbevis på B18A med strombergförgasare och sluten vevhusventilation föreställer sannolikt en B20A, förgasaren samt luftfiltret och även slangdragningen på vevhusventilationen är från en B20.
http://volvoamazonpictures.se/bros/104a/104a.pdf är en reklambroschyr som presenterar 68 års modeller, däri hittar man en bild på B18A motorn som har öppen vevhusventilation.
#1069835
Men...
Oavsett den antikvariska status bilen kan ha, så har den ju endera fullt öppen (ålderdomlig) vevhusvent och då bör det inte kunna komma nåt ur oljepåfyllningen om det inte är helt täppt till röret ut (dvs stopp i flamfällan), eller så har den nån variant med sluten ventilation och då kan problemet även ligga i att det är täppt i "sugnippeln" i insugningsröret. Principerna för "sluten" resp "öppen" är ju inte specifika för volvos gjutjärnsmotorer.

Har den ett oljepåfyllningslock i ventilkåpan utan slangkoppling och locket inte är tätt, så ska den väl ha ett rör rätt ut från flamfällan. Ett mycket simpelt system. "Öppet"

Har den oljelock med slang, så ska systemet ha ett grundsug från insugningsgrenröret och en slang från flamfällan till luftrenaren. Hur detta exakt realiseras måste bero på förgasarbestyckningen bland annat. "Slutet"

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]