Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
Då var A6:an såld. Hittar faktiskt inget bättre än en T6:a i prisklassen jag kikar på.
Utbudet är så där och står lite i valet mellan:
304hk vs 285
4c eller inte
En 2008 ligger ju mellan 100-150 och det vore ganska bra ekonomisk att köra den något år (kör typ 1500 mil året). De är ju driftsäkra om inte haldex strular. En kompis kör en T6 i jobbet och den har gått 26000mil utan några speciella ingrepp förutom något med turbon (blev inte byta av turbo).
Såg att det fanns en fin i Uppsala jag är lite sugen på. Åsikter om den?
Användarvisningsbild
av na96gen
https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V7 ... 4.htm?sa=1

Denna skulle jag tro att du menar. För egen del saknar jag utrusting som jag vill ha, skulle hellre prutat på Ljusdals bilen.
när jag letat har jag kikat på 11 och uppåt så man får den uppgraderade motorn. Känns bättre, lite snålare ska den vara men det är nog marginellt. Det som är mer avgörande för mig är de små intriöra ändringar som skett under tiden sedan 2008. 2010 snyggare ratt, 2011 annan mittkonsoll och 2012 kom "tvpucken". Visst kan man byta ratt och mittkonsol..
av tmpolice
Tack för svaret.
Jag bryr mig inte så mycket om mindre förändringar interiörmässigt utan letar mer mycket välskött bil.
Det jag tänker är att motor och chassi är samma men att det blivit mer kosmetiska förändringar inne i bilen.
Jag har två små hemma och vill ha en Volvo pga trygg bil, driftsäker motor, bra utrustning, billig service (speciellt T6), kan serva den utanför Volvo verkstad.

Sett förändringarna interiörmässigt och visst är de snyggare men inte så mycket viktigare för mig. Volvos nyare ser ju finare ut inuti men de gamla har rattar, knappar "på rätt ställe", tycker de näst nyaste 2012-1014 mittkonsolen och hur man når menyerna varit så där.

Tänker att ifall det är samma bil men mer kosmetiskt förändrad fast med samma chassi, fantastiska motor (lite hk förändring) så kanske jag kan leva med en tidigare och ytan 4c.
Gillar 4c men rädd för kostnaden vid fel och bilen ska inte vara en rallybil. Däremot så har jag nog aldrig hört om fel på 4c???
Ska vara en trygg, säker familjebil.
Skulle gärna ha bensinvärmare men måste minst ha kupé/motorvärmare.
Ventilerade stolar är skönt men lyx och lika med skärmar och gps.
Bilen ska följa med något är men inte vara den bil jag varit mest rädd om därför jag lägger priser mellan 100-200 men gärna mot 100.
Gillade den i Uppsala och även Ljusdal. Uppsala verkar vara mycket bil för pengarna ändå eller tänker jag fel???
av Schmoyoho
Skrev ett svar igår men antingen glömde jag posta det, eller så ligger det i någon annan webbläsare och väntar på att skickas...

Alla T6:or är väl ganska bra motorer skulle jag säga. Hela drivlinan är bra, men 2011+ versionen tycker jag är värd att satsa på och att prioritera. Förbrukningsmässigt ligger ju 2008-2010 års T6:a närmare V8:an än den nya T6:an i förbrukning. Deklarerad förbrukning för V8:an i stadstrafik är 1,8 l/mil, 0,87 på landsväg och 1,2 blandat. Gamla T6:an i en V70 drar 1,67, 0,81 och 1,13 l/mil respektive. Nya drar 1,48, 0,75 och 1,02. Och har som sagt alltså cirka 40 Nm och 20 hk fler. Gamla T6:an går ju att polestar-trimma till V8-effekt och med en bättre vridkurva än original T6 men så går ju med nya också. Hade hellre lagt de cirka 9000 kronorna på att köpa en MY11+ isf.

Kollade blocket just och alla 70-serie med nya T6:an är just från 2012. Så du får haldex gen IV (enligt konsensus på forumet den bästa generationen), bästa T6:an, den hårdvarumässigt uppdaterade (snabbare) automatlådan, nya sensus-systemet (strömma blåtand), nya mittkonsollen, nya ratten och nya grillen från 2010 och alla godbitar. Inte att förringa modellerna från 2008-2010, men jag tror de nyare är ett bättre köp helt enkelt.

4C: Kul att ha men inget jag skulle ha som köpkriterie. Stötdämparna är som sagt brutalt dyra att byta. Har bilen det så njut av det, har den inte det så gläd dig över de lägre ägandekostnaderna. Går ju att få bra väghållning utan 4C också...

Service: Ganska billig att serva jämfört med andra motorer. Inget partikelfilter eller kamrem som dieslarna har. Tändstift vid 12000 mil, multirem vid 12000 mil eller 10 år, multiremspännare och löphjul vid 24000 mil eller 10 år. Sammanfaller allt samtidigt kostar det kring 10-11000 kr men annars är det bara olja+filter i vanliga fall egentligen.

Den gråa: http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_V ... ?ca=11&w=3
Den röda: http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=11&w=3
XC70: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... w=3&last=1
av tmpolice
Min bil säljs i morgon och är då billös efter det. Känns lite jobbigt då alternativen är begränsade.
Vet inte om jag står ut med en skrikröd bil just nu. Alternativen är ju få och den i ljusdal är en aning överpris satt (en 20000kr minst).
Röda i Uppsala verkar mycket välvårdad men fälgarna är sjukt fula och behöver bytas samt att inga vinterdäck verkar finnas heller.
Jade bestämt mig för den billiga äldre i Uppsala men den försvann fort och innan min var borta. Klarar mig ca 10 dagar utan bil men sen blir det jobbigt värre.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 149

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]