Skrev ett svar igår men antingen glömde jag posta det, eller så ligger det i någon annan webbläsare och väntar på att skickas...
Alla T6:or är väl ganska bra motorer skulle jag säga. Hela drivlinan är bra, men 2011+ versionen tycker jag är värd att satsa på och att prioritera. Förbrukningsmässigt ligger ju 2008-2010 års T6:a närmare V8:an än den nya T6:an i förbrukning. Deklarerad förbrukning för V8:an i stadstrafik är 1,8 l/mil, 0,87 på landsväg och 1,2 blandat. Gamla T6:an i en V70 drar 1,67, 0,81 och 1,13 l/mil respektive. Nya drar 1,48, 0,75 och 1,02. Och har som sagt alltså cirka 40 Nm och 20 hk fler. Gamla T6:an går ju att polestar-trimma till V8-effekt och med en bättre vridkurva än original T6 men så går ju med nya också. Hade hellre lagt de cirka 9000 kronorna på att köpa en MY11+ isf.
Kollade blocket just och alla 70-serie med nya T6:an är just från 2012. Så du får haldex gen IV (enligt konsensus på forumet den bästa generationen), bästa T6:an, den hårdvarumässigt uppdaterade (snabbare) automatlådan, nya sensus-systemet (strömma blåtand), nya mittkonsollen, nya ratten och nya grillen från 2010 och alla godbitar. Inte att förringa modellerna från 2008-2010, men jag tror de nyare är ett bättre köp helt enkelt.
4C: Kul att ha men inget jag skulle ha som köpkriterie. Stötdämparna är som sagt brutalt dyra att byta. Har bilen det så njut av det, har den inte det så gläd dig över de lägre ägandekostnaderna. Går ju att få bra väghållning utan 4C också...
Service: Ganska billig att serva jämfört med andra motorer. Inget partikelfilter eller kamrem som dieslarna har. Tändstift vid 12000 mil, multirem vid 12000 mil eller 10 år, multiremspännare och löphjul vid 24000 mil eller 10 år. Sammanfaller allt samtidigt kostar det kring 10-11000 kr men annars är det bara olja+filter i vanliga fall egentligen.
Den gråa:
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_V ... ?ca=11&w=3
Den röda:
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=11&w=3
XC70:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... w=3&last=1