Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Goddagens!

Har en 740 GL 88 med B230F-motor som har börjat få lite tomgångsproblem vid kallstart. Den startar alltid hur fint som helst, men går ner lågt på tomgång så den nästan stannar, sen uppemot 1500 varv, ner igen och upp igen. Det slutar dock om man gasar upp över 2000 varv, eller helt enkelt kör en liten bit. Han går inte ojämnt när man kör bilen och det är inga problem när den är varm heller.
Väldigt sen uppdatering, men har varit för kallt att stå ute och hålla på med bilen och känner ingen som har ett bra garage heller. Men sista tiden har vi prövat oss fram vad den pendlande tomgången vid kall motor beror på.

Har iaf uteslutit tomgångsmotor, vevhusventilation och lmm. Bytte spjällhuskontakten och då tyckte jag att bilen blev piggare så jag trodde att det kunde vara denna först. Problemet är just att det är bara när bilen är kall som felet märks.

Skulle åka till jobbet morgonen efteråt, men problemet kvarstår. Nästa steg jag kan komma på efter lite googlande är tempgivaren, men den kommer jag nog vänta med att byta då jag ska besikta bilen innan månadsskiftet.

Vad skulle det annars kunna vara?
Har samma fel på min 740 gle. Verkar som min inte tänder på alla cylindrar. Enbart vid kallstart och efter ett lätt tryck på gasen är felet borta. Har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift. Är också angelägen att lösa detta problem.
Min tomgång ligger på lite över 1000rpm när den går som den ska, lite för högt, ska väll ligga på 900rpm.
Om det vore lamda sonden borde väll check engine lysa?
Tror det.

Fast jag har en 88A så har ingen sådan lampa, och kan inte kolla felkoder heller. Skulle ju kunna vara lambdasonden i mitt fall.

Men du kanske har en 88B eller senare? Då har du ju ett diagnosverktyg i motorutrymmet och kan kolla felkoder.
Onkelmorra skrev:Tror det.

Fast jag har en 88A så har ingen sådan lampa, och kan inte kolla felkoder heller. Skulle ju kunna vara lambdasonden i mitt fall.

Men du kanske har en 88B eller senare? Då har du ju ett diagnosverktyg i motorutrymmet och kan kolla felkoder.
Lampan sitter längst till höger i raden för kontrollampor och sitter i alla 740. Varför dom inte fungerar i alla vet jag dock inte, men dom ska finnas inkopplade på bilar med katalysator. Dock behöver dom inte fungera före -89. Jag har en -88B (som ju är samma som -89) och där saknas kabeln mellan boxen och h-mätaren. Jordar jag stiftet (som då är tomt) så lyser lampan. Men jag vet att lampan fungerar på andra både -87 och -88 med "F" motorn. Dock inte då på "E" motorn som saknar katalysator. Felkods dosan sitter bara på -88B och framåt. Däremot finns till tidigare än -88B ett "specialverktyg" (några kabelstumpar och en "cylinder" med lysdioder) som man kan kolla att CO-halten (och kanske något mer) på bilar utan felkodsdosa. Har bara sett detta en gång, det var när jag skulle besiktiga svärmors 360 GL -88 första gången och jag var på mitt "gamla jobb" (Esso Bilverkstad som då bytt namn till Statoil Bilverkstad). dD sa' han att "man bara kopplar in denna så ser man att det är rätt. Det var då en grön lampa som skulle blinka men det gjorde den inte. Så vi skruvade lite på CO-skruven på LMM-en tills lampan tändes och sedan fick jag 0.0 på besiktningen.
Imorse dog bilen vid 2 start försök men så fort jag gasade till så löste det sig. Jag har en 740 89a som gått 12000 mil och är andra ägaren. Frågade första ägaren om detta och han sa att jag innan jag startade skulle gasa till ca halv gas och släppa gasen och sen starta. Få se om det funkar efter jobbet. Kan vara nån grej med spjälhuset då? Hur läser jag felkoder och vart i motor rummet sitter "kod huset"?
volvo740sugmotor skrev:Hur läser jag felkoder och vart i motor rummet sitter "kod huset"?
Här står det mesta du behöver veta. Läs igenom hela texten först det står en del om "test av grejer" också
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Tänk på att felkoden kan vara ett följdfel av något annat också och att inga felkoder också är en vägledning. Du får inte felkod på tändmissar, bränsletryck och sådant som på "moderna bilar" men du kan testa att typ vevaxelgivare, gasspjällskontakt är Ok

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]