Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Med reservation hur man uppfattar däck och kupéljud är subjektivt ger jag mig in i denna tråd. Efter att i varierad omfattning testat det mesta i segmentet skulle jag säga att XC90:s nivå på däckljud varken är bättre eller sämre än snittet i segmentet. Den enda bil som positivt utmärker sig i segmentet är, som nämnts ovan, Audi Q7. Den slår XC90 i allt när det gäller ljudnivå så resonemanget att XC90 är så tyst i övrigt och därför hörs det mycket från däcken håller inte.

Till saken hör dock att Q7:an även knockar min A7:a om man jämför dessa bilars däck och kupéljud.

En av X90 största brist är dock att den verkar var synnerligen dålig att hantera tvära ojämnheter i vägen då den slår hårt i samt låter när man passerar dessa på en dålig vägbana. (Även det nämns ovan, kan det vara en slump att vi utgår från liknande referensram…)
av wolv
mikeS80 skrev:så resonemanget att XC90 är så tyst i övrigt och därför hörs det mycket från däcken håller inte.
Man har lyckats bra med att isolera bort ljud från motor och luft, men inte lyckats lika bra med däckljudet. Vad är fel i det resonemanget undrar jag? :?:

Håller med som någon sa tidigare att upp till 90-100 nånting upplevs bilen som väldigt tyst, men därefter blir det markant mer högljutt.
av mikeS80
wolv skrev:
mikeS80 skrev:så resonemanget att XC90 är så tyst i övrigt och därför hörs det mycket från däcken håller inte.
Man har lyckats bra med att isolera bort ljud från motor och luft, men inte lyckats lika bra med däckljudet. Vad är fel i det resonemanget undrar jag? :?:

Håller med som någon sa tidigare att upp till 90-100 nånting upplevs bilen som väldigt tyst, men därefter blir det markant mer högljutt.
Om jag vill minnas så skrev Du
wolv skrev:Jag kör en XC90 T8, nu med sommarsulor, Michelin 20".
Jag kan ibland tycka att just vägljudet är väl högt. Men det kan bero på att den är så tyst i övrigt.
Vad jag menar är att Q7:an är tystare i övrigt än XC90 och trots detta har den lägre däckljud än XC90.
av Tobbed
Vilka sommardäck skall man helst sätta på sina 20"-fälgar då, om man har möjlighet att välja?? Och då menar jag ur ljudsynpunkt..
av wolv
mikeS80: precis så skrev jag, mycket riktigt. Inget fel i det resonemanget tycker jag personligen, men vi är olika individer. :)
Jag jämför bara med min gamla XC70 och tror säkert att Q7 och många andra stora lyxbilar är tystare.
Användarvisningsbild
av bjornw
Att välja rätt däck är svårt, ofta har man ingen chans att göra rättvisa tester heller.

Mina personliga erfarenheter säger att Pirelli är bullriga, speciellt när temperaturen sjunker under +10 grader. Vid enstaka plusgrader är de riktigt hårda och bullriga.
Nokian och Conti har båda varit tystare. Tystaste däcket jag haft är nog Conti 4x4 Contact men det slets fort. Conti CrossContact LX kan vara en bra kompromiss.

Nokian har bytt namn på sina serier så där vet jag inte vad som är bra.

En gummigubbe sa att man kan se på däcksmönstret hur mycket det bullrar, sportdäck men mycket gummi och få sajpningar låter mer, allround-däck med mer sajpning (tydligt på 4x4 Contact) låter mindre eftersom de blir mjukare. Sedan spelar gummiblandningen roll men det är svårare att se.
av Tobbed
Om man tycker att bilen låter för mycket då och vill höra något åt det - kan man göra något själv eller kan återförsäljaren göra något? Någon som prövat?
av Gorban
Tobbed skrev:Om man tycker att bilen låter för mycket då och vill höra något åt det - kan man göra något själv eller kan återförsäljaren göra något? Någon som prövat?
Vi Bilägare har tittat på detta generellt. Hur mycket en bil låter inne i kupén beror på konstruktionen och väldigt lite kan göras i efterhand och är ingenting som i allmänhet erbjuds av återförsäljaren. Man kan experimentera med däck, man kan placera skum i innerskärmarna osv men man får oftast acceptera bilen som den är. Viktigt att läsa tester och prova själv innan köp alltså.
av Triad
Tobbed skrev:Om man tycker att bilen låter för mycket då och vill höra något åt det - kan man göra något själv eller kan återförsäljaren göra något? Någon som prövat?
Ja, det finns en åtgärd där man isolerar extra. En sänkning av ringtryck kan också vara en åtgärd. Dock på däckens bekostnad.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Höj ljudet på stereon så avtar däckljudet... :roll:
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]