- ons 20 apr 2016, 13:30
Med reservation hur man uppfattar däck och kupéljud är subjektivt ger jag mig in i denna tråd. Efter att i varierad omfattning testat det mesta i segmentet skulle jag säga att XC90:s nivå på däckljud varken är bättre eller sämre än snittet i segmentet. Den enda bil som positivt utmärker sig i segmentet är, som nämnts ovan, Audi Q7. Den slår XC90 i allt när det gäller ljudnivå så resonemanget att XC90 är så tyst i övrigt och därför hörs det mycket från däcken håller inte.
Till saken hör dock att Q7:an även knockar min A7:a om man jämför dessa bilars däck och kupéljud.
En av X90 största brist är dock att den verkar var synnerligen dålig att hantera tvära ojämnheter i vägen då den slår hårt i samt låter när man passerar dessa på en dålig vägbana. (Även det nämns ovan, kan det vara en slump att vi utgår från liknande referensram…)
Till saken hör dock att Q7:an även knockar min A7:a om man jämför dessa bilars däck och kupéljud.
En av X90 största brist är dock att den verkar var synnerligen dålig att hantera tvära ojämnheter i vägen då den slår hårt i samt låter när man passerar dessa på en dålig vägbana. (Även det nämns ovan, kan det vara en slump att vi utgår från liknande referensram…)