Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, som topic säger. Är det 1000-mila intervall eller har de löst frågan för Volvo (till skillnad från Fords flexifuelmaskiner alltså).

Om inte är detta ju ytterligare en faktor att ta hänsyn till vid ett eventuellt köp av flexifuel. Nån som vet detta ännu?
NCR skrev:Ja, som topic säger. Är det 1000-mila intervall eller har de löst frågan för Volvo (till skillnad från Fords flexifuelmaskiner alltså).

Om inte är detta ju ytterligare en faktor att ta hänsyn till vid ett eventuellt köp av flexifuel. Nån som vet detta ännu?
jag fick höra av en säljare igår att V20 2008 kommer det eventuellt en starkare E85 motor på en 200kusar ca hade han hört, den skulle även kunnas få med automatlåda.

sen om det är nått rykte han snappat upp e ja osäker på, men han lät väldigt säker på sin sak!

lite kul o veta kanske
av JK24T
V50 1,8F har ju 1000 mila intervall.
Ethanolen har sämmre smörjande förmåga och är aggresivare mot oljan, därav tätare byten. Dessutom är det viktigt att rätt olja används.

- Johan
av matzen10
Skulle tro att intervallen är kvar som idag.. Annars borde ju SAAB redan ha kommit på en lösning (tycker jag) som sedan kopierats av andra konkurrenter!

Så visst e det en faktor att ta med i beräkningen av drift- och underhållskostnader!
För den som inte e så insatt då; En Etanoldriven motor kräver oftare oljeservice alltså = en något större total servicekostnad jämfört med en traditionell motor. Å andra sidan e de ju inte så svårt att själv tappa ur och i motorolja + filter själv, om man kan tänka sej att undslippa stämplarna i serviceboken. Då spar man ju iaf några kronor på arbetet och kanske några kronor på själva oljan. Glöm då bara inte att kolla vilken kvalitet som Volvo rekommenderar och köp samma eller rådfråga någon kunnig om det t.o.m. finns en olja med ännu bättre egenskaper!

M V H
---> Matz
av Frigge
matzen10 skrev:Skulle tro att intervallen är kvar som idag.. Annars borde ju SAAB redan ha kommit på en lösning (tycker jag) som sedan kopierats av andra konkurrenter!

Så visst e det en faktor att ta med i beräkningen av drift- och underhållskostnader!
För den som inte e så insatt då; En Etanoldriven motor kräver oftare oljeservice alltså = en något större total servicekostnad jämfört med en traditionell motor. Å andra sidan e de ju inte så svårt att själv tappa ur och i motorolja + filter själv, om man kan tänka sej att undslippa stämplarna i serviceboken. Då spar man ju iaf några kronor på arbetet och kanske några kronor på själva oljan. Glöm då bara inte att kolla vilken kvalitet som Volvo rekommenderar och köp samma eller rådfråga någon kunnig om det t.o.m. finns en olja med ännu bättre egenskaper!

M V H
---> Matz
Tänk då på att du kan bli utan ersättning via Maskinskadeförsäkringen.
Bilen ska servas enl Volvos serviceplan o det betyder att det ska sitta en stämpel varje 1000:e mil.
Man kan klara det genom att spara kvitton på att man bytt olja o filter varje 1000:e mil, man bör skriva datum o mätarställning på kvittot för oljan o filtret oxå.
av NCR
Naturligtvis beror det på vilket pris man sätter på servicearna, man tvingas ju i vilket fall in varje år idag så "3000-mila intervall" är ju ändå inte värt något känns det som.
Användarvisningsbild
av cycler
Frigge skrev: Tänk då på att du kan bli utan ersättning via Maskinskadeförsäkringen.
Bilen ska servas enl Volvos serviceplan o det betyder att det ska sitta en stämpel varje 1000:e mil.
Man kan klara det genom att spara kvitton på att man bytt olja o filter varje 1000:e mil, man bör skriva datum o mätarställning på kvittot för oljan o filtret oxå.
???? Är väl inget krav att den skall servar på firma?? Om man gör allting själv kan man ju sätta en klut i serviceboken också......

Kan inte tänka mig att konsumentverket hade accepterat ett krav på serivce på firma.....

/C
av jbl
Kravet som finns är att det ska vara fackmanna mässigt utfört. Skulle tro att det blir en bedömningsfråga från fall till fall.
av Kena
Sålänge man har garanti kvar kan det ju vara smart att serva så garantin gäller. Med en servicekostnad på ca 1,50/mil servat på Volvo finns det nog andra saker man kan dra in på isf.
av perhall
Någon som har hört något mer om serviceintervallerna på V70 II Flexifuel? Om de är 1 000 mil tycker jag det talar en hel del emot miljöbilen.
PH
Välkommen ut i trafiken

När ni står stilla, är kylflä[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?