PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Det blir kanske lite fel resonemang att säga "mittemellan". Antingen har man skruvar och muttrar i tum och då är det nycklar och hylsor i tum som gäller i tumserien. Eller så har man skruvar och muttrar i millimeter och då verktyg i millimeterserien som gäller. Någon gång på tidigt 70-tal gick Volvo över till millimeter, men jag minns inte vilket år det var. Viktigt att veta är att även gängorna var i tumstorlek. Så har man sexkantskallar i tum så är även gängorna i tum. Och samma sak när det gäller millimeter.

Jag tror att man kan studera någon Biltema-katalog eller annat större försäljningskanal och se vilka storlekar som finns i nyckelserierna. Både mm och tum. När det t.ex gäller mm så låter det enkelt, men det finns ett par fallgropar. En nyckel för M3 är 5,5 mm. 5,0 finns alltså inte. Inte heller 7 eller 9 mm i vanliga serier. Det kan finnas lite special, men är ofta ett "smalt intresseområde". Vissa bilradioantenner 9 mm t.ex. M10 har både 16 och 17 mm beroende på om man använder DIN eller EU-standard.

Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga
1"=25,4mm oljepluggen til motorn,
7/8"=22,2mm tändstift,
3/4"=19,1mm hjulmuttrar,
11/16"=17,4 topplocksbultar,
5/8"=15,8mm skruvarna till övre länkarmarna,
9/16"=14,3mm skruvarna till växellådsbalken,
1/2"=12,7mm skruvarna till kylarfläkten,
7/16"=11,1mm skruvarna till vattenpumpen,
3/8"=9,5mm bromsrörsnipplarna,
1/4"= 6,3mm kommer inte på något just nu,
Numera onödigt vetande, bra att veta om man har en Volvo äldre än -74. Det "sitter kvar" en del "gammalt" som hindrar nytt att komma in. T.ex att få min mobiltelefon att fungera som jag vill, istället som den vill
Tack så mycket för råd och den gedigna listan! Lyckades få bytt pumpen med en 13-lednyckel tillslut som passade bra.
Tyvärr blev läckaget inte mindre utan större och från samma ställe som tidigare... Vattnet rinner från den mutter som sitter under det krökta rör som går in i pumpen och som jag förstått är vattenreturröret (?) och misstänker att det är här det läcker. Vid demonteringen såg jag att en stor del av ändröret direkt efter klacken som håller fast gummipackningen hade rostat bort eller var skör och bräcklig, men testade att sätta ihop ändå.
Blir det att köpa nytt rör http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -140-67-72 eller ska testa en fullösning och lägga epoxylim runt skarven?

Dessutom, om jag nu byter röret, måste jag då lossa alla fästskruvar till pumpen för att det inte ska bli ojämt tryck mot motorn?
Epoxy kanske håller ett halvår eller så i sådana här sammanhang. Men sedan börjar det läcka igen. Satsa på ett nytt rör i stället. Och se till att du inte har för gammal kylarvätska i motorn. Glykolen åldras inte men korrosionsskyddet tar slut efter två år. Därför rekommenderar både bilfabrikanter och glykolfabrikanter att man byter kylarvätska vart annat år.

LennartE: Jag hade en Amazonkombi -62 (tror jag?). Där var luftnipplarna till bromskolvarna 1/4". Detta kan ju naturligtvis variera på delarnas fabrikat och årsmodeller, men detta minns jag lite speciellt.
Rådlös skrev:LennartE: Jag hade en Amazonkombi -62 (tror jag?). Där var luftnipplarna till bromskolvarna 1/4". Detta kan ju naturligtvis variera på delarnas fabrikat och årsmodeller, men detta minns jag lite speciellt.
Stämmer, men bara på dom som har trumbromsar på alla 4 hjulen (amerikanska Wagner (?) bromsar), senare modeller (alla med skivbroms fram) hade grövre 3/8" eller möjligtvis 7/16"
142volvo skrev:Vid demonteringen såg jag att en stor del av ändröret direkt efter klacken som håller fast gummipackningen hade rostat bort eller var skör och bräcklig,
Inget ovanligt fel, beror på för lite eller inget rostskydd i kylarvattnet (precis som "rådlös" skriver). När du stänger av värmen så cirkulerar inget vatten där, kör man då bara på sommaren så blir det inte mycket cirkulation i det röret. Är det då en liten läcka någonstans så man får "pytsa i" nytt vatten lite då och då så rostar det ordentligt i vattenkanalerna
Nytt rör anländer imorgon och jag begav mig ut tidigare för att se vad som ska göras för att få av det gamla.
Såg då att i andra änden (inte pumpänden) finns en skruv som håller röret på plats, men att oljestickan till växellådan är i vägen?? Den är inte särskillt rörlig heller.. Hur tänkte de där? Hoppas också att gummislangen håller för ett rörbyte då jag inte har en ny
Bilagor
skruv.jpg
skruv.jpg (69.92 KiB) Visad 2399 gånger
Försökte mig på rörbyte idag och nja, oljestickröret var inte alls så enkelt att ta av tyckte jag men lyckades få av skruven trots allt med det på plats!
Dock får jag inte röret på plats i vattenpumpen. Röret går in som det ska utan gummipackning men så fort det går på går det trögt och gummit börjar glida över klacken på röret. Detta blockerar således klacken från att komma in röret vilket krävs för att låsa fast den!
Har rengjort både rörände och gummi med lacknafta sedan smörjt med fett på gummit där det ska glida in men icke. Känns som att det är för mycket massa! Några tips? Limma fast gummit på röret? Slipa klacken "kantigare" så att den håller det på plats bättre?

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]