- mån 18 apr 2016, 22:35
#1068681
940-92. Bilen startar okey och går bra. Plötsligt börjar den hacka och motorn dör. Tror att centralinstrumentet blir strömlöst - inga lampor lyser och bränslemätaren går mot noll. När jag provar att starta efter en stund, kan den gå många mil eller lägga av efter några hundra meter.
Startmotorn tvekar aldrig.
Laddningen fungerar. Har mätare i cig uttag som visar grönt. Har kollat laddspänning flera gånger. 13,9 - 14,2 Volt.
Försökte kolla alla kabelanslutningar i dag, men det går ju inte att kolla om en presskoppling är okey.
Till pluspolen på batteriet går två klena (ca 4 kvmm) kablar och den grova som går till startmotorn. Den grova borde vara okey eftersom motorn alltid startar. Troligen förser någon av de två klena tändspolen och elektroniken (insprutningen) med el. Denna kan vara korroderad i presskopplingen. Jordledningarna borde vara okey eftersom att den alltid startar.
Jag antar att störst risk för korrosion och dålig kontakt är i motorrummet och då i första hand längst fram.
Eftersom felet naturligtvis mest drabbar frugan, vad skall hon kolla nåsta gång det händer? Lampor, instrument, startförsök mm.?
Har sökt detta forum på "strömlöst" och läst alla trådar, men inte hittat någon som påminner om detta felet.
Jag vet att förr förekom det att presskopplingarna kunde ha dålig kontakt när bilen blev gammal, men har aldrig hört att det drabbat Volvo. Vilken erfarenhet har ni?
Startmotorn tvekar aldrig.
Laddningen fungerar. Har mätare i cig uttag som visar grönt. Har kollat laddspänning flera gånger. 13,9 - 14,2 Volt.
Försökte kolla alla kabelanslutningar i dag, men det går ju inte att kolla om en presskoppling är okey.
Till pluspolen på batteriet går två klena (ca 4 kvmm) kablar och den grova som går till startmotorn. Den grova borde vara okey eftersom motorn alltid startar. Troligen förser någon av de två klena tändspolen och elektroniken (insprutningen) med el. Denna kan vara korroderad i presskopplingen. Jordledningarna borde vara okey eftersom att den alltid startar.
Jag antar att störst risk för korrosion och dålig kontakt är i motorrummet och då i första hand längst fram.
Eftersom felet naturligtvis mest drabbar frugan, vad skall hon kolla nåsta gång det händer? Lampor, instrument, startförsök mm.?
Har sökt detta forum på "strömlöst" och läst alla trådar, men inte hittat någon som påminner om detta felet.
Jag vet att förr förekom det att presskopplingarna kunde ha dålig kontakt när bilen blev gammal, men har aldrig hört att det drabbat Volvo. Vilken erfarenhet har ni?