Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
StefanN skrev:Det behövs inte demonteras i närheten av det som Volvo skriver. Det tar bara några minuter att sätta dit det.
Mycket möjligt. Om du testat: Kan du ge oss din egen bruksanvisning? Jag har för egen del inget behov av att eftermontera just 12V-uttaget eftersom det redan finns på plats. Men man vet aldrig när det blir aktuellt att demontera sidopanelen av ett eller annat skäl och det vore bra att veta hur det enklast kan göras.
Användarvisningsbild
av Micce1980
StefanN skrev:Det behövs inte demonteras i närheten av det som Volvo skriver. Det tar bara några minuter att sätta dit det.
Precis, räcker med att ta bort den inre luckan bak vid baklysena, samma lätta montering på V50 med för övrigt (om man inte som "grillchips" som är den enda jag vet fått gräva ordentligt innan den visade sig) :wink:
av andersuw
StefanN skrev:Man kan lossa panelen och vika ut den om man är osäker på vart hålet ska tas, det är märkt på baksidan. Man lossar bara genom att ta bort skruv vid hållaren.
OK. Så det räcker alltså att lossa de två skruvarna till sidopanelen, få clipsen att släppa och sedan vika ut panelen lite i bakkant?

Frågan är i så fall varför Volvo envisas med att göra saken väsentligt mer komplicerad. Beskrivningen i VIDA för borttagning av sidopanelen är för övrgt snarlik den som ges i monteringsanvisningen för 12V-uttaget. Enda skillnaden är att VIDA inte säger något om att man måste ta bort sidobolstret i baksätet först.
av Schmoyoho
När vi ändå är inne på detta: vad kan man använda dessa uttag till? Har laddat min mobil någon enstaka gång i mittkonsolen men det i baksätet och i bagaget förblir oanvända, någonsin! Har ni ofta små 12V-kylskåp med er eller? finns det något annat praktiskt tillbehör jag missat, ni som tvärtemot mig verkar värdera ett uttag i bagaget :o
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har ett ligger, ska väl montera det för att kunna ha kylväska där eller så.

Främre går till GPS:en, bakre har en mobilladdare för två telefoner/USB-enheter (laddar telefonen nästan jämt under körning, och ett aktivitetsarmband då och då, om inte sambon laddar sin telefon). Sen var det fullt.
av andersuw
Schmoyoho skrev:När vi ändå är inne på detta: vad kan man använda dessa uttag till? Har laddat min mobil någon enstaka gång i mittkonsolen men det i baksätet och i bagaget förblir oanvända, någonsin! Har ni ofta små 12V-kylskåp med er eller? finns det något annat praktiskt tillbehör jag missat, ni som tvärtemot mig verkar värdera ett uttag i bagaget :o
För min del handlar det om elektrisk kylbox när det gäller uttaget i bagageutrymmet. Synnerligen användbart på våra semesterresor.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Extra främre sitter laddare till min brodit hållare väster sida om ratten, mitten fram, frugan brukar ladda sin telefon där, mitten bak två surfplattor till barnen, bagaget lite olika frysbox på resor, laddare till mina ackar till rc - prylar

Skickat från min SGP621 via Tapatalk
av Mwi
andersuw skrev:Så det räcker alltså att lossa de två skruvarna till sidopanelen, få clipsen att släppa och sedan vika ut panelen lite i bakkant?
Man behöver inte lossa några skruvar, det är bara att göra följande.
Ta bort luckan vid bakljuset, sträck in armen och känn var markeringen sitter för uttaget i sidopanelen, ta en mattkniv och gör hål från insidan, använd det hålet på utsidan som markering, ta nu mattkniven och skär från utsidan och följ markering och knivblad med andra handen på insidan (därför skall man ett böjt knivblad för att inte skära sig) hålet behöver inte bli 100 procentigt eftersom kanten på uttaget täcker små missar, skruva fast uttaget anslut sladden och allt är klart. Inget som behöver demonteras eller klipps som går sönder, bara en mattkniv som verktyg.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]