Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Fälgen på den röda Volvon här ovan fungerar säkert utmärkt ända tills föraren behöver göra en undanmanöver. Då är jag inte alls säker på att däcket sitter kvar. Jag skulle inte köra med en sådan fälg.

När det gäller TS så är det lite mer öppet. Om det bara är skavt på fälgen skulle jag köra. Tyvärr ser det ut som om det också är en spricka i fälgen. Har du otur så kan en sådan spricka fortsätta och växa och göra fälgen obrukbar. Det är lite svårt att bedöma baserat på bilden. Jag skulle ta fälgen till någon som renoverar fälgar och se vad de säger.

Det kan dock tänkas att jag är rätt obenägen att acceptera risker och brukar köra med både livrem och hängslen. Med andra ord en typisk Volvoägare. :wink:
Kan intyga att det sladdades väldigt mkt med den röda volvon därav mötet med trottoaren :) och inte slutade jag med det eftet skadan. Körde på som vanligt o lekte med den. Det var min första bil så den fick gå ganska hårt.
Det där med TFF som nämns är väldigt intressant. Är inte alls insatt i just det ämnet även om jag hört talats om det förr. TFF står helt utanför ens försäkringspremie då det inte är min bilförsäkringsfirma? Dvs att premien inte påverkas?
Skall prata med med Volvia imorgon i detta ärende.

Polisen gick ju inte heller så bra att prata med. Kommer inte till rätt person.
Ringde 11414 men blev bara slussad och vidare till den kommun det hände och det fanns inga personer. Fick ett direktnummer till något men där svarade dom fan aldrig. Sedan tog öppettiderna slut och öppnar igen på Måndag. Jäkla byråkrati! Kanske vore enklast att åka till Polisen på Måndag å göra en anmälan på plats?
Går inte att göra denna typen av polisanmälan på Polisens hemsidan heller tyvärr :(

Nej, den andra bilen nuddade nog aldrig mig. Kan inte se några skador på våran bil men det måste vart riktigt nära alltså. Konstigt att man inte väljer att stanna å kolla direkt. Blir ju svårt för den andre om han fick skador liksom.

@Sierra94 Den fälgen ser något skadad ut ja :) Hehe

Skall försöka ta mig tid på Måndag och åka till Fälgfixarn i Frölunda å se om man kan få ett utlåtande och prisförslag. Men i första hand så är det billigare att köpa en ny fälg men då gäller det också att hitta en likadan och det är fasen inte lätt.
Ringde du inte 112? En smitning från en olycka man orsakar är nog allvarlig för att ringa 112.. I allafall direkt när det hände.

Du tänkte aldrig på att jaga ikapp? Hade blivit intressant video! ;)

Du bör också anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, så dom har det registrerat.. Man behöver sen inte använda sig at dem om man fixar det själv eller så.. Och då påverkar det inte premien.. Men bra att ha det reggat.. Speciellt om dom skulle lyckas hitta smitaren.
joel80 skrev:Ringde du inte 112? En smitning från en olycka man orsakar är nog allvarlig för att ringa 112.. I allafall direkt när det hände.

Du tänkte aldrig på att jaga ikapp? Hade blivit intressant video! ;)

Du bör också anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, så dom har det registrerat.. Man behöver sen inte använda sig at dem om man fixar det själv eller så.. Och då påverkar det inte premien.. Men bra att ha det reggat.. Speciellt om dom skulle lyckas hitta smitaren.
Hade inte en tanke på att ringa 112 å anmäla det som smitning faktiskt. Kändes meningslöst då den andra bilen ändå var så långt borta :(

Tanken fanns väl men blev osäker pga hjulet? Hur är det egentligen att köra på fälgen en längre bit? Men jag lär nog hitta bilen under nästa vecka tror jag. Den håller till i samma industriområde som jag var på väg till. Troligen.

Skadan är anmäld till försäkringsbolaget. Bilia har också tittat på skadorna. Fick ju bilen bärgad till Bilia.
svergie2 skrev:Tråkigt. :/

Blev dyrt för dig att inte använda vindrutetorkarna då man med största sannolikhet hade sett skylten :(
Ja det kan man ju lugnt säga! :( Man tar lärdom av det. Kunde ju vart värre. Kunde ju inte haft min kamera :) Nu kan jag iaf identifiera den andra bilen ganska bra ändå.
Om man har sinnesnärvaro i en sån där situation, eller andra där nån man vill identifiera drar, kan jag tipsa om att, om man nu har kamera, säga regnummret på andra bilen högt för sig själv i bilen. Då snappar kameran upp ljudet och man får det "registrerat" i videon om man sen glömmer bort det innan man hinner stanna och skriva upp.

Påverkar det för övrigt premien om olyckan är orsakad av nån annan? Även om det inte går att få tag på förövaren bör det väl ev inte påverka premien? (Man får betala självrisken, men har för mig att t.ex vid skadegörelse så ska inte premien påverkas..)
joel80 skrev:Om man har sinnesnärvaro i en sån där situation, eller andra där nån man vill identifiera drar, kan jag tipsa om att, om man nu har kamera, säga regnummret på andra bilen högt för sig själv i bilen. Då snappar kameran upp ljudet och man får det "registrerat" i videon om man sen glömmer bort det innan man hinner stanna och skriva upp.

Påverkar det för övrigt premien om olyckan är orsakad av nån annan? Även om det inte går att få tag på förövaren bör det väl ev inte påverka premien? (Man får betala självrisken, men har för mig att t.ex vid skadegörelse så ska inte premien påverkas..)
Ja det är en bra tanke som jag tänkt hundra gånger efter detta! :( Fan att man inte är såpass närvarande :(

Enligt Volvia så går det som singelolycka å får ta det på sin egna vagnskada å premieökning då vållande inte är känd. Men vi får väl se vad dom säger nästa vecka. Kanske ändras beslutet om dom anser min film vara bevis. Håller tummarna på detta eller att TFF går in å hjälper. Någon premieökning är jag inte intresserad av men det beror på hur mycket höjningen blir på och hur länge.
Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]