Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 II 2.0F MY2011

Jag tänkte montera en BC1205 till befintlig motorvärmare och kupéuttag enligt nedan:
Bild

Min plan är:
1. Demontera skölden under motorhuven och komma åt Y-kopplingen.
2. Koppla loss uttagssladden och ersätta med skarvsladden.
3. Hitta ett ställe att montera laddaren.
4. Koppla in skarsvladden till laddaren.
5. Koppla uttagssladden till laddaren.
6. Dra kablarna till batteri och jord.

För er som har gjort liknande arbeten. Något speciellt att tänka på? Behöver jag demontera mer? Hjulhus osv?
Det är kanske, eventuellt, möjligt att man har ändrat på senare år. Men annars är det så här att alla tillverkare, dom är inte så många, bevakar sina revir och utformar tillbehören så att dom bara passar till dom egna produkterna. Nu är det dock en paradox i det här. Det är Calix som tillverkar motorvärmare med tillbehör till Volvo! Men då går det förmodligen till så här att Volvo pekar med hela handen och säger "Skall ni sälja motorvärmare till oss, så gör ni produkterna som vi säger!"
Det vill säga, utformar kontaktdonen så att Volvos kontaktdon passar bara till Volvos produkter och Calix kontaktdon passar bara till Calix produkter. Du ser på bilden med Calixkontakter, det är två "piratadapter" som passar mellan Defa och Calix. Det är en firma i Finland som har tagit fram dom och bilden kommer därifrån. http://www.polarheater.com/category/3/andra-produkter
Dom passar alltså inte i sammanhanget. Defa har alltså ett "tredje" utseende på sina kontaktdon. Det är runda stift. Volvo och Calix har flatstift, men olika lägen på dom.
Nu kan man ju tycka att detta är "vansinnigt!" Då är det så här att alla tre, om vi räknar Volvo som ett eget fabrikat, har i stort sett samma produktsortiment. Om man hade gjort en efterbeställning på motorvärmaren så hade man ju kunnat välja vilket fabrikat det skulle vara, bara att gå till en fristående verkstad och välja. Nu har du (och även jag, F-motor) en fabriksmonterad motorvärmare. Därför är vi "tvingade" att hålla oss till Volvos tillbehör.
Jag har funderat ibland på kupévärmaruttag, men inte kommit så långt. Däremot har jag köpt mig en Cetch batteriladdare. Då får jag i princip välja vilket jag skall ha inkopplat. Nu är jag i det läget att jag har två uttag på väggen (på huset) och kan ansluta motorvärmaren med timer och batteriladdaren hur länge som helst. Men batteriladdaren har ju då en egen anslutningskabel.
Men kolla upp om kontakterna stämmer. Ibland kan man ha tur.
Till alla övriga som har ruskat på huvudet åt det här stolliga revirtänkandet, kan vi påpeka att Jula säljer sedan något år i alla fall anslutningskablar, den mellan bilen och uttaget på väggen/stolpen till alla tre fabrikaten, vill jag minnas (?) Ett litet steg, men viktig, för att förenkla för bilägarna. Det är bra att man börjar i någon ända och hoppas på att det går åt rätt håll.

Ett tillägg: Jag kollade på Jula nu med anslutningskablarna. Dom har tre sorter. https://www.jula.se/search/?query=motorv%C3%A4rmarkabel
Den svarta med stora kontakthuset passar till äldre Volvo. Det är en sådan i Volvokartongen på den ena bilden. Den med rött skyddslock passar till nyare Volvo, men är märkt Calix. Någon med en Calix originalmotorvärmare får gärna bekräfta om det är samma kontakt. Den gröna kabeln passar till Defa. Detta är alltså anslutningskablarna mellan bilen och uttaget på väggen/stolpen. Grenkablarna i motorrummet är vi fortfarande osäkra på. Det får TS Bohrax reda ut.
Tack för responsen Rådlös!

Den layout jag ritade upp i inlägget baserade jag på Volvos motorvärmar-manual (31373620). Jag trodde jag skulle hitta Y-kontakten i undre framkant men inte en kabel i sikte där. När jag började att följa 230V-kabeln från intaget så visade den sig istället svänga in bakom motorn och Y-kontakten var placerad mellan motor/torpedvägg. Som tur var var det standard Calix-kontaker, så det gick relativt smidigt att koppla in skarvsladden till Y-kontakten.

Några svordomar senare så hade jag lyckats att få loss tillräckligt med kabelklämmor så att jag kunde "vända" 230V-kabeln och få upp den till utrymmet bredvid spolarvätskepåfyllningen.

Återkommer med bilder. Ska ut och koppla färdigt!
Disclaimer: Det här är absolut inte någon "Gör så här" guide utan mer "Så här blev det". Förbättringsförslag mottages tacksamt!

Mål: Montera batteriladdare i en V70 II 2.0F My 2011 med motorvärmare från fabrik och eftermonterat (av Volvo) kupévärmaruttag.
Material: Calix BC1205, Skarvkabel SK 1,0

Att hitta Y-kopplingen under skölden var ju ett villospår, men det var kanske tur, för hade inkopplingen varit enligt Volvo-manualen hade det kanske varit Volvo-specifika kontaktdon? I den bästa av världar så berodde det på att försäljaren på Bilia hade bilens historik och såg vad som passade?
Bild

I vilket fall. Y-kopplingen lokaliserades mellan motor och torpedvägg. Det var ganska trångt men gick att komma åt att snäppa loss lås och separera matningen. Som tur var Calix standard!
Bild
I med skarvkabeln och tillbaka med låsclipset. Kabeln drogs sedan förbi batterilådan till spolarvätskepåfyllningen.

Det bökigaste var att få "tillbaka" 230V-kabeln så att den kunde dras till laddaren. En liten avbitare och några väl avvägda svordomar underlättar detta moment.

Inkoppling av 12V ska enligt Volvos manual ske genom säkringsboxen. De polskor som satt fastgjutna på 12V-kablaget var dock väl grova så jag såg det som omöjligt att få igenom dem genom gummibussningen och sedan få den att sluta tätt kring den relativt tunna kabeln även med vulktejp. Jag gjorde en fullösning och drog den i locket och hoppas att det inte försämrar tätheten allt för mycket.
Bild
Enligt Volvo-manualen ska anslutningen ske på den svarta M5-skruven, men då det fanns en ledig M4-skruv i samma plåt ett par cm ifrån så drog jag fast den där. Minuspolen drog jag fast i chassit och laddaren säkrades med ett gäng buntband.

Ok, på med ström! Ett svagt blink med den gula och gröna lysdioden och ett klick, sedan dog den. :shock:
Kollade kabelsäkringen. Den var hel men satt väldigt löst. Tryckte i den och på med ström igen.

Gul lampa! Den "skvalar" lite knepigt men antar att det är strömmen som låter. Efter en stund går den över till gul/grön vilket indikerar att den går in slutladdningsfas. Seger!!! :D
Bild

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]