Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej

Råkade ut för en olycka igår och blev lite skador.
Framförallt så vart det däcket å Fälgen som jag anser är värst.
Går det bra att lägga på nytt däck på en sådan här fälg eller är det ny fälg eller laga som gäller?

https://www.dropbox.com/s/ktwfbx07sm2v5 ... 3.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/cq95s6itlgg2h ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ktwfbx07sm2v5 ... 3.jpg?dl=0

Olyckan på film...

Tyvärr stannade inte det andra fordonet!
Skador på däck, fälg, skärm och stötfångare.
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Har du helförsäkring så skulle då jag se till att få nytt däck, ny fälg samt omlackad skärm och kofångare.

Lite svårt att sätta sig in i situationen då kameran sitter på passagerarsidan. Ser ut som att det är hur mkt plats som helst. Men enligt skylten innan rondellen är det inte ok att köra rakt fram för den andra bilen.

Borde gå att få fram regnumret från orginalfilmen. Skicka den till polisen tillsammans med en anmälan.
Har helförsäkring men går som singelolycka för tillfället tyvärr å då är det självrisk och höjd premie. Inte värt det tyvärr :(

Nej det fanns inte plats tyvärr. Men ja, han fick också svänga av fast i sin egna fil då. Folk skall alltid svänga å gena i dessa rondeller tyvärr.
Har försökt kolla regnr men lyckas inte. Men bilen är inte så vanlig så kommer nog hitta den i samma industriområde som mig :)
Så svårt att få tag i polisen för en anmälan, helt galet. Slussas runt till rätt kommun å dåliga telefontider samt dåliga på att svara i telefon. Suck.

Fälgarna vi har verkar inte säljas längre. Har kontaktat företag om dom kan införskaffa men troligen inte gissar jag på.
Så alternativet är då att kanske laga den eller bara köra vidare med fälgen om det nu bara är estetiskt fel.
Riktigt trist :cry:

Tyvärr hade väl det rätta varit att inte väja, då hade du fått den andra föraren samt att ni skrivit skaderapport, men det är ju svårt att ha den sinnesnärvaron
Instinkt är ju att väja i dom flesta fallen. En kollision hade vart att föredra ur ekonomisk synpunkt.

Men vad tror ni om fälgen annars? Fungerar det utan problem att lägga på ett nytt däck på den utan att åtgärda fälgen?
Håller på försöka hitta en ny likadan fälg samt prisuppgifter att laga fälgen. Men tyvärr så vill jag nog vara ekonomisk i detta fallet.
Men jag ogillar starkt slitna å fula fälgar.
Får tänka över detta lite beroende på vad polisen och försäkringsbolaget säger sedan. Begärt uppgift för hur premien påverkas med.
Kan ju ha is i magen å leta skärm + stötfångare begagnat i bättre skick å byta själv i värsta fall.
Fälgen går att använda igen som det ser ut för klinchen på den är ju oskadd det är ju bara en liten bit av kanten som har skadats så jag skulle inte tro att det blir något problem att använda den igen men dock så är däcket som ser ut att vara Goodyear skrot.
Se efter om du kan få lite hjälp av Trafiksäkerhetsföreningen, har knappt läst men se efter om du kan behöva deras hjälp https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Et ... nder-fard/

"Mitt fordon blev skadat under färd

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) betalar ersättning om ditt fordon blivit skadat under färd och skadan orsakats av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon.

När kan jag få ersättning?

För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon och att den okände föraren vållade olyckan.

Från ersättningen gör TFF ett självriskavdrag med 2.215 kr för skador som hänt under 2016.

I vissa fall betalar TFF inte full ersättning.

Anmälan och reglering

Du ska anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.

Kom ihåg att alltid polisanmäla skadan."
Gör en anmälan på polisen.se eller via 11414, försök bifoga filmen/länk till Youtube. Denna Nissan Almera skär ju in i ditt körfält. Enligt skyltningen innan cirkulationen ska det finnas två separata körfält ur cirkulationen i ditt fordons körriktning.
Ser/hittar du bilen, kolla efter skador på höger sida som ev. matchar med din bil och dokumentera dem. Undvik att konfrontera personen.
Får polisen in avgörande detaljer så går bör de kunna gå vidare med detta.
Kontakta även TFF och ditt bolag såklart, som sagts tidigare.
Usch va irriterande.. Skulle du ev kunna lägga upp orginalfilen i dropbox och länka så man kan plocka ner den.. Vill se vad jag kan göra i mitt redigeringsprogram med regskylten.

Jag trodde först att han körde in lite i dig och att du då körde in i högerkanten.. Men han nuddade alltså aldrig dig? Synd, som andra ovan skriver..

Jag har förresten fått utbetalt från TFF, när jag satt med i en samfällighetsförening och nån lastbil backat in i ett garage i området.. Det låg kvar glas och delar av lastbilens baklycktor på plats, det på kort räckte som "bevis" för att ett fordon orsakat skadorna.
Fälgen går att använda utan problem. Har själv kört med en fälg som saknade en bit av kanten efter en kantstötning mot trottoar och det gick bra. Fick balansera om hjulet bara. Den höll luften utan problem.

Gammal bild. Men ni ser ju att det fattas en stor bit av fälgkanten.

Bild

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]

Du måste rätt omgående till verks[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]