Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hade en fundering på hur man räknar ut vid vilka miltal det börjar bli lönsamt med en dieselbil istället för en bensinare?

Alltså, man räknar in skillnaden i förbrukning samt bilskatten och får då fram vid vilka miltal t.ex. en V70 blir billigare i drift..

M V H
---> Matz
av Addekarlsson
http://www.adde.dk/ovrigt/drivmedelsjamforelse.xls

Högerklicka, spara mål som (spara länk som i Firefox).

För att använda denna excelfil behöver man veta 4 saker.

Bensinpris
Dieselpris
Bilskatt på båda bilarna.
Förbrukning på båda bilarna

Fyller man i detta, så ser man vid vilka mil man börjar spara på en diesel.

Fyll i uppgifterna i rutan längst ner, så kommer alla uppgifter fram.
Räcker det inte med en kalkyl som går från 100 till 9600 mil, så är det bara ändra röda siffror. Man kan t.ex ändra till att bara skriva 200, 400, 600 osv. så kommer man snart till 19 200 mil istället.

Lägger samma info i FAQ oxå, så är den lättare att hitta sen. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Att tänka på när man räknar ut break-even är eventuell prisskillnad på inköpet av en bensinare och diesel.

Köper man nytt är dieselbilen oftast dyrare än motsvarande bensinare i inköp då är skillnaden lätt att räkna på.

Vad det gäller begagnat är skillnaden i inköp inte alltid lika uppenbar.

Själv räknar jag med att min break-even ligger på dryga 1.400 mil /år
för diesel och då har jag inte lb-reggat min bil.

Då har jag utgått från att jag kör på 0,65 på D5:an och 0,95 på min gamla 170Hk V70.

Nu fick jag ett mycket rimligt pris på min D5 03:a som i sintur påverkar kalkylen.....

/
Micke
Användarvisningsbild
av mugge
Ytterligare saker som jag antar kan vara poäng att ta med är servicekostnader och försäkring samt dieselskatterabatten på 6000 kr för bilar i miljöklass 2005PM.

Om man gör en uppskattning på hur länge man kommer att äga bilen kan man slå ut sådana skillader på skatteposten i excelbladet. Jag jämförde V50 1,6 och 1,6D på 5 års ägande (har dock inte räknat på någon skillnad i servicekostnad) och fick fram break-even mellan 1100 och 1200 mil/år.
av haxpet
Jag har räknat ut break even, men det var på en A6 Avant. Det var 3.0TDI coh 3.2 bensin, och jag tror att break even låg på ca 1800mil.

Då tog jag hänsyn till inköpspris, blandad förbrukning enligt Audi på båda bilarna och det auktuella priset på bränslet just då.

Jag tog inte reda på försäkringar eller servicekostnader.

Om man vill vara ännu mera nogrann så skulle man kanske kunna ta andrahandsvärdet i beaktande, och jag tror att dieslarna kommer att kunna ha övertaget där, i alla fall i framtiden. Eller?

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]