Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilJAS
Går det att se i Vida vilka utbyteslådor som fungerar för min växellåda? Alltså en 55-50 med orginal nr. 8251617. Eller är det just bara den kombinationen som fungerar?
av andersuw
EmilJAS skrev:Går det att se i Vida vilka utbyteslådor som fungerar för min växellåda? Alltså en 55-50 med orginal nr. 8251617. Eller är det just bara den kombinationen som fungerar?
Enligt VIDA är den låda du bör ha om du vill byta en 50/51 med artikelnummer 8251617. Detta är artikelnumret för utbytesdelen. Det artikelnummer som anges för originalet är 9480897. Det finns enligt VIDA inga andra fungerande alternativ vid byte. Om det blir aktuellt med lådbyte är det förstås en låda från skroten det måste handla om. Allt annat blir orimligt dyrt. Beroende på hur skroten valt att märka lådan i bildelsbasen kan kanske båda artikelnumren vara till hjälp. Både en skrot och en Volvo ÅF bör väl för övrigt kunna berätta för dig om själva lådan är märkt med någon produktskylt som anger dess identitet och var den skylten i så fall sitter.
av EmilJAS
Det här artikellnummret det fick jag när jag pratade med Volvo i umeå, kan det vara det som är fel? När man söker i VIDA vad är det man söker med då tänker jag?
av andersuw
EmilJAS skrev:Det här artikellnummret det fick jag när jag pratade med Volvo i umeå, kan det vara det som är fel? När man söker i VIDA vad är det man söker med då tänker jag?
Nej, enligt VIDA är det inte fel på artikelnumret. VIDA säger däremot att det inte finns någon XC70 -01 med AW 55-50 utan bara med AW 50/51.

När man söker i VIDA så anger man först en bilprofil, d.v.s. sådant som marknad, modell, årsmodell, motor och växellåda. Något annat val för växellåda än AW 50/51 finns inte sedan man angett rätt marknad, modell och årsmodell. Sedan går man in i reservdelsförteckningen och tittar efter vad som gäller för den angivna profilen. Man får då fram att du bör ha en utbyteslåda med det artikelnummer du angett.

EDIT: Man kan notera att instruktionsboken för XC70 -04 (den äldsta årsmodell som VCC tillhandahåller på nätet) på s. 142 anger att växellådans typbeteckning är AW 55-50 och att den beteckningen finns på produktplåten i motorrummet, trots att VIDA även för den årsmodellen anger lådan som AW 50/51.

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b208 ... tp6725.pdf

Förklaringen kan tänkas vara att det bara är lådans styrning som skiljer de båda åt, och att man i VIDA valt att beteckna den ena styrningsvarianten AW50/51 AWD (fyrhjulsdrift) och den andra AW55-50/51SN (framhjulsdrift).
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
V70R AWD årsmodell 2000(dvs P80)som också har visko har 55-50, dvs inte 51:an som normalt sitter i AWD-bilarna.
55-50 är till bilar med Visko
51 till bilar med haldex om jag förstått det rätt.
Skillnaden är vinkelväxeln, i övrigt är det samma delar i lådorna.
av andersuw
milktrucker skrev:V70R AWD årsmodell 2000(dvs P80)som också har visko har 55-50, dvs inte 51:an som normalt sitter i AWD-bilarna.
55-50 är till bilar med Visko
51 till bilar med haldex om jag förstått det rätt.
Skillnaden är vinkelväxeln, i övrigt är det samma delar i lådorna.
Inte enligt VIDA, som uppger AW 50/51 för V70R 2000. Vanliga V70 AWD 2000 av föregående modellgeneration (P80) har istället AW 42.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
milktrucker skrev:V70R AWD årsmodell 2000(dvs P80)som också har visko har 55-50, dvs inte 51:an som normalt sitter i AWD-bilarna.
Inte enligt VIDA, som uppger AW 50/51 för V70R 2000. Vanliga V70 AWD 2000 av föregående modellgeneration (P80) har istället AW 42.
V70 R AWD P80 modellrå 2000 är bara special. Enda bilen i P80-serien med 5-stegad låda och AWD samt det var enda modellen med en R-motor byggd på B5244T, annars används bara B5234T i R-modellen.

Det som skiljer 50 från 51 är olika TCM och de ska uppenbarligen inte vara kompatibla med varandra. Dessutom så ska det skilja mellan olika årsmodeller också.
av andersuw
milktrucker skrev:Det som skiljer 50 från 51 är olika TCM och de ska uppenbarligen inte vara kompatibla med varandra. Dessutom så ska det skilja mellan olika årsmodeller också.
Ja, i enlighet med vad jag föreslog ovan är det olika styrsystem för FWD-varianten (50) och AWD-varianten (51). Det är däremot inte så att den ena (50) användes till visco och den andra (51) till Haldex som du föreslog.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Det som skiljer 50 från 51 är olika TCM och de ska uppenbarligen inte vara kompatibla med varandra. Dessutom så ska det skilja mellan olika årsmodeller också.
Ja, i enlighet med vad jag föreslog ovan är det olika styrsystem för FWD-varianten (50) och AWD-varianten (51). Det är däremot inte så att den ena (50) användes till visco och den andra (51) till Haldex som du föreslog.
Jo, det är precis så det är.
Trådstartaren har en 50 med visko, som han själv uppgivit enligt beteckningen på lådan.
V70 R AWD MY2000 har också 50.
50-lådan är för FWD helt klart, men den används till volvo med visko-AWD också
av andersuw
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
Jo, det är precis så det är.
Trådstartaren har en 50 med visko, som han själv uppgivit enligt beteckningen på lådan.
V70 R AWD MY2000 har också 50.
50-lådan är för FWD helt klart, men den används till volvo med visko-AWD också
Nej. Bara att kolla i VIDA så ser du her det egentligen ligger till. Fast Volvo har strulat lite med beteckningarna. Den låda som VIDA kallar AW55-50/51SN heter egentligen AW 55-50SN och den låda som VIDA kallar AW50/51 AWD heter egentligen AW 55-51SN. AW 55-50SN används på framhjulsdrivna bilar. AW 55-51SN sitter på såväl fyrhjulsdrivna bilar med visco som fyrhjulsdrivna bilar med Haldex. Om du inte litar på mig kan du kika på vad du själv skrev om saken för några år sedan här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=865974

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]