EmilJAS skrev:Det här artikellnummret det fick jag när jag pratade med Volvo i umeå, kan det vara det som är fel? När man söker i VIDA vad är det man söker med då tänker jag?
Nej, enligt VIDA är det inte fel på artikelnumret. VIDA säger däremot att det inte finns någon XC70 -01 med AW 55-50 utan bara med AW 50/51.
När man söker i VIDA så anger man först en bilprofil, d.v.s. sådant som marknad, modell, årsmodell, motor och växellåda. Något annat val för växellåda än AW 50/51 finns inte sedan man angett rätt marknad, modell och årsmodell. Sedan går man in i reservdelsförteckningen och tittar efter vad som gäller för den angivna profilen. Man får då fram att du bör ha en utbyteslåda med det artikelnummer du angett.
EDIT: Man kan notera att instruktionsboken för XC70 -04 (den äldsta årsmodell som VCC tillhandahåller på nätet) på s. 142 anger att växellådans typbeteckning är AW 55-50 och att den beteckningen finns på produktplåten i motorrummet, trots att VIDA även för den årsmodellen anger lådan som AW 50/51.
http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b208 ... tp6725.pdf
Förklaringen kan tänkas vara att det bara är lådans styrning som skiljer de båda åt, och att man i VIDA valt att beteckna den ena styrningsvarianten AW50/51 AWD (fyrhjulsdrift) och den andra AW55-50/51SN (framhjulsdrift).