para skrev:Vad gäller angående chiptrim, boxar och liknande som folk håller på med. Olagligt? Men upptäcks det? Vad händer då? Letar ni aktivt efter det?
Det där kan t om jag svara på... Chipning osv ändrar effekten på motorn, och ändring av effekt ska reggas. Blir du påkommen får du troligtvis krav om reg. bes.
Hurvida dom upptäcker det eller ej är en annan 5a... Men tror knappast dom hittar något såvida motorn inte är uppenbart ändrad(större IC, grövre tryckrör osv). Mjukvaran som styr motorn och dess effekt, dvs den man ändrar vid optimering, ligger i en helt annan sektion än felkoder/diagnoser, som är det enda bilprovningen kollar på nyare bilar.
Fysisk chippning kan dom heller inte se, då måste dom fysiskt öppna styrboxen, vilket jag är tämligen säker på att dom inte har tillåtelse till(plus att styrboxlådorna brukar vara förseglade).
Så, för att få svart på vitt att effekten faktiskt ändrats måste bilen bänkas, något ingen besiktning har utrustning för, eller tid för för den delen.
Sen finns ju ärthjärnor som tror bilar i bra skick är trimmade... Hände mig med gamla 945an med B230FB(130hk), 100% orginal men i riktigt bra skick.
Den ärthjärnan jämnförde min bil med den halv-upprostade 745an, eller om det var 945, brevid, som har B230F resp. B230FD med 116hk, dvs 14 mindre än min och ett HELT annat register. Konstigt att min gick bättre? :roll: