Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
Så länge dom gör det, och ersätter skadade monteringsdetaljer, samt garanterar fortsatt skydd på delarna som plasten skyddar/skyddade innan demonteringen så ;p
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, kan väl likagärna kasta in en fråga jag också....
Vad säger bes. om tripp/milmätaren på en V70 -97a? Den har ju digital orginal, och jag har bytt ut den mot en mer avancerad arduino-styrd färddator. Arduinon har mätarställning precis som orginal, och den går rätt, kommer även kontrolleras innan bes.
Orginaldisplayen går fortfarande koppla in via ett kontaktstycke 'externt', med andra ord kan man säga att orginalmätaren har "ändrad position", från mätarhuset till extern. Urkopplad orginaldisplay påverkar INTE mätarställningen, då denna lagras i mätarhuset långt innan signalerna till displayen skickas ut.

Så mätarställningen FINNS, både på egen display och orginaldisplayen externt.
Givetvis är jag inte ute efter att fiffla med mätarställningen(känns tämligen onödigt på en gammal -97a som ändå inte ens rullat 25k), snarare tvärtom, jag VILL att den går rätt och är så godkänd den kan vara.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tror inte ens bilen egentligen behöver ha någon mätarställning, det är mest för egenintresse/värde (intresse för köparen). Men det är bara den uppfattningen jag har fått av det jag har läst.
av Schmoyoho
Njä, tror inte man skapar sig merjobb bara för att det är kul. Skulle tippa på att det är för att försäkringsbolagen ska ha någonting att gå på. Även om det går att byta mätarhus och på så sätt få en lägre mätarställning så är det ju inget man gör årligen för att slippa ändra körsträckan, det tjänar man knappast på.

Men byta mätarhus går fint. Iofs var det på en Amazon men de skrev in den nya, lägre, mätarställningen utan att ställa några frågor.
av Kneecap
Steffe3 skrev:Så länge dom gör det, och ersätter skadade monteringsdetaljer, samt garanterar fortsatt skydd på delarna som plasten skyddar/skyddade innan demonteringen så ;p
Skall isåfall göras innan besiktning. Ser ju bra anledningar men ser också problem. En hel del kommer montera av plasten och sen aldrig montera tillbka den vilket ger ett urkasst rostskydd..
av Kneecap
Lucif3r skrev:Hm, kan väl likagärna kasta in en fråga jag också....
Vad säger bes. om tripp/milmätaren på en V70 -97a? Den har ju digital orginal, och jag har bytt ut den mot en mer avancerad arduino-styrd färddator. Arduinon har mätarställning precis som orginal, och den går rätt, kommer även kontrolleras innan bes.
Orginaldisplayen går fortfarande koppla in via ett kontaktstycke 'externt', med andra ord kan man säga att orginalmätaren har "ändrad position", från mätarhuset till extern. Urkopplad orginaldisplay påverkar INTE mätarställningen, då denna lagras i mätarhuset långt innan signalerna till displayen skickas ut.

Så mätarställningen FINNS, både på egen display och orginaldisplayen externt.
Givetvis är jag inte ute efter att fiffla med mätarställningen(känns tämligen onödigt på en gammal -97a som ändå inte ens rullat 25k), snarare tvärtom, jag VILL att den går rätt och är så godkänd den kan vara.
Så länge du har en fungerande hastighetsmätare och alla kontrolllampor fungerar så är det inget problem. Det finns ingen anmärkning på mätarställning förutom "Uppenbart manipulerad". Men den är nog mer intressant på nyare bilar för klart mer pengar, kan inte se att nån skulle sätta den på en V70 från -97 oavsett skick.
av para
Vad gäller angående chiptrim, boxar och liknande som folk håller på med. Olagligt? Men upptäcks det? Vad händer då? Letar ni aktivt efter det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
para skrev:Vad gäller angående chiptrim, boxar och liknande som folk håller på med. Olagligt? Men upptäcks det? Vad händer då? Letar ni aktivt efter det?
Det där kan t om jag svara på... Chipning osv ändrar effekten på motorn, och ändring av effekt ska reggas. Blir du påkommen får du troligtvis krav om reg. bes.
Hurvida dom upptäcker det eller ej är en annan 5a... Men tror knappast dom hittar något såvida motorn inte är uppenbart ändrad(större IC, grövre tryckrör osv). Mjukvaran som styr motorn och dess effekt, dvs den man ändrar vid optimering, ligger i en helt annan sektion än felkoder/diagnoser, som är det enda bilprovningen kollar på nyare bilar.

Fysisk chippning kan dom heller inte se, då måste dom fysiskt öppna styrboxen, vilket jag är tämligen säker på att dom inte har tillåtelse till(plus att styrboxlådorna brukar vara förseglade).

Så, för att få svart på vitt att effekten faktiskt ändrats måste bilen bänkas, något ingen besiktning har utrustning för, eller tid för för den delen.

Sen finns ju ärthjärnor som tror bilar i bra skick är trimmade... Hände mig med gamla 945an med B230FB(130hk), 100% orginal men i riktigt bra skick.
Den ärthjärnan jämnförde min bil med den halv-upprostade 745an, eller om det var 945, brevid, som har B230F resp. B230FD med 116hk, dvs 14 mindre än min och ett HELT annat register. Konstigt att min gick bättre? :roll:
Användarvisningsbild
av Derank
Har trimmat mina bilar i 22år och aldrig ens fått frågan om den skulle vara trimmad. Och aldrig hört om någon som åkt dit Heller.

Jag bessade tom en polares kärra med utrustning till lustgasen kvar på dekra. Men då fick vi åka hem och montera bort dom och återkomma. Bilen gick rätt igenom.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Joel93
Har en fråga angående dimljus bak, bilen är en v50 2011. Är det KRAV på dimljus bak? Alltså MÅSTE man ha det?? :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]