- fre 15 apr 2016, 12:40
Det finns ju manga gråzoner och manga av oss har ju jobbat som mekaniker och vi får ju ständigt in uppdateringar om en viss bilmodell har konstaterats att den måste bedömas annorlunda.
Oftast så loser man det bra enligt min erfarenhet om man fått fel/osäker bedömning.
Gelis skrev:Intressant tråd.Jo, det hander ibland förstås. Jag och mina kollegor är duktiga på att hämta in en 'second opinion' av varandra och kompletterar varandra bra där jag är duktig på miljöbilsfrågor, en är tokig I amerikanare och några andra sitter inne på årtionden av erfarenhet. Vi frågar varandra mycket och det är också nåt jag tycker att vi ska göra I stor utsträckning så att vi inte dömer ut något för att vi har för oss något. De flesta besiktningsorgan idag har också handböcker där föreskrifterna från TS är förtydligade där det kan finnas osäkerhet för att göra våra bedömningar lättare. Detta är ett verktyg som ska användas när vi är osäkra. Vilket glapp som kan accepteras finns uppställt på manga fordon som är lite speciella.
Tänkte ta upp det här med godtycklighet, dvs besiktningsteknikerns personliga tyckande.
Jag har en, förutom Volvon, en Cheva S10 pickup 4wd där det alltid blir tjafs om glapp i framvagn och hjullager, varenda år samma visa.
S10:ans framvagn har inte styrväxel, utan styrsnäcka ala gammal PV/Amazon vilket då med alla dess leder inte ger en super glappfri framvagn.
Likaså framhjulslagren har ett visst glapp pga 4wd
Det här verkar inte gemene tekniker veta/förstå vilket då leder till onödiga diskussioner. När jag då frågar vilket max glapp som är godk. blir i regel svaret "vet inte men jag anser att" men efter ett tag så får jag rätt, inget fel.
Och det är sånt här med "jag anser att" som gör mig totalt vansinnig, nu är jag rätt så kunnig men om en helt novis kommer till besiktningen så är det ju anm. helt i onödan.
Så hur resonerar ni tekniker när det kommer till avvikelser som kanske inte hör till vardagen som tex det jag beskriver ovan.
Det finns ju manga gråzoner och manga av oss har ju jobbat som mekaniker och vi får ju ständigt in uppdateringar om en viss bilmodell har konstaterats att den måste bedömas annorlunda.
Oftast så loser man det bra enligt min erfarenhet om man fått fel/osäker bedömning.