Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Northlander
Gelis skrev:Intressant tråd.
Tänkte ta upp det här med godtycklighet, dvs besiktningsteknikerns personliga tyckande.

Jag har en, förutom Volvon, en Cheva S10 pickup 4wd där det alltid blir tjafs om glapp i framvagn och hjullager, varenda år samma visa.

S10:ans framvagn har inte styrväxel, utan styrsnäcka ala gammal PV/Amazon vilket då med alla dess leder inte ger en super glappfri framvagn.
Likaså framhjulslagren har ett visst glapp pga 4wd

Det här verkar inte gemene tekniker veta/förstå vilket då leder till onödiga diskussioner. När jag då frågar vilket max glapp som är godk. blir i regel svaret "vet inte men jag anser att" men efter ett tag så får jag rätt, inget fel.
Och det är sånt här med "jag anser att" som gör mig totalt vansinnig, nu är jag rätt så kunnig men om en helt novis kommer till besiktningen så är det ju anm. helt i onödan.

Så hur resonerar ni tekniker när det kommer till avvikelser som kanske inte hör till vardagen som tex det jag beskriver ovan.
Jo, det hander ibland förstås. Jag och mina kollegor är duktiga på att hämta in en 'second opinion' av varandra och kompletterar varandra bra där jag är duktig på miljöbilsfrågor, en är tokig I amerikanare och några andra sitter inne på årtionden av erfarenhet. Vi frågar varandra mycket och det är också nåt jag tycker att vi ska göra I stor utsträckning så att vi inte dömer ut något för att vi har för oss något. De flesta besiktningsorgan idag har också handböcker där föreskrifterna från TS är förtydligade där det kan finnas osäkerhet för att göra våra bedömningar lättare. Detta är ett verktyg som ska användas när vi är osäkra. Vilket glapp som kan accepteras finns uppställt på manga fordon som är lite speciella.
Det finns ju manga gråzoner och manga av oss har ju jobbat som mekaniker och vi får ju ständigt in uppdateringar om en viss bilmodell har konstaterats att den måste bedömas annorlunda.
Oftast så loser man det bra enligt min erfarenhet om man fått fel/osäker bedömning.
av andersuw
Northlander skrev:Tjena igen.
Nu har jag en stund over här så ska vi se.
Dimstrålkastare fram accepteras inte LED-belysning I. Det blir "otillåten ändring" samt bedömning 2. Dimbakljusen är ok, det finns inget som sager att det inte är ok I normalfallet. Positionsljus ska vara ok bade fram och bak men en tekniker kan göra en annan bedömning och sätta "otillåten ändring" om något inte ser bra ut med installation.
Det är ju lite från tekniker till tekniker och även hur man bedömer installayioner med mera. Det kommer nog att komma mera lagar och regler kring dte här då det kommer mycket ny belysning nu framöver! =)
Tack för svar! Att man säger nej till byte i dimstrålkastare är rätt begripligt med tanke på att det är just en strålkastare och att det då finns bländningsrisker att ta hänsyn till plus att strålkastaren förstås måste fungera på ett rimligt sätt ur förarsynpunkt.

När det gäller positionsljusen, vad handlar det normalt om då ni inte anser det "ser bra ut med installationen"? Ljusstyrka, färg på ljuset eller vad?

När det gäller skyltbelysning fattar jag det så att LED är OK så länge ljuset uppfattas som vitt, inte blått, och så länge det enda skenet bakåt är det som reflekteras från skylten och området runtomkring. Är det rätt uppfattat?

När det gäller backljus, finns det då några restriktioner överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
av wissel
Led i Dimljus -igen.
Jag har i min bil DLR funktion vilket innebär att mina Dimljus slocknar så fort halvljuset går igång vid tidig skymning.
Det finns heller ingen möjlighet för mig att åka med halvljus och Dimljus samtidigt.
Naturligtvis så är samtliga positionsljus och dimljus alltid igång så fort jag startar bilen. Ej ändringsbart ens med VIDA.
Kan jag montera Led i Dimljusen?
av Kneecap
Northlander skrev:
StefanN skrev:Perfekt.
Om man byter från fast dragkrok till delbart drag, vad gäller?
Det här är snårigt till tusen faktiskt. Kan du maila mig ditt regnummer så kan jag kolla vad som gäller din bil. Det beror på helfordonsgodkännande, generalagenters registerhållning och vad som är angett hos TS. Självklart också med en portion undantag för att göra det ännu lite svårare!
Det är inte snårigt alls, det krävs en A2- regbesiktning, såvidare inte bilen är helfordonsgodkänd (dvs den har eu-nummer, eller nästan alla bilar efter -99) och det inte står att den har drag i registret.
av Kneecap
grillchips skrev:
Northlander skrev: Tjena igen.
Dimstrålkastare fram accepteras inte LED-belysning I. Det blir "otillåten ändring" samt bedömning 2. Dimbakljusen är ok, det finns inget som sager att det inte är ok I normalfallet. Positionsljus ska vara ok bade fram och bak men en tekniker kan göra en annan bedömning och sätta "otillåten ändring" om något inte ser bra ut med installation.
Det är ju lite från tekniker till tekniker och även hur man bedömer installayioner med mera. Det kommer nog att komma mera lagar och regler kring dte här då det kommer mycket ny belysning nu framöver! =)
Jag fortsätter lite på temat.
Jag hade för drygt 3 år sen LED i mina dimljus (vita, inget blått stick alls), dessa fick jag i dåläget OK på och det var inget mer med det. Året därpå hade jag bytt till original DRL-lyktor istället. Min bilmodell är en 2008 varpå modeller av exakt samma bil kring 2011 fick dimljusen ersatta av dessa DRL, det är alltså dessa jag "bytt upp" mig till vilket är originaldel från Volvo. Dessa DRL har ingen justering i ljusbild rent elektroniskt, bara av/på så som DRL är tänkt att fungera.
Detta år hamnade jag i lite diskussion med min besiktningsman angående detta då han ville ge mig en 2a pga DRL-lyktorna och påstår att det är "nya regler, förr kunde du åka med röd regbelysning om du ville men det går inte nu heller".

Mig veterligen var det knappast i år eller förra året "förbud" mot ex rött i regbelysning kom, vilket fick mig i efterhand att ifrågasätta hela vår diskussion. Sedan att han knappt trodde på mig att det var originallyktor från Volvo gjorde inte saken bättre, det slutade med att jag bryskt frågade ifall jag skulle slita ut dom och visa alla klisterlappar med artikelnummer, instansningar av Volvo i plasten etc...
Efter det bytte han lite spår och ville istället visa ljusbilden av DRL-lyktorna, vad det nu har med saken att göra, de lyser inte långt framför alls och är ju knappast menade att "lysa upp" heller.

Vad jag förstått så är det att "dimljus behöver inte fungera, men om de fungerar så ska de lysa rätt". Och mina dimljus lyser ja, men inte "rätt" enligt dimljus-boken, men enligt DRL-boken.

Hur hade du resonerat och bedömt kring detta? Alltid kul med second opinion om grejor. :)
Enligt lagen har du aldrig fått ändra till led i dimstrålkastarna. Besiktningstekniker är dock inte lika hårda som lagen, t.ex. tillåts ett mönsterdjup på under 3mm på vinterdäck fast lagen kräver det vid vinterväglag.
Titt som tätt kommer det uppdateringar om div saker, ledlampor (och xenon) i dimstrålkastarna började anmärkas på för ett år sedan.
Att byta till Volvos DRL är inte heller godkänt, om dom är inkopplade som dimstrålkastare. Men om du lyckas med att koppla dom så att dom tonar ner när du sätter på halvljuset (så som det fungerar original) så är det "godkänt". Bilen är helfordonsgodkänd och i princip får du bara byta hjul. En trafikinspektör (polisens besiktningsgubbe) kan sätta dit dig på ledlampor i skyltbelysning medans en besiktningstekniker inte kan det.. Luddigt ibland men för det mesta glasklart.
av Kneecap
wissel skrev:Led i Dimljus -igen.
Jag har i min bil DLR funktion vilket innebär att mina Dimljus slocknar så fort halvljuset går igång vid tidig skymning.
Det finns heller ingen möjlighet för mig att åka med halvljus och Dimljus samtidigt.
Naturligtvis så är samtliga positionsljus och dimljus alltid igång så fort jag startar bilen. Ej ändringsbart ens med VIDA.
Kan jag montera Led i Dimljusen?
Nej
av Kneecap
andersuw skrev:
Northlander skrev:Tjena igen.
Tack för svar! Att man säger nej till byte i dimstrålkastare är rätt begripligt med tanke på att det är just en strålkastare och att det då finns bländningsrisker att ta hänsyn till plus att strålkastaren förstås måste fungera på ett rimligt sätt ur förarsynpunkt.

När det gäller positionsljusen, vad handlar det normalt om då ni inte anser det "ser bra ut med installationen"? Ljusstyrka, färg på ljuset eller vad?

När det gäller skyltbelysning fattar jag det så att LED är OK så länge ljuset uppfattas som vitt, inte blått, och så länge det enda skenet bakåt är det som reflekteras från skylten och området runtomkring. Är det rätt uppfattat?

När det gäller backljus, finns det då några restriktioner överhuvudtaget?
"Ser bra ut med installationen" kan man inte anmärka på, annat än om det är risk för kortslutning. Färg på ljuset däremot, vitt framåt, orange åt sidorna och rött bakåt är det som gäller. Inget annat.

Helt rätt angående skyltbelysningen.

Inga alls, har en god vän som har en fullbred xenonramp som backljus på sin Dodge Ram.. Däremot får inte det inte lysa om inte backen ligger i. Såvidare inte bilen är äldre än -69 (osäker på årtal där)
Användarvisningsbild
av frasse4
Northlander skrev: ...Ja, det där med rost är är ju lite intressant. Våra direktiv är ju att vi ska kola på det vi kan utan att börja plocka ner bilen så det finns väl en anledning till varför all plast kommer till. Det finns ju en hel del I motorutrymmet vi vill kola på också som är väl dolt så nya bilar kommer ju säkert undan med bade det ena och det andra idag. Dock har vi ju OBDn då på dessa som skvallrar om en massa annat istället.
På det där med hammaren så har det gått ut en hel del kring skärpning med användningen. Dels vilken av våra två som används på vilka ytor och sen också vilken av de två ändarna som används på vad. Vi ska ju inte hamra alls annat än om vi konstaterar att rost finns.

Tack detsamma! =)
Jag tycker det är ett konstigt resonemang att man slipper undan om det finns täckande plast. Borde ju vara ägarens ansvar att fordonet går att besiktiga, sitter det plast i vägen på bärande delar kan inte fordonet godkännas.

Det är alltså ok att skruva fast plast på underredet på en gammal icke helbilsgodkänd 940 och säga att den ska godkännas ur rostsynpunkt då balkarna inte syns? Även dagens nya bilar kommer ju bli gamla vrak som våra barn ska köra runt i...
av osla
då har jag en fråga om lätt lb reggning, hur går en sådan till idag och vad krävs för att få igenom den. bilen är en gammal mb w124 kombi som gärna hade fått vara lb
av Kneecap
frasse4 skrev:
Northlander skrev: ...Ja, det där med rost är är ju lite intressant. Våra direktiv är ju att vi ska kola på det vi kan utan att börja plocka ner bilen så det finns väl en anledning till varför all plast kommer till. Det finns ju en hel del I motorutrymmet vi vill kola på också som är väl dolt så nya bilar kommer ju säkert undan med bade det ena och det andra idag. Dock har vi ju OBDn då på dessa som skvallrar om en massa annat istället.
På det där med hammaren så har det gått ut en hel del kring skärpning med användningen. Dels vilken av våra två som används på vilka ytor och sen också vilken av de två ändarna som används på vad. Vi ska ju inte hamra alls annat än om vi konstaterar att rost finns.

Tack detsamma! =)
Jag tycker det är ett konstigt resonemang att man slipper undan om det finns täckande plast. Borde ju vara ägarens ansvar att fordonet går att besiktiga, sitter det plast i vägen på bärande delar kan inte fordonet godkännas.

Det är alltså ok att skruva fast plast på underredet på en gammal icke helbilsgodkänd 940 och säga att den ska godkännas ur rostsynpunkt då balkarna inte syns? Även dagens nya bilar kommer ju bli gamla vrak som våra barn ska köra runt i...
Det ligger ett lagförslag om att all plast, under bilen, ska demonteras på fordon äldre än fem år vid besiktning.. Om det går igenom vete fan..
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det