Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
Mikesh89 skrev:Pluggar egr på alla mina diesel jag ägt som haft egr . Man ordnar en plugg och sätter mellan egr och motor . När man sen optimerar en bil hos tex gdm så programmerar dom bort egr ur bilen så man ej får felkod . Då kan inte besiktningen se det och motorn mår mycket bättre .
Varför skulle motorn må bättre av att man tar bort EGR, särskilt på en bil vars motorstyrning bygger på att den funktionen finns där? Dessutom är det ju rätt uppenbart att det blir sämre för miljön.

Nja inte riktigt så. Optimerar du en bil på riktigt så får man en ny mjukvara i bilen . I dessa mjukvaror programmerar man bort egr funktionen .
Och ja motorn mår mycket bättre utan egr . Mycket mycket bättre . Partikelfilter mår också mycket bättre utan egr ..

En egr ja snällare mot miljön . Men absolut inte snäll mot motorn . Ingen motor mår bra av att få in så smutsiga avgaser på retur.

Jag ser hellre till ökad körglädje än det lilla egr gör för miljön .

Dock kan man ju öka prestandan en del i motorn utan att behöva göra något med egr och pdf .

Körde en Saab diesel innan den optimerade jag så pass högt att jag både fick blocka egr och tömma partikelfilter . bilen går SÅ mycket bättre . Men visst det är "sämre" för miljön.
Mikesh89 skrev:Och ja motorn mår mycket bättre utan egr . Mycket mycket bättre . Partikelfilter mår också mycket bättre utan egr ..
Vilka källor bygger du på när du påstår detta? Jag hävdar inte motsatsen, det vill säga att EGR får motor eller partikelfilter att må bättre. Men vi har haft EGR-ventiler på bilarna i runt 40 års tid vid det här laget och motorerna är för länge sedan konstruerade för att tåla systemet. Så vad finns det för starka skäl att tro att EGR orsakar några skador av betydelse?
Mikesh89 skrev:Jag ser hellre till ökad körglädje än det lilla egr gör för miljön.
Just ditt extra utsläpp är förstås en droppe i havet. Men om vi alla tänkte som du skulle skadeverkningarna bli betydande. Som du kanske redan vet är EGR av särskilt betydelse när det gäller NOX-emissioner. Och just de emissionerna betraktas som det främsta avgasproblemet på dieselbilar idag. Det är också just det problemet som föranleder diskussioner om att förbjuda dieselbilar i vissa innerstäder. VW-skandalen i höstas ("Dieselgate") handlade också helt och hållet om alldeles för stora NOX-utsläpp vid verklig körning som doldes av VWs fusk med programvaran.
Jag är helt med på miljö aspekten .
Därför jag inte kör diesel längre ;)

Nej men skämt o sido . Att ens behöva berätta varför en egr är skadlig för motorn är ju svar nog egentligen ..

Återcirkulerande avgaser... Räcker inte det som svar ?
En motor behöver rent o fint syre .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
EGR påverkar förbrukningen negativt men att det skulle "skada" motorn tror jag inte ett dugg på. Vilken typ av skador är det som du tänkt uppkomma?
Mikesh89 skrev:Jag är helt med på miljö aspekten. Därför jag inte kör diesel längre ;)
Så kan man förstås också se det. Själv har jag just bytt till diesel av omsorg om miljön (låga CO2-utsläpp, möjlighet att köra på delvis icke-fossilt bränsle). Fast då en diesel som håller NOX-utsläppen relativt väl i schack (Euro 6). Att den låga förbrukningen också är bra för plånboken är en bonus. ;-)
Mikesh89 skrev:Nej men skämt o sido . Att ens behöva berätta varför en egr är skadlig för motorn är ju svar nog egentligen ..

Återcirkulerande avgaser... Räcker inte det som svar ?
Nej i mina ögon räcker inte det som svar. Avgaserna består av koldioxid, vatten (i gasform), syre, samt diverse ämnen som fortfarande kan förbrännas. På vilket sätt skulle motorn ta allvarlig skada av något av detta?
Mikesh89 skrev:En motor behöver rent o fint syre .
Det finns inget annat syre än rent och fint. Och det får motorn i vilket fall eftersom en diesel körs med syreöverskott även när EGR används.
Finns många intressanta teorier om detta.

Bättre för miljön? EGR ska vad jag läst inte vara aktiv vid högre belastning, dvs. mer gaspådrag. Mao så finns inte funktionen vid fullgas tex, stämmer det?
Utan EGR och programmerad styrbox ökar räckvidden, dvs. bränsleförbrukningen minskar. Ett påstående som jag inte heller vet om det stämmer?

EGR gör att sot från avgaserna leds in i insuget, går genom turbo osv. Jag tycker inte det låter så hälsosamt för motorn i sig.

Googlar man så finns det intressant info..

Väldigt många på det här forumet är rädda för allt som inte är original! Det är en uppfattning som är upp till var och en.
Att garantier försvinner är sant, men det är ju upp till varje mekaniker att forska i och upptäcka det!

Det är olagligt? Ja det är det, men det är även olagligt att byta fälgar och däck från annat än dimensionerna i regbeviset. Skulle nog vilja påstå att det är farligare att göra det än att chippa en D2a!
Det är heller aldrig någon som kör för fort, för tungt lastade m.m
Vars sitter Egr kylaren & Egr ventilen på Volvos v70 dieslar exempelvis d2 & d4?

På min förra bil en Golf 5a satt egr kylaren på baksidan motorn under turbon. Man var tvungen att riva ner hela framvagnen, ner med partikelfiltret för att kunna byta egr kylaren. Kostnad minst 10 000 för byte egr kylare med arbete...
Har du kollat momentkurvorna? Tveksamt om du får så mycket mer bottendrag. Du måste få lite varv för att ladda...

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
mattish skrev:Finns många intressanta teorier om detta.

Bättre för miljön? EGR ska vad jag läst inte vara aktiv vid högre belastning, dvs. mer gaspådrag. Mao så finns inte funktionen vid fullgas tex, stämmer det?
Utan EGR och programmerad styrbox ökar räckvidden, dvs. bränsleförbrukningen minskar. Ett påstående som jag inte heller vet om det stämmer?

EGR gör att sot från avgaserna leds in i insuget, går genom turbo osv. Jag tycker inte det låter så hälsosamt för motorn i sig.
Varför har i stort sett alla bilar från 70-talet och framåt EGR-ventil? Vad tror du är skälet till det?

Finns det några belägg för att EGR-funktionen riskerar att allvarligt skada de motorer som har den? Vilka källor kan du i så fall hänvisa till?

Apropå avgaser och turbo: Det är ju avgaserna som driver turbon genom att passera den, alldeles oavsett EGR-funktionen. Är det ohälsosamt för motorn?
mattish skrev:Det är olagligt? Ja det är det, men det är även olagligt att byta fälgar och däck från annat än dimensionerna i regbeviset.
Nej det är alls inte olagligt att byta fälgar och däck till andra dimensioner än dem som står i registreringsbeviset. Att sätta EGR-ventilen ur spel är däremot olagligt. Bortsett från det har jag också svårt att förstå hur en olaglighet skulle kunna motivera en annan.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]