Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Northlander
joel80 skrev:Gällande att ni är tjänstemän.. Det betyder också att det är ett rätt allvarligt brott att försöka muta er om jag förstår rätt.
Helt rätt, Joel! Något som en del försöker med. Speciellt när det fattas nåt papper vid registrering. Men då är det ju en Besiktningsingenjör det handlar om och i regel inte helt uttalade mutor men mer åt hållet "finns det inget annat möjligt utfall på det här, tror du?! *hint*"
av Northlander
StefanN skrev:Perfekt.
Om man byter från fast dragkrok till delbart drag, vad gäller?
Jag har suttit och gått igenom texten kring det här nu på morgonen. Det är allt lite snårigt då. Man kan saga såhär. Ibland står det inte inte I reguppgifter om det är ett delbart eller fast drag. I det fallet är det inget vi kan följa upp eller liksom gissa oss till att du nog minsann måste ha haft ett fast drag när du var in sist. Sen har visa nya helfordonsgodkända bilar drag utan att det finns uppgift om detta och dessa behöver inte regbesiktas om man hittar drag. Det är lite EU-bestämmelser som strular till det här. Kontrollera dina uppgifter vad det star under drag och återkom med det annars här I forumet så kan vi nog svara på det också!
Användarvisningsbild
av C.W.
Vill först hälsa dig hjärtligt välkommen till forumet Northlander.
Har ännu så länge förmånen av ny bil så någon besiktning blir det inte på ett tag.
Nya regler är väl på diskussion om vartannat års besiktning?
En annan sak är ju det här med rost!
Förut så var ju besikningstjänstemännen väldigt noga med att kolla rosten.
Minns själv rädslan när hammaren kom fram i besiktningshallen.
Idag så är det väldigt svårt att kolla rosten på nyare bilar pga att allt är ju inkapslat i plast.
Hur är tankarna kring det?

Ha en bra dag!
av Northlander
C.W. skrev:Vill först hälsa dig hjärtligt välkommen till forumet Northlander.
Har ännu så länge förmånen av ny bil så någon besiktning blir det inte på ett tag.
Nya regler är väl på diskussion om vartannat års besiktning?
En annan sak är ju det här med rost!
Förut så var ju besikningstjänstemännen väldigt noga med att kolla rosten.
Minns själv rädslan när hammaren kom fram i besiktningshallen.
Idag så är det väldigt svårt att kolla rosten på nyare bilar pga att allt är ju inkapslat i plast.
Hur är tankarna kring det?

Ha en bra dag!
Ah, det dröjer några år första gången det blir inställelse.
Jajamensan, det är nya regler som olika instanser är inne på. Det har till och med plockats fram någon typ av statistic som ska styrka att det minsann räcker med vartannat år. Vansinnigt tycker vi och jobbar mot det på alla plan. Jag tror faktiskt inte att det går igenom. Det är stick I stäv med nollvisionen så det känns inte som att de kör igenom det.
Ja, det där med rost är är ju lite intressant. Våra direktiv är ju att vi ska kola på det vi kan utan att börja plocka ner bilen så det finns väl en anledning till varför all plast kommer till. Det finns ju en hel del I motorutrymmet vi vill kola på också som är väl dolt så nya bilar kommer ju säkert undan med bade det ena och det andra idag. Dock har vi ju OBDn då på dessa som skvallrar om en massa annat istället.
På det där med hammaren så har det gått ut en hel del kring skärpning med användningen. Dels vilken av våra två som används på vilka ytor och sen också vilken av de två ändarna som används på vad. Vi ska ju inte hamra alls annat än om vi konstaterar att rost finns.

Tack detsamma! =)
av Northlander
andersuw skrev:Trevligt att du tar detta initiativ. Det uppskattas! :D

En fråga som ofta blir föremål för diskussion på detta forum gäller inte bara reglerna men också vilken praxis som tillämpas vid besiktning (det är kanske inte alltid riktigt samma sak) när det gäller att ersätta glödlampor med LEDer i bilens ytterbelysning. Huvudstrålkastarna är inte aktuella här, i alla fall inte än så länge, men däremot positionsljus, dimljus (både fram och bak), backljus och skyltbelysning. Skulle du kunna säga lite om regelverket här och också hur det i praktiken tillämpas vid besiktning?
Tjena igen.
Nu har jag en stund over här så ska vi se.
Dimstrålkastare fram accepteras inte LED-belysning I. Det blir "otillåten ändring" samt bedömning 2. Dimbakljusen är ok, det finns inget som sager att det inte är ok I normalfallet. Positionsljus ska vara ok bade fram och bak men en tekniker kan göra en annan bedömning och sätta "otillåten ändring" om något inte ser bra ut med installation.
Det är ju lite från tekniker till tekniker och även hur man bedömer installayioner med mera. Det kommer nog att komma mera lagar och regler kring dte här då det kommer mycket ny belysning nu framöver! =)
Användarvisningsbild
av StefanN
Northlander skrev:
Jag har suttit och gått igenom texten kring det här nu på morgonen. Det är allt lite snårigt då. Man kan saga såhär. Ibland står det inte inte I reguppgifter om det är ett delbart eller fast drag. I det fallet är det inget vi kan följa upp eller liksom gissa oss till att du nog minsann måste ha haft ett fast drag när du var in sist. Sen har visa nya helfordonsgodkända bilar drag utan att det finns uppgift om detta och dessa behöver inte regbesiktas om man hittar drag. Det är lite EU-bestämmelser som strular till det här. Kontrollera dina uppgifter vad det star under drag och återkom med det annars här I forumet så kan vi nog svara på det också!
När jag kollar i appen så är det numera ändrat från "Kula, Delbart" till bara "Kula" utan att jag gjort något. Då kan man ju omöjligen få problem vid besiktning?
av Northlander
StefanN skrev:
Northlander skrev:
När jag kollar i appen så är det numera ändrat från "Kula, Delbart" till bara "Kula" utan att jag gjort något. Då kan man ju omöjligen få problem vid besiktning?
Nej, precis. Då är det lugna gatan! :-)
av Gelis
Intressant tråd.
Tänkte ta upp det här med godtycklighet, dvs besiktningsteknikerns personliga tyckande.

Jag har en, förutom Volvon, en Cheva S10 pickup 4wd där det alltid blir tjafs om glapp i framvagn och hjullager, varenda år samma visa.

S10:ans framvagn har inte styrväxel, utan styrsnäcka ala gammal PV/Amazon vilket då med alla dess leder inte ger en super glappfri framvagn.
Likaså framhjulslagren har ett visst glapp pga 4wd

Det här verkar inte gemene tekniker veta/förstå vilket då leder till onödiga diskussioner. När jag då frågar vilket max glapp som är godk. blir i regel svaret "vet inte men jag anser att" men efter ett tag så får jag rätt, inget fel.
Och det är sånt här med "jag anser att" som gör mig totalt vansinnig, nu är jag rätt så kunnig men om en helt novis kommer till besiktningen så är det ju anm. helt i onödan.

Så hur resonerar ni tekniker när det kommer till avvikelser som kanske inte hör till vardagen som tex det jag beskriver ovan.
Användarvisningsbild
av batmac
Besiktade flickvännens bil för ett tag sedan och besiktningsmannen anmärkte på bromsskivorna och sa "Säg åt ägaren till bilen att åka och byta skivor" men gav sen ingen tvåa utan bara en anmärkning om rost på beläggningsyta (eller vad det nu står). Sättet han sa det på gjorde att det kändes som att det verkligen var akut, men jag funderar på rimligheten i det. Borde det isåfall inte blivit en tvåa eller ännu värre? :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Northlander skrev: Tjena igen.
Nu har jag en stund over här så ska vi se.
Dimstrålkastare fram accepteras inte LED-belysning I. Det blir "otillåten ändring" samt bedömning 2. Dimbakljusen är ok, det finns inget som sager att det inte är ok I normalfallet. Positionsljus ska vara ok bade fram och bak men en tekniker kan göra en annan bedömning och sätta "otillåten ändring" om något inte ser bra ut med installation.
Det är ju lite från tekniker till tekniker och även hur man bedömer installayioner med mera. Det kommer nog att komma mera lagar och regler kring dte här då det kommer mycket ny belysning nu framöver! =)
Jag fortsätter lite på temat.
Jag hade för drygt 3 år sen LED i mina dimljus (vita, inget blått stick alls), dessa fick jag i dåläget OK på och det var inget mer med det. Året därpå hade jag bytt till original DRL-lyktor istället. Min bilmodell är en 2008 varpå modeller av exakt samma bil kring 2011 fick dimljusen ersatta av dessa DRL, det är alltså dessa jag "bytt upp" mig till vilket är originaldel från Volvo. Dessa DRL har ingen justering i ljusbild rent elektroniskt, bara av/på så som DRL är tänkt att fungera.
Detta år hamnade jag i lite diskussion med min besiktningsman angående detta då han ville ge mig en 2a pga DRL-lyktorna och påstår att det är "nya regler, förr kunde du åka med röd regbelysning om du ville men det går inte nu heller".

Mig veterligen var det knappast i år eller förra året "förbud" mot ex rött i regbelysning kom, vilket fick mig i efterhand att ifrågasätta hela vår diskussion. Sedan att han knappt trodde på mig att det var originallyktor från Volvo gjorde inte saken bättre, det slutade med att jag bryskt frågade ifall jag skulle slita ut dom och visa alla klisterlappar med artikelnummer, instansningar av Volvo i plasten etc...
Efter det bytte han lite spår och ville istället visa ljusbilden av DRL-lyktorna, vad det nu har med saken att göra, de lyser inte långt framför alls och är ju knappast menade att "lysa upp" heller.

Vad jag förstått så är det att "dimljus behöver inte fungera, men om de fungerar så ska de lysa rätt". Och mina dimljus lyser ja, men inte "rätt" enligt dimljus-boken, men enligt DRL-boken.

Hur hade du resonerat och bedömt kring detta? Alltid kul med second opinion om grejor. :)

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]