Northlander skrev:
Tjena igen.
Nu har jag en stund over här så ska vi se.
Dimstrålkastare fram accepteras inte LED-belysning I. Det blir "otillåten ändring" samt bedömning 2. Dimbakljusen är ok, det finns inget som sager att det inte är ok I normalfallet. Positionsljus ska vara ok bade fram och bak men en tekniker kan göra en annan bedömning och sätta "otillåten ändring" om något inte ser bra ut med installation.
Det är ju lite från tekniker till tekniker och även hur man bedömer installayioner med mera. Det kommer nog att komma mera lagar och regler kring dte här då det kommer mycket ny belysning nu framöver! =)
Jag fortsätter lite på temat.
Jag hade för drygt 3 år sen LED i mina dimljus (vita, inget blått stick alls), dessa fick jag i dåläget OK på och det var inget mer med det. Året därpå hade jag bytt till original DRL-lyktor istället. Min bilmodell är en 2008 varpå modeller av exakt samma bil kring 2011 fick dimljusen ersatta av dessa DRL, det är alltså dessa jag "bytt upp" mig till vilket är originaldel från Volvo. Dessa DRL har ingen justering i ljusbild rent elektroniskt, bara av/på så som DRL är tänkt att fungera.
Detta år hamnade jag i lite diskussion med min besiktningsman angående detta då han ville ge mig en 2a pga DRL-lyktorna och påstår att det är "nya regler, förr kunde du åka med röd regbelysning om du ville men det går inte nu heller".
Mig veterligen var det knappast i år eller förra året "förbud" mot ex rött i regbelysning kom, vilket fick mig i efterhand att ifrågasätta hela vår diskussion. Sedan att han knappt trodde på mig att det var originallyktor från Volvo gjorde inte saken bättre, det slutade med att jag bryskt frågade ifall jag skulle slita ut dom och visa alla klisterlappar med artikelnummer, instansningar av Volvo i plasten etc...
Efter det bytte han lite spår och ville istället visa ljusbilden av DRL-lyktorna, vad det nu har med saken att göra, de lyser inte långt framför alls och är ju knappast menade att "lysa upp" heller.
Vad jag förstått så är det att "dimljus behöver inte fungera, men om de fungerar så ska de lysa rätt". Och mina dimljus lyser ja, men inte "rätt" enligt dimljus-boken, men enligt DRL-boken.
Hur hade du resonerat och bedömt kring detta? Alltid kul med second opinion om grejor. :)