Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Bör man dra öronen åt sig, 17500 mil med samma skivor..? Besiktningen förra helgen hade inget att invända...
av llesrof
fjohan82 skrev:Bör man dra öronen åt sig, 17500 mil med samma skivor..? Besiktningen förra helgen hade inget att invända...
Jag bytte på min förra XC70 vid 18000 mil. Jag hade aldrig fått någon anmärkning på dem. Jag bytte rubbet för att skivorna bak blivit aningens skeva.
av rid54
Det är väl ingen idé att byta förebyggande om man inte ska ut på nån riktig långresa bortom Volvos reservdelsförsörjning. Det blir ju sällan katastroffel på just bromsskivor... de blir till slut, gradvis, dåliga - och då byter man. Tycker jag.
av Alexas
Mina bakre klossar kommer med största sannolikhet att behöva bytas samtidigt som jag slänger på vinterdäcken efter sommaren. Det är inte mycket kvar på klossarna. Men frågan är, ska man byta skivor också? Det va därför jag ställde frågan. Jag har inget ojämnt slitage på skivan eller så men har en kännbar kant längst ut på den. Någon millimeter djup. Säkert aldrig bytt under bilens 9 år/15000 mil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av ER
Bremboskivor(lackade) kostar ju bara 730kr/paret och belägg 320kr på mister-auto just nu för S60/V70N som inte är R-utförande. 1050kr för rubbet och känt ursprung, finns billigare också.
Volvo tar väl 6-700kr för belägg och 7-800kr/skiva. För mig är det enkelt att lägga på 3-400kr för skivor också om jag ändå byter belägg och tvekar på skivornas vara eller inte vara men så handlar jag inte detta hos Volvo, inte ens i Sverige längre med dom hutlösa priserna Mekonomen/Autoexperten mfl. tror sig kunna ta ostraffat för samma produkt du hittar i Tyskland billigt i samma kartong fast utan Svenskt premiumpålägg på 50-100% på utvalda produkter.
Räkna så här, skivorna är väl typ 12mm tjocka nya, dra av säg 2mm per sida i slitage/kanten så är dom då 8mm tjocka om det tagit jämnt. Har ej koll på vad som anses gräns för byte av skivan.

Planerar du behålla bilen ett lägre tag så kan handbromsen också vara värt se över i samma veva när 90% av jobbet görs om du byter skivan och med val av lägre prissatta skivor/belägg/handbromsbackar kan du ev få med rubbet på samma pris som bara belägg hos Volvohandlaren utan att tumma på bettet i klossarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Så länge skivorna är tillräckligt tjocka, ej genomrostade och ej spruckna så finns det ingen direkt anledning att byta. Enda argumentet isf skulle väl vara att "passa på när däcken ändå är av" eller "passa på när beläggen ändå måste bytas". Rent funktionsmässigt finns det ingen anledning dock..

Uppdaterat till mjukvaruversion 3.7.0 och mär[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]