- fre 15 apr 2016, 01:48
Bremboskivor(lackade) kostar ju bara 730kr/paret och belägg 320kr på mister-auto just nu för S60/V70N som inte är R-utförande. 1050kr för rubbet och känt ursprung, finns billigare också.
Volvo tar väl 6-700kr för belägg och 7-800kr/skiva. För mig är det enkelt att lägga på 3-400kr för skivor också om jag ändå byter belägg och tvekar på skivornas vara eller inte vara men så handlar jag inte detta hos Volvo, inte ens i Sverige längre med dom hutlösa priserna Mekonomen/Autoexperten mfl. tror sig kunna ta ostraffat för samma produkt du hittar i Tyskland billigt i samma kartong fast utan Svenskt premiumpålägg på 50-100% på utvalda produkter.
Räkna så här, skivorna är väl typ 12mm tjocka nya, dra av säg 2mm per sida i slitage/kanten så är dom då 8mm tjocka om det tagit jämnt. Har ej koll på vad som anses gräns för byte av skivan.
Planerar du behålla bilen ett lägre tag så kan handbromsen också vara värt se över i samma veva när 90% av jobbet görs om du byter skivan och med val av lägre prissatta skivor/belägg/handbromsbackar kan du ev få med rubbet på samma pris som bara belägg hos Volvohandlaren utan att tumma på bettet i klossarna.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..