Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
När bör man egentligen byte bromsskivor? Förutom då såklart när den är för tunn.

Bör man byta skiva om det byggts upp ett stort lager med rost på kanten eller i mellanrummet mellan skivorna?

Även om det är metall, blir skivorna gamla av åldern?

Tips mottages!
av rid54
Bromsskivorna åldras inte bara genom att de "blir gamla". Om de har kvarstående rostangrepp på anliggningsytorna efter att man använt bilen och bromsat som vanligt kan det vara idé att kontrollera dem lite noggrannare, likaså om de verkar skeva (skakningar vid inbromsning eller pulserande bromspedal), eller du har nåt annat problem med bromsarna. Repor i anliggningsytorna efter slutkörda klotsar är inte bra heller. Rost i kanten eller på ytor som inte ingår i bromsytorna är inte särskilt oroväckande.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bromsskivor tillverkas ju i ett material som rostar, så rost på skivor går ej att undvika. men som "rid54" skriver Rost i kanten eller på ytor som inte ingår i bromsytorna är inte särskilt oroväckande. Däremot om det är rostigt på bromsytorna så tyder det på ganska allvarliga fel (något är fastrostat, kärvar) och det märker man inte förrän det kanske är försent. Bromssträckan kan bli en bra bit längre om det inte bromsar ordentligt (inget som märks vid normal körning). Rosten som är på insidan skivorna är ju inte synligt från utsidan. Har bilen stått i dåligt väder några dagar blir skivorna röda av rost, men det försvinner efter några bromsningar (kan låta lite första bromsningen) och är inget man behöver tänka på

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skivor bör bytas när rosten blivit så pass allvarlig att den inte slits bort helt och hållet. Detta brukar främst ske på bakskivorna om man inte har för vana att nita vid varje bromsning, då bakbromsarna bromsar mycket mindre än fram.
Annars gäller det väl bara att hålla koll på slitagevarnaren och ev. sprickor. Skeva skivor märker man ju rätt tydligt.

Själv har jag tagit för vana att typ en gång i månaden åka på en minimalt trafikerad väg, dra upp bilen till 90-100(det är en lång raksträcka med god sikt, dont worry) och ställa mig på bromsen så bakbromsarna får jobba lite. Det gör susen för bakskivorna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Själv har jag tagit för vana att typ en gång i månaden åka på en minimalt trafikerad väg, dra upp bilen till 90-100(det är en lång raksträcka med god sikt, dont worry) och ställa mig på bromsen så bakbromsarna får jobba lite. Det gör susen för bakskivorna.
Även på framskivorna :lol: . Jag kör såpass lite (4 -600 mil/år) och sällan mer än till jobbet (6,5km, mycket trafik, lugn körning) så på vinterhalvåret är det problem. Men minsta antydningar (det känns ganska väl i ratten) så blir det en omväg hem från jobbet och 130 - 150 km ner till 60 -70km 2 -3 ggr så funka det igen. De är sällan vinterväglag här nere som väl är. Monterade 4 nya skivor när jag övertog bilen (745 -88B) för 8 år sedan. Fick byta efter 2 år (1000 - 1200mil) men sedan jag började göra så här har skivorna klarat sig (typ 3 - 4000 mil). Varför på eftermiddag kanske ni undrar... ??:-/ Det är ganska mycket trafik på morronen, och så kör frugan det hållet till sitt jobb.. :oops:

Mvh
Lennart
av llesrof
StefanN skrev:Hellre byter jag för tidigt än för sent.
Fantastiskt välgenomtänkt svar. Då råder det inga tveksamheter om när det är dags att byta skivorna :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
I Haynesboken för min bil kan man läsa att skivorna fram ska bytas när dom slitits ner till 23 mm. Dom är 26 mm tjocka nya.
Jag har sett bad som kan hända när både skivor och belägg slitits ner förbi minimigränsen: Bromskolven i oket ploppade ut, med katastrofal inverkan på bilens bromsförmåga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:[
Även på framskivorna :lol: .
Lennart
Jasså? ja min rullar inte heller mycket mer än 5-600mil/år, men har aldrig haft problem med framskivorna. Inte på gamla 945an heller under dom 8år jag hade den. Kanske beror lite på körstil/färdväg, det är rätt mycket korsningar och stopplikt på min 'normala' färdväg, så bromsarna får ju jobba lite varje gång iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev: Kanske beror lite på körstil/färdväg
Landsväg och 3 rondeller, Anpassad körning med nerväxling så behöver jag inte bromsa en enda gång förrän jag är på parkeringen på jobbet eller hemma. Försöker köra så jag bromsar sent i alla fall en gång på morronen, men det är lite "lurit" att göra på så vintern. Hem är det mindre trafik så man kan mer "planera sin egen" körning. Denna vinter (är numera pensionär på fredagar) åker jag 2 mil enkel resa varje fredag varav en mil motorväg till min svärson som öppnat ett gym på andra sidan sta'n. Han är massör och "knådar" min rygg. Denna resa är rena medicinen för både kropp, själ -- och gammal Volvo :lol: Så i vinter har jag inte haft dessa problem.

Mvh
Lennart

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det