Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
perhall skrev:Tycker den låter mycket diesel hela tiden som de flesta dieselbilar...
Visst låter den som en diesel. Vad skulle den annars låta som? ;-) Poängen är att den inte låter särskilt mycket överhuvudtaget.
av ok3084
Jag har hittat en v70 d4 som jag är intresserad av som har följande utrustning. Finns det något den saknar som man skulle kunna eftermontera då detta är en lagerbil?

I mina ögon är den välutrustad men ni kanske har lite fler tips.

Tacksam för alla svar.

Electric silver Met.

477, Läder Prestige

Elinfällbara backspeglar, Elman förarstol m minne, Låsbara hjulbultar, Framstolar m WHIPS-system, Krockgardin

IC i takpanel, Larm - Volvo Guard, Tillsatsvärmare, Eluppvärmt baksäte, Klimatanläggning ECC, Sportchassi,

Insynsskydd i lastutrymme, Belysta make-up speglar, Regnsensor för vindrutan, Sidokrockkuddar fram, Skyddsnät

i nylon, Eluttag fram och bak, Mugghåll mittkonsol fram, Tidur för tillsatsvärmare, Isofixfästen ytterpl. bak,

Trygghetsbelysning, IDIS.Info.System, Nyckelavst. kr-kudde pass, Parkeringshjälp bak, Rattknappar för ljudanl.,

Krockkudde förar+passager, Sportratt med alu-inlägg, ABL- Aktiva Xenonljus, Däcklagningsats med kompr, Elman.

Parkeringsbroms, Rails mörkgrå, Elmanövrerad baklucka, R-design sport pedaler, R-design växelspaksknopp,

Driver Alert System, Sportstolar fram, Luftsymbol i Krom, Golvmattor m kontrastsöm, Start/Stop funktion, Queue

Assist (Automat), Pedestrian Detection, City Safety generation 2, Adaptiv farth m autobroms, Aktivt helljus,

Trafikskylts information, Interiört stämningsljus, Svart list runt sidorutor, Aluhjul Titania DC 18”, Luftkvalitetssystem

CZIP, Keyless Drive-start/lås, Forward Collision Warning, Cyclist Detection, Audio HP Sensus Connect 7,

Miljöklass EURO6, Digitalt Kombi instrument, Panel Milled Aluminium, Backspeglar i blanksvart, Läderkl. m

kontrastsömmar, Däcktryckskontroll iTPMS, El. barnsäkerhetslås, Elvärme i ratt, Bälteskuddar 2-läges, VOC m

fjärrstart parkvärm, Mörkt tonade rutor 5 st, Elmanöv. passagerarstol, Audio 7” PS Harman/Kardon, Eluttag 12v

bak, Hastighetsberoende servo, Laminerat glas runt om, Inbacksp autavbl. kompass, Elfällbara nackskydd bak,

Teknikpkt PRO Sensus, Digitalt kombiinstr. Krom, Sensus Navigation, Parkeringshjälp fram/bak, Taklucka i glas, drag krok
av Gabriel
ok3084 skrev:Jag har hittat en v70 d4 som jag är intresserad av som har följande utrustning. Finns det något den saknar som man skulle kunna eftermontera då detta är en lagerbil?
Stänkskydd och backkamera kan eftermonteras tex.
Tonade rutor kan också eftermonteras, men du får då film och inte färgat glas.
av ok3084
Vet någon vad det kostar att eftermontera backkamera?
Stänkskydd har jag tänkt att sätta på.
Användarvisningsbild
av apersson850
Montera Volvos backkamera kostar i storleksordningen 10000 kronor. Jag har en, och det var ungefär vad jag betalade 2011.
av Gabriel
Jag gav också runt 10K till min XC70 Classic, iof i samband med nybeställning, men som jag fattade det så var det återförsäljaren som stod för montaget.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Gabriel skrev:Jag gav också runt 10K till min XC70 Classic, iof i samband med nybeställning, men som jag fattade det så var det återförsäljaren som stod för montaget.
Japp det är eftermontering Volvo gör det dock på nya generationen av Spa

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av Dundermuppen
Dundermuppen skrev:2. Min (och flera) har ett litet ryck när man går på tomgång från 50-40 km/h vid cirka 42-43 km/h. Ska vara fixat via mjuka varan numera.
Kan du beskriva detta lite närmare så att jag kan testa detta på min egen bil (V70 D4 -15). Är lite osäker på om min bil har det här lilla problemet så skulle vilja kolla upp det. Har du namn och/eller artikelnummer på den mjukvara som laddas för att bli av med det?[/quote]

Ursäkta, missade dig helt när du frågade.

Jo. Säg att man kommer från en 70-sträcka och ska sakta ner med lite värdighet till 50. Om jag gör det med mycket lätt gaspådrag, dvs inte rullar bara, så en gång av tio är det ett tydligt ryck vid 43 km/h.
Om du inte märkt det och vill testa så är jag ganska säkert på att din vagn inte har det problemet. Det är inget man missar precis.
Användarvisningsbild
av Slasse
ok3084 skrev:
Slasse skrev:Jag köpte min första Volvo, en V70 D4 i januari i år. Jag är grymt nöjd med den. Tyst, bekväm och diesel (VEA) tillsammans med den 8-stegade automaten är väldigt bra tillsammans. Jag fick min bil med all utrustning som gick att kryssa i för 410.000kr inklusive vinterhjul. VEA-motorn är dessutom väldigt bränslesnål för att vara så stor.
Vilken utrustning fanns att välja till på classic modellerna förutom det som ingick sport, momentum, summum?
Vad drar din blandad körning?

Jag testade en d4 en vecka och låg runt 0,7l/mil känns lite högt eller?

Mvh
Jag ligger på runt 0.6 i blandad körning 70/30 mellan stad och landsväg. Det fanns inte speciellt mycket att välja till faktiskt. Jag la till:

Options:
Växelpaddlar, Inbacksp autavbl. kompass, Parkeringshjälp fram/bak, Mörkt tonade rutor 5 st, Eluttag 12v bak, Sub woofer bak, Audio 7? PS Harman/Kardon, Sensus Navigation

Tillbehör:
Takspoiler 707 Cristal White pearl, Stötfångarskydd, bakre stötfångare, Skyddsgaller i stål med gasfjäder Offblack, Stänkskydd fram, Polestar uppgradering, Drag delbart u nivåregl 13 pol+ adapter 7 pol, Skålade gummimattor Offblack, Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack, Sidonät Lastutryrmme (komplett med fästpanel)

Standard:
Keyless Drive-start/lås
Adaptiv farth m autobroms
Driver Alert System
Aktivt helljus
Trafikskylts information
Queue Assist (Automat)
Pedestrian Detection
Cyclist Detection
Forward Collision Warning
Backspeglar i blanksvart
Svart list runt sidorutor
Panel Milled Aluminium
Sportratt med alu-inlägg
Sportchassi R-design sport pedaler
Sportstolar fram Läderkl. m kontrastsömmar
R-design växelspaksknopp
Golvmattor m kontrastsöm
ABL- Aktiva Xenonljus
Audio HP Sensus Connect 7
Elmanövrerad baklucka
Eluppvärmt baksäte
VOC Volvo on Call
Tidur för tillsatsvärmare
Digitalt Kombi instrument
Parkeringshjälp bak
Elinfällbara backspeglar
Interiört stämningsljus Luftsymbol i Krom
Regnsensor för vindrutan
Belysta make-up speglar
Insynsskydd i lastutrymme
Låsbara hjulbultar
Luftkvalitetssystem CZIP
Rattknappar för ljudanl.
City Safety generation 2
Däcktryckskontroll iTPMS
Däcklagningsats med kompr Elman.
Parkeringsbroms
Eluttag fram och bak
Framstolar m WHIPS-system
IDIS.Info.System
Isofixfästen ytterpl. bak
Klimatanläggning
ECC Krockgardin IC i takpanel
Krockkudde förar+passager Nyckelavst. kr-kudde pass
Larm - Volvo Guard
Mugghåll mittkonsol fram
Rails mörkgrå Sidokrockkuddar fram
Skyddsnät i nylon
Tillsatsvärmare
Trygghetsbelysning

Det enda jag saknar är backkamera... men det ska jag eftermontera.
av ok3084
Jag har några fler frågor till alla er som har bra koll.

Service: hur ligger priserna på service för VEA motorn
Kamrem: när ska denna bytas och vad är kostnad?
Partikelfilter: Behöver detta bytas?
Skattebefriad: är alla D4:0r 2015/2016 skattebefriade?

Mvh

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]