Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berlina
Hej, har köpt en gammal S70 som bara har främre högtalare(bräda och framdörrar). Om man vill komplettera, är det bara att skaffa lämpliga högtalare och montera i bakdörrar och hatthylla(antar att kablar finns)? Eller är det något mer som måste till, tex. slutsteg eller liknande? Stereon är likadan som i min V70 classic -00 som har 8 högtalare, sc-805 tror jag den heter.

//Jesper
av TobbeViktor
Volvo säger 8 högtalare, jag säger 6. Högtalarna fram är en delad 2-vägshögtalare, med baselement i dörren och diskant i instrumentbräda, dvs en högtalare. Bakdörrarna har 2-vägshögtalare. Hatthyllan också 2-vägshögtalare.

Tror däremot inte det krävs slutsteg för hatthyllan. Tror det var stereon över 805:an som hade slutsteg.
Bak föreslår jag att du gräver runt lite runt hatthyllan och kollar efter kablar. Är en snabbkontakt i såna fall.

Kopplingen skulle jag tippa på är att högtalarna till hatthyllan är parallellkopplade med bakdörrarna.
Inte helt ovanligt att man gör så i bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, parallellkoppling ändrar ju motståndet, pallar verkligen orginalstereon så lågt motstånd? Jag antar att orginal är på 4Ohm, som då blir 2Ohm parallellt. Och det har ju aldrig, och är än idag, varit speciellt nyttigt för en inbyggd förstärkare i stereo's. Då tycker jag nästan det låter mer troligt att dom är seriekopplade, så det blir ett totalt motstånd på 8Ohm istället.

Dedikerade slutsteg är det såklart en annan 5a med.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hittar du originalhögtalare så köp det. Lite knepigt att få bra balans på ljudet annars.
Hade riktigt bra ljud i S70R. Väldigt trevliga bilar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kablage till bakdörrarna och hatthyla är fördraget på dessa bilar. Stereon SC-900 och SC-901 måste ha en förstärkare då dom inte har någon inbyggd den enda inbyggda förstärkaren i dom är för att driva en centerhögtalare.

Trodde inte att S70 fanns att köpa med enbart framhögtalare :o jag trodde att jag hade det minsta ljudanläggningen i min bil då den var utrustad med enbart en radio för kassetband :lol: men jag har iaf högtalare i bakdörrarna.

För att få tag i original högtalarna så får du leta på skrotar då dom har utgått ur Volvos sortiment och enbart en högtalare till hatt hyllan kostade 1200kr :shock: och så är det bara vanliga papphögtalare, undrar vad en dynaudiohögtalare till hatthyllan kostar :roll:
av TobbeViktor
Glömde skriva det om parallellkopplingen, men jo visst är det så att motståndet halveras.
Och högtalarna bak är på 8 ohm, just av den anledningen. Fram är de däremot på 4 ohm.
Annars kan man ju klämma i valfria högtalare i bakdörrarna, sen slutsteg med adapter till stereon och koppla högtalarna i hatthyllan till slutsteget.
Är ju 6,5" i bakdörrarna + adapter och 8" i hatthyllan + adapter.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
TobbeViktor skrev:Glömde skriva det om parallellkopplingen, men jo visst är det så att motståndet halveras.
Och högtalarna bak är på 8 ohm, just av den anledningen. Fram är de däremot på 4 ohm.
Annars kan man ju klämma i valfria högtalare i bakdörrarna, sen slutsteg med adapter till stereon och koppla högtalarna i hatthyllan till slutsteget.
Är ju 6,5" i bakdörrarna + adapter och 8" i hatthyllan + adapter.
Säker på att det är 8" i hatthyllan? Jag försökte att sätta dit några 8" och dom passade inte, nu var ju det inga original högtalare heller. Men jag tyckte att hållet såg så litet ut för att vara 8" utan det ser mer ut som snarare 7" eller 6,5"

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]