Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Utelåst pga dött batteri. V70 Flexifuel årsmodell 2011. Ej drag.

Försökt:
- Öppna med nyckel. Går ej - troligtvis deadlockad pga batteriet.
- Komma åt konstant 12V. (Pågående)

Jag har lossat en plastsköld under motorrummet i hopp om att hitta startmotorn. Tyvärr helt novis på layouten i motorrummet och ser den inte ens underifrån.

Frågor:
- Någon som vet om detta är en möjlig strategi för en V70 II. Tycker mig endast funnit bevis för att det skall funka på V70N och äldre?
- Någon bättre metod?

Uppdatering:
Efter tips från Micce1980 så testade jag min andra mekaniska nyckel och ruckade fram och tillbaka en stund och döm om min förvåning när låsknappen började röra på sig och slutligen ploppa upp. Skön känsla!

Mätte polspänningen till 3 V så ganska utdraget batteri.

Uppdatering angående blockerat låsläge:
Enligt manualen:
Blockerat låsläge innebär att alla låsknappar och öppningshandtag mekaniskt frikopplas,
vilket omöjliggör dörröppning från insidan. Blockerat låsläge aktiveras med fjärrnyckeln
och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts.

Bilen kan endast låsas upp med fjärrnyckeln vid Blockerat låsläge. Förardörren kan även
låsas upp med det löstagbara nyckelbladet.
Senast redigerad av 2 bohrax, redigerad totalt 0 gång.
Provat med den andra fysiska nyckeln med? Hade kört in låsspray och provat igen

Deadlock är väl bara att den inte går at öppna från insidan?

Annars har du väl assistans, bara ett samtal bort :wink:
Micce1980 skrev:Provat med den andra fysiska nyckeln med? Hade kört in låsspray och provat igen

Jag förstod det som att den mekaniska nyckeln endast fungerar om det trots allt finns ström, och att den låser ned sig helt annars. Men visst jag testar den också.

Assistans har jag, men det börjar bli personligt... och bilen står på garageuppfarten så jag tänkte försöka några inbrytningsförsök innan.
bohrax skrev:
Micce1980 skrev:Provat med den andra fysiska nyckeln med? Hade kört in låsspray och provat igen

Jag förstod det som att den mekaniska nyckeln endast fungerar om det trots allt finns ström, och att den låser ned sig helt annars. Men visst jag testar den också.

Assistans har jag, men det börjar bli personligt... och bilen står på garageuppfarten så jag tänkte försöka några inbrytningsförsök innan.
Dra mig baklänges! Den andra nyckeln funkade! Tack för tipset!
[PARTY POPPER] gratttis

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Innan vintern tänkte jag smörja mitt mekaniska lås. In med lite låsspray och sedan in med nyckeln - stumt.
Rekar lite, inget händer så ger upp.

Kikar sedan på min andra nyckel. De är två olika, hur kan det ha blivit så?

Borde inte de ha anpassat den nya nyckeln om den blivit utbytt?
Kimmen90: Låter skumt, men en tidigare ägare har kanske snålat då en fysisk nyckel ändå kostar en 600:- alternativt har en tappats bort och de köpt en fysisk nyckel på en självplock för en tia och satt dit för att det ska se ut som att det finns två nycklar. För hur många kollar så en eller framför allt båda nycklarna passar? =)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]